kort och tjock- vad för nybörjarhoj?

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Jag är 159cm lång och tjock så bara att hitta mckläder är ju ett äventyr i sig.

Men hoj är ju också ett dilemma pga min korta längd.
Min man har en GPZ 1100 som han övningskör på men inte ens om man skalar ur en sits och sänker den så kan jag inte köra den.

Jag har tänkt mig att ta mckort nästa år om allt går som jag tänkt mig och jag funderar på att ta för mellanmc då jag inte hittar nån bra tung förstagångshoj som är låg och lättkörd...
jag vet ju att mellanmckortet går över till tung efter 2 år så då har jag ju i så fall 2 år på mig att öva på en mellan och bli mer van.:D
Jag kan tillägga att jag är en harig en så att ta mckort kommer verkligen bli en utmaning.
vi har ägt en moppe unde rkort tid(inte längre) och jag som knappt int ekört nån moppe alls i ungdomen fick börja träna på den för att våga åka snabbare än 25km/h:D

Jag behöver ha en mc som är helst inte högre än ca70cm i sadeln. GPZ:n är 80cm och det är som sagt alldeles på tok för högt.Har kollat på virago 535 men är den lättkörd? (oroar mig för slalom mellan konerna). kollar runt på annonser på hojar men det är så synd att det aldrig står sitthöjden på dem...vore ju lite enklar för mig då ;)

Vad rekommenderar ni som första gångshoj, fler som valt att ta mellanmckortet (med begränsningen i 2år) av samma skäl??
 
En sänkt Ducati Monster 620. Fungerade utmärkt för frun som aldrig hade kört hoj och som är 1.55
 
Självklart en ER6. Den är billig, lättkörd och låg sitthöjd. Och når man inte ner ändå så finns sänkt sadel. Perfekt nybörjarhoj...säger jag som kört hoj i 25år. Men faktum är att det är den roligaste hoj jag haft och det beror nog på att den är som en moped att hantera. Jag har också haft en Ducati Monster, men Kawan är bättre på alla sätt.

Rekommenderar alltså ER6, jag har en själv, som försäljarna brukar säga.
 
Hej,

Mycket handlar om vana. Själv e jag 158cm lång har A-kort kör idag en Dominator o mkt enduro. Ingen av dom når jag ner med båda fötterna, möjligtvis stortårna på båda sidorna på Dominatorn. Det är inget som hindrar, eftersom när man stannar så är det en fot man sätter ner.

På Körskolorna brukar dom ha en som är lägre än dom andra hojarna. Jag ser inga hinder att du inte ska kunna ta för tung MC.
Ut och kör o få in milen i kroppen så kommer du märka sen att det e inte så farligt.

Visst det kommer alltid finnas hojar man inte når ner på, men man hittar sin egna trix för att det ska funka ändå ;-)

Ut o kör o ha kul!
 
jag körde upp på en virago 535:a för ca två veckor sen, gick alldeles utmärkt både mellan konerna och på vägen:tummenupp för övrigt en helt ok hoj, inget för fartdårar men den fixar omkörningar på motorväg hur bra som helst och är väldigt trevlig och mjukt lättsvängd. tror definitivt att det är en bra hoj för dig:tummenupp
 
Visst det kommer alltid finnas hojar man inte når ner på, men man hittar sin egna trix för att det ska funka ändå ;-)

Ut o kör o ha kul!

Så är det ju. Jag känner kille som är runt 165cm och på 80-talet hade han en Kawasaki Z1300. Den var ganska hög och bred, och om jag minns rätt vägde den över 300kg. När han skulle stanna fick han hasa ner på ena sidan och kroka det andra benet runt sadeln för att nå ner. Han hade alltså rumpan halvvägs ner mot marken för att benet skulle räcka till. Så allt går ju, men är man nybörjare är det nog tryggare att nå ner ordentligt när man sitter på sadeln.
 
en sänkt V-Max...:D

kollade på blocket, och skriver upp på min hojlista :) Tack!

Hej,

Mycket handlar om vana. Själv e jag 158cm lång har A-kort kör idag en Dominator o mkt enduro. Ingen av dom når jag ner med båda fötterna, möjligtvis stortårna på båda sidorna på Dominatorn. Det är inget som hindrar, eftersom när man stannar så är det en fot man sätter ner.

På Körskolorna brukar dom ha en som är lägre än dom andra hojarna. Jag ser inga hinder att du inte ska kunna ta för tung MC.
Ut och kör o få in milen i kroppen så kommer du märka sen att det e inte så farligt.

Visst det kommer alltid finnas hojar man inte når ner på, men man hittar sin egna trix för att det ska funka ändå ;-)

Ut o kör o ha kul!

Ja jag behöver nog nöta in lite mil för att få den där lite mer trygghetskänslan. har en kompis som har flera hojar och jag skulle få låna en Honda 400kubikare till att börja med så jag åtminstone får känna på och LÄRa mig växla- kan ju inget om det!:eek:

om jag sitter på Kawan när den står på lilla stödet så når jag ner med tåspetsen på den sidan(stödetsidan) men då sitter jag redigt på sniskan, så skulle den stå rakt så skulle jag inte nå ner, men du är ju kort så du fattar hur det är. eftersom jag är tjock är jag ju inte så smidig heller...förhoppningsvis kommer jag vara lättare nästa år om att går som jag planerat:)

tror också(maken säger det) att när jag väl vant mig så kan jag även köra kawan (dock inte boxa den ut och in från garaget i källaren;))

maken kommer att köra mycket privat men jag tänkte satsa på både ock för att få lite mer hjälp och kanske även köra på en skolmc...vad som helst bara jag får mitt mckort:wiggle

jag körde upp på en virago 535:a för ca två veckor sen, gick alldeles utmärkt både mellan konerna och på vägen:tummenupp för övrigt en helt ok hoj, inget för fartdårar men den fixar omkörningar på motorväg hur bra som helst och är väldigt trevlig och mjukt lättsvängd. tror definitivt att det är en bra hoj för dig:tummenupp

du jag är allt annat än en fartdåre:D
lyckades klämma upp moppen i 62km/h mitt personliga rekord för så fort det har blåst lite så har jag blivit stel som en pinne och skiträdd men nu börjar rädslan släppa lite och jag slappnade av dock tyckte jag sträckan var för kort så jag ahnn inte få upp den till 70 som jag vet att dne går i för jag skulle svänga- maken skrattade gott för han är ju van och kunde sra upp den till 70 på nolltid...men som sagt jag är ju ahrig, bara man kan göra trygga omkörningar och den är lättkörd så är det gott nog för mig...att börja med;)

Så är det ju. Jag känner kille som är runt 165cm och på 80-talet hade han en Kawasaki Z1300. Den var ganska hög och bred, och om jag minns rätt vägde den över 300kg. När han skulle stanna fick han hasa ner på ena sidan och kroka det andra benet runt sadeln för att nå ner. Han hade alltså rumpan halvvägs ner mot marken för att benet skulle räcka till. Så allt går ju, men är man nybörjare är det nog tryggare att nå ner ordentligt när man sitter på sadeln.


precis, jag som är harig behöver känna mig trygg när jag kör mc ananrs är risken att jag inte vågar köra..speciell om jag åker i backen redan i början:(
 
Last edited:
Var handledare åt en kille för några år sedan. Han hade blivit kuggad vid uppkörningen.

Då han redan hade provat på en uppkörning och hade x-antal lektioner från trafikskolan, tänkte jag att vi direkt åker ut i trafik.

Vi kommer ut E4/E20 mot S-tälje. Vad händer? Jo, han kör 60-70 km/h på 90-väg..? Sitter på bladen och börjar bli lite smått orolig, bilarna kör fortare än 90 km/h här. han vågade inte köra fortare.

Vi svänger av och kör G:a S-täljevägen istället. När vi kommit fram till S-t
lje, börjar det regna. Vi Bestämmer oss för att åka hem, och köra nästa dag.

Dagen därpå åker vi ut till Bromma flygplats, och Säger till honom: Här är det mer än tio meter brett, ingen trafik och du är helt ensam, så nu vill jag att du gasar för FULLT.

Gick lite segt i början, men sedan börja han att gasa på ordentligt, och avslutade med att köra för fullt på varje växel.

Han körde lite ppå konbanan och gjorde några garagevändningar. Sedan åkte vi ut i trafik.

Nu hade han inga problem längre med att köra i 90 km/h. Farträdslan var borta. Det gick t o m lite för fort ibland..

Mitt råd till dig är att försöka hitta ett ställe att öva på där ingen övrig trafik finns och gott om plats. Bara du själv. Lycka till.

PS Han klarade uppkörningen DS
 
Var handledare åt en kille för några år sedan. Han hade blivit kuggad vid uppkörningen.

Då han redan hade provat på en uppkörning och hade x-antal lektioner från trafikskolan, tänkte jag att vi direkt åker ut i trafik.

Vi kommer ut E4/E20 mot S-tälje. Vad händer? Jo, han kör 60-70 km/h på 90-väg..? Sitter på bladen och börjar bli lite smått orolig, bilarna kör fortare än 90 km/h här. han vågade inte köra fortare.

Vi svänger av och kör G:a S-täljevägen istället. När vi kommit fram till S-t
lje, börjar det regna. Vi Bestämmer oss för att åka hem, och köra nästa dag.

Dagen därpå åker vi ut till Bromma flygplats, och Säger till honom: Här är det mer än tio meter brett, ingen trafik och du är helt ensam, så nu vill jag att du gasar för FULLT.

Gick lite segt i början, men sedan börja han att gasa på ordentligt, och avslutade med att köra för fullt på varje växel.

Han körde lite ppå konbanan och gjorde några garagevändningar. Sedan åkte vi ut i trafik.

Nu hade han inga problem längre med att köra i 90 km/h. Farträdslan var borta. Det gick t o m lite för fort ibland..

Mitt råd till dig är att försöka hitta ett ställe att öva på där ingen övrig trafik finns och gott om plats. Bara du själv. Lycka till.

PS Han klarade uppkörningen DS

låter som jag- jag är såå harig med hastigheten, fatta rint ehur jag ska fixa 90km/h på tvåhjuling. Det är det som bekymrar maken mest när vi diskuterar mckortstagning för min del.
maken tycker att jag ska prova på polarens 400kubikare, alternativ 125:an elelr skaffa en moppe som åtminstone har fotväxel så jag lär mig det så att jag inte i högre hastighet- blir förvirrad och så får jag lite panik och ska växla och då blir det kaos och jag kan braka i backen.

jag vet bara att jag vill så gärna ha mckort, det är så kul med hojar, sitta på dem och de brummar gott;) jag är ingen fartdåre(har krockat med bil som ung och troligen kommer riktiga fegharigheten därifrån, när jag skulle ta bilkörkort var jag redan då lite harig över att få upp bilen till 90km/h och det gick ju bra efter övning, men så råkade jag ut för halkolycka 4mån efter taget körkort, körde in i räcke och efter det tog det många år innan jag kunde köra bil vintertid utan att vara harig).

I all välmening..

hahahaha den var ju lite cool:D

Haha, tror nog du kan glömma V-Max:en på din hojlista :näsblod

jooo skulle tro det...men den var snygg:D men liite för stor för mig eller:D :tungan
 
Last edited:
Ta och åk runt till lite hojaffärer, fråga höjder och provsitt olika hojar - ett litet tips!!
 
Ta och åk runt till lite hojaffärer, fråga höjder och provsitt olika hojar - ett litet tips!!

varit inne och "gluttat" lite men inte vågat provsitta någon, men jag ska göra det, måste ju hitta mcställ också som jag kan kränga på mig:rolleyes:

jag hoppas jag akn bli av med harigheten och bara känna dena spänning som jag känner inför att ta mckort:)
 
Kom igen nu bara ta tag i o dra med en säljare samt fråga hojar, höjder, o vilka som går att sänka - ingen tid att spilla - sen när du väl sitter på hojen kommer du aldrig vilja kliva av igen :tummenupp
 
Kanske lättare att hitta ett goretex ställ som passar?
 
Skulle det inte vara för att det är så jävla långt fram till styret så skulle jag rekomendera min gamla surgixxer. Som 184cm så sitter jag med knäna i kindpåsarna så fort jag gränslar. :näsblod
 
Kanske lättare att hitta ett goretex ställ som passar?

ja jag har tittat och grunnat och det blir inte skinn. dock får jags e på herrstorlekar men jag ahr sett att nu ahr de tkommit ny storlekstabell för korta tjocka herrar, hoppas bara jag hittar något någorlunda vettigt som jag sen kan justera bara lite för att få skydden på rätt ställe.:tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top