Kort i rocken-rookie i behov av råd

Jag kör en Yamaha FZ6 och är relativt kort plus att försäkringen (tjejförsäkring) är ruskigt billig:tummenupp
 
Jag är inte så lång och tog kort nyligen.
Övningskörde på en cbr 600 som var både låg och lättkörd tyckte jag.

Nu har jag en cbr 929 som är MYCKET roligare att köra :D Når precis ner med tåspetsarna men med lite planering funkar det oxå!

Kanske kan vara nåt?

Lycka till!

Jag kör en Yamaha FZ6 och är relativt kort plus att försäkringen (tjejförsäkring) är ruskigt billig:tummenupp


Lånar tråden lite :)

Tjejförsäkring vad är det? Vilket bolag? Gäller det alla typer av hojar?

Skulle ju gärna ha en billigare försäkring....
 
Last edited:
Jag är 1.65 o köpte en Ducati Monster 620 som första hoj, delvis för att jag älskade utseendet o ljudet men även för att jag nådde ner med fötterrna :-)

Jag PMar dig!

/Hanna
 
om du är 1.60 så kan du ha vilken sport hoj som helst skulle jag tro jag är 1.70 och åker ktm 990 supermoto och den är 88cm i sadelhöjd visst jag når inte ner mycket men va fan man ska inte stå still med hojen man ska åka med den:tummenupp lycka till i hoj valet
 
om du är 1.60 så kan du ha vilken sport hoj som helst skulle jag tro jag är 1.70 och åker ktm 990 supermoto och den är 88cm i sadelhöjd visst jag når inte ner mycket men va fan man ska inte stå still med hojen man ska åka med den:tummenupp lycka till i hoj valet

Jag som är 165 har hiskeliga problem med min Ducati 916. Kan inte backa ur garaget själv (ok, jag får lära mgi att leda den ut på sikt), har problem med att ställa den på stödet då et far upp så fort det lättar från marken.... har provat en CBR600R o det går ju men det är lite läskigt när man behöver stanna, att hea tiden titta efter hur marken lutar, se till att det inte finns några gropar eller grus.... det är lättare om man når ner till marken med i alla fal lite mer en en tå-spets....
/HD
 
Faktum är att cbr:en är en av de handfå som känns bra mellan benen.

Jag röstar för monster. Grymt snygg, riktigt rolig och när du pratar sadlar så är det värt att nämna att monstret har smal sadel så man lättare når marken än på en annan hoj med samma höjd men med bredare sadel.

Den enda modell du skall hålla dig helt ifrån är 600 då den är trist mycket trist. Det är en bra övningskörnings och första hoj eller lämplig för någon som kör begränsat men för alla andra så rekomenderar jag alla andra utom just den.

Förslagsvis väljer du någon av "ie"-modellerna med insprutning som är modernare än de gamla förgasarmodellerna(600,750,900).

620 räcker långt men vill du ha lite mer krut mellan benen är det aldrig fel att titta på de större doningarna.

Oavsett så är monstern fortfarande en av de absolut snyggaste och trevligaste hojar man kan äga och oavsett vilken hoj du ställer den bredvid så kommer förbipasserande spana in din hoj mer än den bredvid.
 
Jag tycker Buellen var ngt att det högsta jag suttit på. :3freak Fanns inte ens chans i helvetet att jag hade nått ner öht, ens med sänkningssats.

Konstigt då min fru är ca 160 och känner tvärt om.

En org XB12R har 775mm hög sadelhöjd. Med sänkningssats 726mm.
Dessutom är sadeln relativt smal.

Vilken höjd har ER6'an ?
 
CBR 600 RR Helt klart!
Grymt bra hoj på alla punkter! Hade en 05:a själv innan. Saknar den fortfarande!
 
Jag är 152 lång ;-) och har en Ducati Monster 696 som är sänkt och når ner med ena tåspetsen. Är supernöjd med denna. :banana

Hade ett Monster 620 förut som var ännu lägre. Härligt ljud, mkt smidig på krokiga vägar och tillräckligt med pulver för en normal person som inte måste ligga först i ledet med Racekillarna ;-)
 
Nybörjarhoj för korta

Hej!

Måste instämma i Monster-loven. En 620 har 9 hästar mer än en 600, dvs ca 15% mer effekt, plus insprutning. De började komma 02 , och de tidiga modellerna borde ligga inom din budget.

De större är lite dyrare...men, av erfarenhet kan jag säga att det är skönt att kunna köra utan att vara rädd för att feldosera effekt i en kurva med mera. Effekten i en 620 är tillräcklig och nog så spännande i början, utan att vara skrämmande. Sen kan du ju skaffa ett par sköna termisar (sitter ofta redan på de beggade hojarna), så låter den riktigt fint, särskilt på avslag! Se Udatjas hoj :)

mvh Per
 
Triumph Street Triple har en låg sitthöjd och är faktikt konstruerad med hänsyn till lite kortare personer. Om du är ute efter en hoj runt 600-750 kubik är denna klockren. Sen att den typ fått toppbetyg efter toppbetyg är inte direkt tråkigt heller. Busfaktor = hög.
 
Konstigt då min fru är ca 160 och känner tvärt om.

En org XB12R har 775mm hög sadelhöjd. Med sänkningssats 726mm.
Dessutom är sadeln relativt smal.

Vilken höjd har ER6'an ?

Shit, låter inte högt. Undrar vad det var med den jag provsatt på en firma för några mån sen... För den hade jag verkligen jätteproblem med. ER6an är faktiskt en hel cm högre som original i såna fall, sänkningssatsen funkar inte som på vanliga hojar utan sjunker ihop av vikt, så det är omöjligt att säga vad jag tjänat på det i cm. Jag har däremot låtit karva ur sadeln för ngn hundring, det tjänade jag lätt 3-4 cm på. Så i slutändan hamnar nog min ER6a på typ samma som din frus Buell. :) Och sadeln är smal.
 
Håller med Per, Monstret på avslag, mmmmm det är musik det! Motorbroms har aldrig varit så roligt som när jag började köra hoj, det låter så gött

/HD
 
Jag tackar å halvligger (niger ;) för inläggen i debatten.
Blir la en Ducce 620, er6:a eller cbr600 (som tänkt från början) dårå! :)

Under 400 spänn i månaden för halvförsäkring låter ruuuggigt billigt, framför allt för Sthlm! Kollade lite snabbt på en ER6:a, och tyckte att de knappa 800 spännen i månaden vart billigt? Tji fick jag hehe.

Kunna ha vilken hoj jag vill? Muaha. Fråga min hojlärare. Han vart nog inte så glad när jag välte hans CB750 tre gånger på konbanan ;)
Det kanske kommer sen, men nu skulle jag behöva en dvärghoj som inte är alltför tung/klumpig och där jag når ner med knäna för att känna mig redo ungefär :P
 
Jag välte oräkneliga gånger när jag körde garagevänding (2001)... men jag blev en hejare på att resa upp hojen igen :-) alltid lär man sig något! Mendet är inget jag vill tvingas "öva" med min egen hoj....
Mitt monster kostar mig 4400kr per år helförsäkrad helår på Bilsport&MC, tjejförsäkring som nu är 30+ försäkring, samma premie. Tack vare medlemskap i SMC eller Ducatiklubben får man 10% rabatt så det blir 4000kr per år. en 900 monster skulle gå upp till 7000kr, det tyckte jag var för dyrt :-)

/Hanna
 
Jag tackar å halvligger (niger ;) för inläggen i debatten.
Blir la en Ducce 620, er6:a eller cbr600 (som tänkt från början) dårå! :)

Under 400 spänn i månaden för halvförsäkring låter ruuuggigt billigt, framför allt för Sthlm! Kollade lite snabbt på en ER6:a, och tyckte att de knappa 800 spännen i månaden vart billigt? Tji fick jag hehe.

Kunna ha vilken hoj jag vill? Muaha. Fråga min hojlärare. Han vart nog inte så glad när jag välte hans CB750 tre gånger på konbanan ;)
Det kanske kommer sen, men nu skulle jag behöva en dvärghoj som inte är alltför tung/klumpig och där jag når ner med knäna för att känna mig redo ungefär :P

800:- i månaden är väl tjej helförsäkring på ER6an på bilsport & mc? lite billigare halv om du bara vill ha det juh
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top