RG500-Johannes
Telefonstolpe vs Johannes 1-0
- Gick med
- 7 Mar 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Pinjong skrev:Det verkar bli nästan lite väl stora effektförluster i motorn, jag tror det blir lite fel att bara räkna turbons effekt enbart från värmeenergin, det höga trycket i förbränningsrummet tillsammans med kolven trycker även ut gaserna och ger dem rörelseenergi. Annars skulle turbon vara bättre än en ideal Carnot-maskin (600-20)/(600+273) = 67%, det gäller bara hur uppskatta hur mycket som kommer från vardera.
Totala verkningsgraden för turbinen är i storleksordningen 50-60% ofta. Större delen av entalpifallet sker via tryckfallet över turbinen och inte av temperaturfallet skulle jag vilja påstå. Tempfallet är kanske 200 grader medans tryckförhållandet ofta överstiger 2.
Att ca 50 kW skulle försvinna i avgassamlaren via värmeförluster enbart låter väldigt mycket. Ang temp: du har en yttemp på ca 600-700 grader vid en gastemperatur på ca 980 grader med en avgassamlare av 4-5 mm's gjutgods, då med rejäla fläktar mot avgassamlaren.
/J