Korsa heldragen linje

NilsArne

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2005
Hoj
KTM 450 EXC
Har en regelfråga vad gäller körning på bana.
Får man skära (korsa) den heldragna linjen som markerar utfart från bandepån? Jag är helt klar när det gäller att köra ut på banan. Men hur är det när jag kört ett eller flera varv? Någon sa att man ska betrakta linjen som en betongmur.
Ett exempel är utfarten på Sviesta där åtminstone jag vill gå ut till höger innan esset och då lätt skär linjen från depån.

Ajja-bajja :smasha under träningar och warm-up samt ok under race brukar vara den normala tillämpningen. Åtminstone på Sviestad, kan skilja lite från bana till bana.

/B

Linjen får enbart korsas vid start, annars är det verboten och kan medföra böter, spöstraff, tidstillägg eller en rövkörare genom depå'n. Gäller alla bananer och då även Sviestad.

/Micke

NilsArne skrev:
Finns det något skrivet i regelboken om att man får korsa vid start men inte efter ett varv osv?

Ibland snöar man in på en viss frågeställning... det här var en sådan. Så efter att ha läst Nationella reglerna, Specialregler för roadracing, europeiska reglerna, FIM-regler (allmänna och special) och i princip alla andra regelverk som kan påverka.

Så jag tänkte presentera min uppfattning i detta ämne. Därmed inte sagt att jag har absolut rätt.

Vad gäller korsandet av heldragen linje vid utfarten från depån så regleras detta inte någonstans i de regler som jag har läst. Däremot finns det instruktioner i ban-reglementet och i FIM's allmänna om att tilläggsregler för det evenemang som gäller skall skrivas för att passa den bana som man kör evenemanget på... Alltså är det de regler som skickas med i inbjudan och som tas upp på förarmötet (det obligatoriska) som är gällande. Så står det att det är förbjudet att korsa den heldragna linjen vid utfart från depån så är det det som gäller. Står det INTE att det är förbjudet att korsa den heldragna linjen från banan så är det förmodligen okej. Dock måste jag nog utfärda en liten varning här... I ban-reglementet så står det att banan skall vara markerad med en heldragen linje som markerar var banan går och denna får inte överträdas för då kör man utanför bana (doh?!). Som jag ser det är linjen som markerar depåutfarten den linjen och eftersom depån inte är en del av banan så kör man alltså utanför banan... Finns en del intressanta tolkningsmöjligheter här.

Vidare hittade jag en liten del som kan förklara varför det är okej att köra över linjen vid start. Linjen är en del av depån. Vid start är depån stängd. När depån är stängd finns den inte. Alltså "finns" inte heller linjen som markerar depån.

Sedan är det ju så att oavsett om man får eller inte får korsa en linje... eller om det ens finns någon linje... så får man inte köra vårdslöst. Finns t.ex. inte någon linje som markerar depåUTfart på Åsen men skulle man komma i innerkurva och sedan sjuta ut direkt i depå så skulle man nog får prata med Harald... :brinnerup

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT