Korruptions skandalen i Göteborg

Nästa fråga man ställer sig är hur det ser ut i övriga landet. Jag tror egentligen inte detta är ett lokalt fenomen i Göteborg.

Nästa fråga man ställer sig är hur det ser ut i övriga landet. Jag tror egentligen inte detta är ett lokalt fenomen i Göteborg.

Göteborg har dock en speciell gubbanda där höjdarna snackar Gais och dricker öl med varandra. Lite som på bruket eller på varven. Tror att det är mer utbrett här.

Göteborg har dock en speciell gubbanda där höjdarna snackar Gais och dricker öl med varandra. Lite som på bruket eller på varven. Tror att det är mer utbrett här.

Det verkar även vara kärringanda :tungan

En klassiker inom byggbranschen, bygga ett hus men fakturera på något annat.

Finns nog på väldigt många ställen i både större och mindre omfattning. Och inte bara inom kommuner utan i princip på alla ställen där det sitter folk som har ansvar över andras pengar samt ingen ägare som har kontroll. Skandiadirektörerna är ju ett annat exempel.

Håller med dig till fullo.

Finns nog på väldigt många ställen i både större och mindre omfattning. Och inte bara inom kommuner utan i princip på alla ställen där det sitter folk som har ansvar över andras pengar samt ingen ägare som har kontroll. Skandiadirektörerna är ju ett annat exempel.

Jag känner till två historier i min kommun där man har utnyttjat systemet på liknande sätt.
Praktexemplet är när en släkting till en kommunal hövding (sosse såklart) tar över ett hyreskontrakt på en sliten lokal där tidigare hyresgäst har tjatat om diverse åtgärder då byggnaden var i extremt dålig skick.
När sedan släktingen får kontraktet på ett underligt vis så "råker" de visst renovera upp hela byggnaden med en lokal byggfirma som på något underligt vis får en hel del kontrakt trots lagen om offentlig upphandling.
Nu säger jag inte att det är samma sak men jag skulle gärna granska alla fakturor hos denna hövding, samt se över hans privata bostad och vilka åtgärder som har utförts där av denna lokala byggfirma som har synts även där...

Så ja, det förekommer antagligen i ALLA kommuner mer eller mindre. Det är ju en form av skyddad verkstad där inte mycket kommer fram tyvärr.

Nu kan man hoppas att dom där 2 skitstövlarna på Poseidon får betala tillbaka vartenda öre dom snikat till sig. + ränta. Så att det får svida lite i deras plånbok. Smakar det, så kostar det.

Och det är helt jävla otroligt i vilken utsträckning det kan fuskas, folk som inte har någon koll på vad som attesteras. Men jag tyckte lite synd om den kvinnliga chefen som fick ta hela skammen. Även om hon inte kunde någon rå för alltihop, framställdes hon ju som lite inkompetent.

Bra dock, att det finns sådana samhällsgranskande program som drar fram sånt här.

Och den andra gubben på Poseidon...som stammande håller med om att det var fel att bli mutad med Sälenresa och att utnyttja avtalen för egen vinning. Bara för att dom letat upp hans skelett blev dom plötsligt infekterade och luktade illa. Annars hade dom väl fortsatt att ligga kvar i garderoben helt luktfritt. :rolleyes: PINSAMT är ordet.

Man kan ju hoppas att uppdrag granskning och övrig media granskar allmännyttans företag hårdare från och med nu och drar upp alla liken i garderoben för allmän beskådning. Det är inte mer än rätt att de får skämmas ögonen av sig.

Stora internationella företag låter inte folk vara inköpare för länge för att riskera att de inte ska få lojalitetsproblem. Att allmännyttan inte gör på liknande sätt förstår jag inte. Givetvis utvecklas den här kulturen om samma folk sitter på sina poster för länge.

Kan inte påpeka hur starkt jag tycker det var av konsulten Karin att gå ut med avslöjandet i energibolaget i Göteborg. All heder åt henne!

Ibland är den här stan så sosseinavlad så man vill spy. Säkert inget unikt men inget förvånande att det skulle vara så utbrett i Göteborg. En kompis farsa är nån halvchef på kommunen och jag har redan för länge sedan hört skräckhistorier om hur det bollas med budgetar och förekommer rena mutor.

Janne gör ett jävligt bra jobb.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...