Kork Ballington visar sin Kawasaki 500 från 80-talet!

Det var inte så dumt förr.:)

Hjulaxeln fram var ju häftig, nåt sånt har jag aldrig sett förr.
 
Last edited:
Mums vilket ljuuud! Sa han att den vägde 25 kg mer än de övriga? Personligen tycker jag att ramen är så cool att det gör inget! :tungan
 
Helt underbar film, både genomgången av tekniken och ljudet. :tuttar Blev ny ringsignal på telefonen direkt.

Kawa var verkligen med på ett udda sätt på den tiden, väldigt egna lösningar ofta plockade från deras flygverksamhet, dock hann de aldrig bli bra i 500 innan satsningen lades ner. Kork m fl vann dock flera mästerskap i 250 och 350 åt dem.

kork812j.jpg
 
Helt underbar film, både genomgången av tekniken och ljudet. :tuttar Blev ny ringsignal på telefonen direkt.

Kawa var verkligen med på ett udda sätt på den tiden, väldigt egna lösningar ofta plockade från deras flygverksamhet, dock hann de aldrig bli bra i 500 innan satsningen lades ner. Kork m fl vann dock flera mästerskap i 250 och 350 åt dem.

kork812j.jpg

Och ideerna var egentligen inte udda, kopierade från Valter Kaadens in i minsta detalj, och sedan vidare förädlat genom i början Suzuki och yamaha! , tror därefter rotax, sedan aprilia (köpte rotaxmotorer) och sedan aprilia själva.

Men vilken respons när han tomvarvar efter att slagit bort choken?
 
Och ideerna var egentligen inte udda, kopierade från Valter Kaadens in i minsta detalj, och sedan vidare förädlat genom i början Suzuki och yamaha! , tror därefter rotax, sedan aprilia (köpte rotaxmotorer) och sedan aprilia själva.

Menar du bara motorerna nu? Jag menade hela hojen med monocoque-ram och även aerodynamiken till viss del. Om de nu kopierade allting i motorerna så är det ju konstigt att de gick klart bäst, i slutet av 70-talet gick det ju inte att vinna på något annat än en Kawa 250/350.
 
Menar du bara motorerna nu? Jag menade hela hojen med monocoque-ram och även aerodynamiken till viss del. Om de nu kopierade allting i motorerna så är det ju konstigt att de gick klart bäst, i slutet av 70-talet gick det ju inte att vinna på något annat än en Kawa 250/350.

Pratade om motortekniken.

Slidmatning, och med en extra 'transfer' port för att kyla (och smörja) kolvbulten var Valters ide, att den sedan boostade effekten ordentligt blev en trevlig bieffekt :yoparty
Ingen klagade på den delen.

Från Valters Mz rymde Ernst Degner ett Gp-lopp, startade från Mz depåbox och gick imål och stannade i Suzukis depåbox :2cool

Vips så sög japsen i sig det dom inte visste, och utvecklade, nej kopierade Valters baby och vidareutvecklade den.

Detta fanns i lite olika skepnader på sextiotalet, 50cc Suzuki 2cylinder :D 4cylindriga yamaha 125 och 250 fyrcylindriga suzuki bla bla bla

Sedan kom en regeländring som sa att 250 fick bara ha 2 cylindrar och 6 växlar. 350 klassen var fri men dittils var 350 hottade 250or...

Yamaha blev i stort sett de ända som gjorde en produktionshoj som såldes och var vettig, men kawa gjorde en slidmatad tandemtwin som sopade rent i både 250 och 350 klassen.

Tittar man på denna tandemtwin så är det i stort sett en rotax tandemtwin med undantaget att utgående drev och kopplingskorg bytt sida.
kawasaki försökte till en början göra motorn så det var 180grader tändföljd men det lirade inte, när de bytte till att båda kolvarna gick i topp på en gång började allting lira.
Så utvecklade rotax motorn vidare, och sålde den till aprilia. 1990 gjorde aprilia en V-twin...
Den har sedan levt till i stort sett nu.

Börjar man titta närmare på en gammal motor och en nyare är det väldigt få skillnader...
Man har inte plockat ut mer effekt än vad som behövts för att slå konkurenterna

Tittar man vad Valter sa om den 'perfekta' motorn har man i stort sett dagens apriliamotor :tummenupp Han var före sin tid på många områden.



Nu kan jag efter några öl missa något namn eller märke eller blanda ihop, hojta gärna till så korrigerar vi det rätt. Men på det stora hela ska det nog vara ganska rätt.


edit:
250 fyrcylindrig Suzuki kallades av förarna för 'The Silent Death' då den skar i tid och otid. Suzuki fick aldrig någon ordning på denna hoj.
Då Suzuki 10 år senare ungefär kom med RG500, i stort sett en uppförstoring av deras misslyckade 250 koncept var många tveksamma. Men de hade lärt sin läxa, och trimmat in förgasare etc tills det fungerade.

Alla sextiotalshojarna är rena fabriksmaskiner. Gjordes i en, två tre ex i bästa fall...

Efter regeländringen om begränsning i antalet cylindrar och växlar så var yamma enda ? produktionshoj, men i produktionstrim vann du inte Gp. För att vinna Gp så var det fabrikstrim som behövdes, eller en fabrikare som kawa
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top