Kora Sveriges roligaste bana

Jag kör helst på

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vad gillar du, tekniskt svåra banor eller högfartsbanor som kräver balls, jag plockar med sex kända Svenska banor som är godkända för RR.

Motivera gärna ditt val.

Falkenberg är en av mina favoritbanor, teknisk och ändå snabb på vissa partier.

Last edited:
Sviestad faktiskt trots att jag kör effektsvag hoj!
Allt utom rakan är suveränt kul med Sveriges hårigaste kurva Sviestadböjen som höjdpunkt! Det är gott om ombromsningställen både inför esset, Torparn och Bergskurvan samt även Sviestadböjen på gas om man får till Bergskurvan. Sen har vi Torparn som man alltid kan köra lite lite snabbare i...
:tummenupp

Hmmm.. Topp 3 är väl Falkenberg, Knutstorp, och Anderstorp.
Svårt att bestämma mig för en absolut favorit. :va

Falkenberg och Knutstorp är ju rätt lika i sin karaktär. Svänger mycket, och kuperade. Riktigt roliga banor. Finns många favoritkuvor på dom banorna. Högern upp över krönet efter nya chickanen på falkenberg är skön. Hela partiet med krönet Litosvängen, och ut på rakan på Knutstorp är sjukt roligt.

Anderstorp är ju lite annorlunda. Större, bredare, plattare, snabbare. Lite ,mer som en "riktig" bana. Finns en bra blandning mellan snabba och långsamma kurvor, korta och riktigt låååånga rakor.... Gillar andra högern efter långa rakan, och självklart karusellen och favoritomkörningsstället i inbromsningen efter karusellen...

Tror nog valet faller på Anderstorp ändå.....

Torkel skrev:
Sveriges hårigaste kurva Sviestadböjen

Det där kan jag inte hålla med om! Snabbhögern på Falken måste väl åndå klassas som lite "hårigare"!

Jag röstade på Atorp för att jag gillar doserade kurvor som man kan gå fort in i! Mantorp har jag inte kört med hoj. :(

GSXR1100R skrev:
Inte godkänd för RR tävlingar.

Den är kul iaf... och det har körts massa tävlingar i SM där förut.... Jimmy Lindström vann sin första där...

Håller den som favorit trots att jag kraschat varje gång jag kört där.

Men på din usla lilla lista måste jag säga Mantorp.... trots att jag "dog" där för 11 år sedan...... jag e sååååååå gammal.....

Detta var ingen lätt fråga, men valet föll på Gelleråsen. Antagligen för att det var där jag körde sist, men den har ju allt från riktigt långsamma partier till snabba kurvor.

Atorp och Falkenberg är ju också riktigt roliga. Knutstorp har jag bara kört på 1 gång så där vet jag inte riktigt hur jag tycker att den är. Övriga har jag inte ens varit på :(

oFFkeFF skrev:
När blev Midlanda av med godkännandet??

När jag pratade med Per (ordf. på NRS) så sa han att dom skulle försöka få till ett B-race i år.... tyvärr saknades det intresse från alla i klubben att genomföra tävlingen som jag förstod det. Men - Jag vill minnas att den ÄR godkänd.

Men sen när blev jag någon expert på banstatus? :tomten

Webspy skrev:
När jag pratade med Per (ordf. på NRS) så sa han att dom skulle försöka få till ett B-race i år.... tyvärr saknades det intresse från alla i klubben att genomföra tävlingen som jag förstod det. Men - Jag vill minnas att den ÄR godkänd.

Men sen när blev jag någon expert på banstatus? :tomten
Hmmm jag kanske har fel :va

Strider skrev:
Sveriges roligaste bana är väl inte nödvändingtvis samma sak som den bana jag helst kör på? :7peta
Du kör helst på en tråkig bana eller vad menar du :confused:

GSXR1100R skrev:
Du kör helst på en tråkig bana eller vad menar du :confused:

Nä det är ganska enkelt. Vi Göteborgare har ju närmast till Falkenberg och då brukar det bli så att man kör där mest. Fast man kan ju ha tex Atorp eller Ktorp som favoritbana även om man kanske bara kör där 1-2 ggr/år.

Strider skrev:
Knutstorp är lätt Sveriges roligaste bana, men den har brister i sökerheten.

Helst kör jag på Falken för det är närmast och dessutom min klubbs bana.

Fast du kanske passar bäst vid sidan om banan? :7peta
Nu är du taskig, jag röstade oxo på Falken, Knudan är iof rolig men hornålen fixar varken du eller jag.

I övrigt så erkänner jag att du äntligen är mindre långsam än mig i år, men det tog sin tid.

Strider skrev:
Nejdå inte alls, Det är verkligen bra att du har engagerat dig i skrivbordsracing i HMS. Mer såna gubbar som du behövs.
:tummenupp

Aaaah, se där ett erkännande, det värmde. Men då måste du ju slå tebax denna inbrytning nästa år eller hur?
Klart vi ska rejsa nästa år, vad hade du för PB på Falken i år, vill minnas att det va en riktigt bra tid.

Favoritkurvan på Falken är högfartarn, känns helt sjukt att knäskrapa i den hastigheten, har dock inte provat chikanen sen den byggdes om innan STCC.

Nyhem är oxo en skön kurva som man sveps med i ett låååångt knäskrap när man rundar kullen.

Valet för min del låg mellan Knudan och Gelleråsen, och då man bara får rösta en gång föll min röst på Åsen. Jag gillar Åsen för att den är teknisk, lite knepig att komma på hur man skall köra den, doserad på kulknasigt sätt. Ja, jag gillar den helt enkelt.

Knudan å andra sidan är ju oxså en extremt rolig bana att köra på, dock blir jag ju åksjuk varma sommardagar pga att den är så kuperad... Men rolig är den dock :)

Sviestad är den enda bana av dom uppräknade jag inte kört på ännu, men den verkar kulig även den. Fick ju dock åka bakpå BrinK ett varv i somras. Ser fram emot att köra här.

Strider skrev:
51.1 får du allt piska. Den extra asfalten som lades dit spelar ingen roll för varviderna, ger bara lite extra bredd innan grusfållan o minskar risken för sandlådebesök på typ 1:a varvet i ett race. Mest nytta har dock bilarna.
Jag körde 49 med Missilen innan banan fick chikan, borde kunna klara 51/52:or med sukan när den funkar igen (håller på att fixa bensinpumpen nu).

Håller med i allt som Åsa säger, men ur mitt gatåkarperspektiv. Åsen och Knudan är långsammare banor som passar mitt svaga hjärta. Kan glida ner för de korta rakorna i makligt tempo för att sedan koncentrera sig på att bibehålla styrfart genom de kurviga partierna.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back