kopplingstrubbel!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
är det ok att ställa en fråga rörande en moped här?...:rolleyes: håller på att fixa till en polares moppe och har stött på lite problem nämligen:näsblod
skulle installera nya kopplingslameller och fjädrar och så gick det käpprätt åt helvete. skiten funkar inte! tänk er att ni leder moppen bredvid er, växellådan i friläge och allt är bra. om ni nu istället lägger i en växel blir det ju lite jobbigare att leda härket men detta löses lätt genom att kopplingshandtaget dras in. utom på min! då går det lättare men inte så lätt som det ska. vad är det för fel?? snälla hjälp, moppen måste vara klar innan fredag och det är en hel del jobb kvar!

är det ok att ställa en fråga rörande en moped här?...:rolleyes: håller på att fixa till en polares moppe och har stött på lite problem nämligen:näsblod
skulle installera nya kopplingslameller och fjädrar och så gick det käpprätt åt helvete. skiten funkar inte! tänk er att ni leder moppen bredvid er, växellådan i friläge och allt är bra. om ni nu istället lägger i en växel blir det ju lite jobbigare att leda härket men detta löses lätt genom att kopplingshandtaget dras in. utom på min! då går det lättare men inte så lätt som det ska. vad är det för fel?? snälla hjälp, moppen måste vara klar innan fredag och det är en hel del jobb kvar!
Har inte meckat moppe och har ingen aning om det är torr eller våt koppling på sen sådan, men när jag bytte motor på min 600a så "tjuvnöp" kopplingen när jag monterat ihop och fyllt på olja, men den slutade med det efter att jag släpat hoj några meter med växel i och koppling intryckt, antagligen gammal olja som smetat ihop lameller.

Har inte meckat moppe och har ingen aning om det är torr eller våt koppling på sen sådan, men när jag bytte motor på min 600a så "tjuvnöp" kopplingen när jag monterat ihop och fyllt på olja, men den slutade med det efter att jag släpat hoj några meter med växel i och koppling intryckt, antagligen gammal olja som smetat ihop lameller.

glömde skriva det, det är en våt flerskivig koppling. och det lär inte vara problem med gammal olja, har precis fyllt på ny efter att ha tappat ur den gamla... mecka är roligt men inte när det går åt skogen:( visst ja, om man försöker rulla igång skiten (moppen i friläge, tar fart och hoppar upp på'n), drar in kopplingen och lägger i en växel så försöker den starta redan innan kopplingen släppt ut fast inte riktigt bra liksom... och sen när handtaget släpps ut så hoppar lådan tillbaka i friläge:confused: vad fan har jag gjort med kopplingen??:confused: :rofl
snälla hjälp, jag börjar bli desperat...

Last edited:

snälla hjälp, jag börjar bli desperat...

Nu vet jag inte hur tungt det går, men lite tungt går min alltid när jag har micklat med kopplingen. Har du testat att helt enkelt pumpa med kopplingen lite och sedan starta upp motorn? Det kan vara så att det släpper om det bara är lite tungt, en moppemotor dras ju runt ganska lätt :D

Nu vet jag inte hur tungt det går, men lite tungt går min alltid när jag har micklat med kopplingen. Har du testat att helt enkelt pumpa med kopplingen lite och sedan starta upp motorn? Det kan vara så att det släpper om det bara är lite tungt, en moppemotor dras ju runt ganska lätt :D

det är inte jättetungt men det låter typ "krrraank" när man petar i växeln, och sen så börjar den bluddra och gå trögt även om kopplingen är indragen som sagt... någon som kan dra lite snabbt bara hur kopplingen ska sättas ihop så att jag inte gjort nåt helt uppenbart fel? tror inte att jag gjort fel men iallafall, bäst att vara säker liksom...

det är inte jättetungt men det låter typ "krrraank" när man petar i växeln, och sen så börjar den bluddra och gå trögt även om kopplingen är indragen som sagt... någon som kan dra lite snabbt bara hur kopplingen ska sättas ihop så att jag inte gjort nåt helt uppenbart fel? tror inte att jag gjort fel men iallafall, bäst att vara säker liksom...

Vet ju inte hur kunnig du är, men är det i så fall inte så att du helt enkelt behöver sträcka kopplingsvajern så att den kopplar ur ordentligt?
Det går nog inte generellt säga hur en koppling ska monteras. Kanske om du har något specifikt som du undrar över...

Låter som att den inte kopplar ur riktigt,genom att växeln hoppar ur.Har du något spel i kopplingshandtaget eller på kopplingsarmen? korkarna sväller något när de kommer i olja så man får justera efter så man inte bränner dom,funkar inte kopplingen med erforderligt spel så fixa en sprängskiss på den&kolla så att allt sitter rätt/wachen

Nya lameller ska gärna dränkas in i olja innan montering om det är våt koppling.

har provat att sträcka wiren men det funkar inte heller, lamellerna blev "fördränkta" efter konstens alla regler och jag har i allmänhet gjort allt rätt (tror jag iallafall, men något är ju trots det fel så...)... det är liksom, ni vet själva skivan som ligger mot lamellerna och som lyfts upp när man drar in kopplingshandtaget? (jag är kass på tekniska termer...) den gängade skruven som sitter i skivan och som man kan ställa in för att få rätt lyft vid koppling verkar inte räcka till eller vad man ska säga för när jag ställer den så nära "lyftpinnen" som möjligt så är växellådan konstant frikopplad och när jag ökar avståndet så beter den sig som den gör nu. jag fattar inte var jag gjort fel men antagligen har jag gjort något galet då den vägrar fungera normalt...

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back