Kopplingstrubbel Blade 01

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Tjena,

Är det någon som har erfarenheter beträffande dålig koppling på 929:orna? Kopplingskorgen är bytt (på garantin) som den ska va, men det känns som att kopplingen slirar lite, lite grand. Dessutom känns det som att den tar på en väldigt kort del av det spel som finns i kopplingshandtaget. Någon som har en aning? Den känns helt enkelt inte stum, ibland känns det som att den tar långt in och ibland känns det som att den tar långt ut.

För ett par veckor sedan rev jag ut hela korgen för att kolla, då rengjorde jag lamellerna som var lite blåaktiga i sin färg. Dessutom slipade jag lite på kopplingskorgen då denna hade blivit lite jackad där lamellerna glider men utan resultat.

Har den hydralkoppling?
Har den det och beter sig konstigt kanske du har nån luftbubbla i systemet.

Poacher skrev:
Har den hydralkoppling?
Har den det och beter sig konstigt kanske du har nån luftbubbla i systemet.

Dessvärre så är det en gammal klassisk vajerkoppling så luftbubblor i systemet är inte problemet. Tack ändå.

Florodoltarzan skrev:
Tjena,

Är det någon som har erfarenheter beträffande dålig koppling på 929:orna? Kopplingskorgen är bytt (på garantin) som den ska va, men det känns som att kopplingen slirar lite, lite grand. Dessutom känns det som att den tar på en väldigt kort del av det spel som finns i kopplingshandtaget. Någon som har en aning? Den känns helt enkelt inte stum, ibland känns det som att den tar långt in och ibland känns det som att den tar långt ut.

För ett par veckor sedan rev jag ut hela korgen för att kolla, då rengjorde jag lamellerna som var lite blåaktiga i sin färg. Dessutom slipade jag lite på kopplingskorgen då denna hade blivit lite jackad där lamellerna glider men utan resultat.
Hej hur långt har din hoj gått,vad kör du på för olja?

Florodoltarzan skrev:
Dessvärre så är det en gammal klassisk vajerkoppling så luftbubblor i systemet är inte problemet. Tack ändå.
Då borde väl egentligen inte kopplingen ta på olika ställen varje gång.
Jag skulle börja med tat byta hela rasket faktiskt, dvs lameller och mellanskivor, om inte annat för att utesluta det felet(som ju inte är helt ovanligt heller).
Visst kan det vara kopplinskorgen som är hårt sliten, på vissa hojar har jag varit med om att det bli hack i glidytorna på korgen vilket gör att lamellerna krokar fast lite här och var och då börjar verkligen kopplingen kännas kärv och hugger.
Visst kan man slipa av ytorna som du gjorde men jag tycker snart problemet är tillbaka tyvärr.

Edmark skrev:
Hej hur långt har din hoj gått,vad kör du på för olja?

Den har gått 1800 mil och är nyservad med bästa motul-oljan. Så det bör inte vara något problem.

Jag antar att det var mellanskivorna ( stålskivorna ) som var blåaktiga?
Isf börja med att byta hela lamellpaketet, lameller OCH mellanskivor.
Är dom blånerade så kan dom slå sig och bete sig annorlunda beroende på hur varma dom är, det skulle kunna vara anledningen till att du tycker den tar olika på greppet.
//Tobbe
Dvs :rolleyes: Är dom blånerade så HAR dom ju gått varma och KAN ha slagit sig.
Går ju att mäta, men om jag hade dina problem så skulle jag byta dom.

Last edited:
tobbeviking skrev:
Jag antar att det var mellanskivorna ( stålskivorna ) som var blåaktiga?
Isf börja med att byta hela lamellpaketet, lameller OCH mellanskivor.
Är dom blånerade så kan dom slå sig och bete sig annorlunda beroende på hur varma dom är, det skulle kunna vara anledningen till att du tycker den tar olika på greppet.
//Tobbe
Dvs :rolleyes: Är dom blånerade så HAR dom ju gått varma och KAN ha slagit sig.
Går ju att mäta, men om jag hade dina problem så skulle jag byta dom.

Man tackar, det får nog bli nytt lamellpaket och mellanskivor då. Surt, för det kostar ju en liten slant som är svår att undvara för tillfället. Tack för hjälpen.

Florodoltarzan skrev:
Man tackar, det får nog bli nytt lamellpaket och mellanskivor då. Surt, för det kostar ju en liten slant som är svår att undvara för tillfället. Tack för hjälpen.
Det är fasen inte billigt det kan jag hålla med om :(
Men faktum är att om lamellerna har slirat en tid så är det inte alls säkert att dom funkar igen med nya mellanskivor.
Så är det ju så att börjar det väl slira så brukar det gå jäkligt fort tills lamellerna är helt kass.
Då skulle man känna sig rätt dumsnål om man bara bytte mellanskivorna.
Så i längden tror jag du tjänar på att byta ut allt.
Som dom säger "det kostar att ligga på topp" :tungan
Men nu är du ändå är inställd på att byta allt så kan du ju fisa omkring med biken trots att det slirar, då menar jag inte att den kan slira hela tiden utan just som du säger. Slirar lite.
//Tobbe

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...