Kopplingsstrul!

• Thread starter Thread starter REWS
  • Start date Start date

REWS

Guest
Kort å gott, Crossen, kawasaki kx250 -04, frikopplar inte.
Den frikopplar när den är varm och efter man har gasat till.
Jag har rivit kopplingen och, lamellerna samt stålskivorna e schyssta.
kopplingskorgen hade små ''vågor'' efter lamellerna, dom har slipats ner.
Tryckstången e spikrak och problemet är inte kopplingsvajern eller att den inte är spänd.
Oljan som jag kört på en motul 2t trans. expert
Vad kan felet vara?
E de för att jag köpte en kawa istället för en honda som de strular . . :)

Du åker på en olja som i kombination med gamla oljor eller materialet i just dina lammeller suger ihop.

Prova byt olja som billigast, sedan byt lameller och olja.

Som sagt.

Antagligen fel olja.

Prova med en annan olja.

Jag skulle rekommendera att riva kopplingskorgen igen och torka rent alla lameller från all gammal oljan. Annars finns risken att de "klibbar" en gång till och man luras till att tro att även den nya oljan man har hällt i inte funkar med kopplingen.

Annars funkar de nog att hälla i en ny olja och köra ett tag och leva med lite dålig koppling. Vid nästa oljebyte så borde du märka om de ger någon effekt eller inte.

PS Du skulle ha tjöp Husqvarna, de är kvalitet :tummenupp I vår ska jag utmana dig på crossbanan. De får bli hämnd för alla bandybollar ”någon” sköt på mig under hela grundskolan :tungan

Visserligen inte cross, men ändock samma fel. När jag körde Castrol GPS i min Gixxer så satt kopplingen ihop, bättre än att bara släppa kopplingen :mad: Men efter byte till Biltemas olja så försvann problemet för gott :tummenupp Så byt olja, som sagt :)

Vet att boost3 och ett par till har tipsat om att hälla i diesel mellan bytena. Koppla utav bara fan med motorn igång. Häll ut och i med ny fräsh olja. sök gärna det finns ett par inlägg om det.

Som sagt.

Antagligen fel olja.

Prova med en annan olja.

Jag skulle rekommendera att riva kopplingskorgen igen och torka rent alla lameller från all gammal oljan. Annars finns risken att de "klibbar" en gång till och man luras till att tro att även den nya oljan man har hällt i inte funkar med kopplingen.

Annars funkar de nog att hälla i en ny olja och köra ett tag och leva med lite dålig koppling. Vid nästa oljebyte så borde du märka om de ger någon effekt eller inte.

PS Du skulle ha tjöp Husqvarna, de är kvalitet :tummenupp I vår ska jag utmana dig på crossbanan. De får bli hämnd för alla bandybollar ”någon” sköt på mig under hela grundskolan :tungan

Har hört att bromsrengöring är bra skit för att rengöra lameller. Aldrig provat själv.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8