Kopplingsstrul när hojen är varm

Mayer

Kunskap är mackt!
Gick med
22 Feb 2006
Hoj
Superduke
Skit också, nu strular hojen igen när man kör varenda dag så här i slutet på säsongen...

Problemet är med kopplingen, den tar helt enkelt inte, men endast när hojen är varm:va

När hojen är kall så går den som vanligt och växlarna känns lite tröga men inget extremt, men när hojen når arbetstemp och man har kört så i några minuter så börjar det. Växlarna blir tröga, varven höjs/sänks direkt när man växlar innan man har släppt ut kopplingen, friläget mellan 1:an och 2:an hoppar i ibland när jag kör på 2:an, direkt när man stannar så vill den inte stå still och dör. Den frikopplar helt enkelt inte alls :näsblod

Har kört i tre "omgångar" idag och alltid är den samma, när hojen är kall så går det som vanligt men efter kanske 10 minuter så börjar den strula.
När jag idag stannade vid ett rödljus så la jag i ettan och den dog nästan direkt eftersom att den inte ville frikoppla, jag stannade bredvid vägen, väntade ca 10sek och startade igen varpå den funkade tillräckligt för att jag skulle kunna stå still med 1:an i. Detta varade ungefär 200 meter sen kunde jag inte frikoppla och varva utan det var som om jag inte rörde kopplingen fast jag drog in den fullt.

Jag har testat att spänna vajern uppe vid handtaget och den är nu spänd maximalt vilket gör att jag inte ens kan dra in handtaget fullt så det borde inte vara det i alla fall.

Snälla hjälp mig med tips på vad det kan vara, är det lamellerna som skall bytas eller är det någon fel på oljan? Jag bytte olja för ca 2 månader sen men ar inte haft något problem fram tills nu.

Tacksam för alla svar!
// Mayer

Mares skrev:
2485260 Testa att byta olja.
har samma olja i nu som du har haft tidigare?
Okej...Nja det var första gången jag bytte olja för jag har bara haft hojen sen i våras men killen i affären sa att den oljan skulle funka skitbra, de har nyss varit en auktoriserad aprilia verkstad men han kanske hade fel ändå:va
Jag tänkte om det kan finnas någon annan orsak för om jag skall köpa den finare oljan så är det samtidigt den finaste och då får jag ju punga ut med 279 kr/l men det kanske bara är att pröjsa och va glad, eller?

Mayer skrev:
2485322 Okej...Nja det var första gången jag bytte olja för jag har bara haft hojen sen i våras men killen i affären sa att den oljan skulle funka skitbra, de har nyss varit en auktoriserad aprilia verkstad men han kanske hade fel ändå:va
Jag tänkte om det kan finnas någon annan orsak för om jag skall köpa den finare oljan så är det samtidigt den finaste och då får jag ju punga ut med 279 kr/l men det kanske bara är att pröjsa och va glad, eller?

Jag sätter 5 spänn på att det är tryckplattan som skavts ned. Hände mig ca 3 gånger.

När du drar in kopplingen så är det en arm som rullar upp på några kulor och trycker in den plattan. Plattan roterar då din motor är igång därför sitter det ett kullager i centrum av tryckplattan. Runt det kullagret så slets metalen ned och allt blev skit.

Så mitt tipps är att kontrolera tryckplattan!

Mr Helmut skrev:
2485395 Jag sätter 5 spänn på att det är tryckplattan som skavts ned. Hände mig ca 3 gånger.

När du drar in kopplingen så är det en arm som rullar upp på några kulor och trycker in den plattan. Plattan roterar då din motor är igång därför sitter det ett kullager i centrum av tryckplattan. Runt det kullagret så slets metalen ned och allt blev skit.

Så mitt tipps är att kontrolera tryckplattan!
hmmm, okej. så jag skall tömma ur oljan och ta av kopplingskåpan och sen vad? Syns den eller skall jag gräva igenom halva växellådan för att hitta den?:va
Förklara gärna exakt hur jag gör för att kontrollera, kanska i punktform, och idiotförklara mig gärna, det brukar bara bli bättre då!

Käre gode gud låt det vara nåt enkelt:)
// Mayer

Mayer skrev:
2485437 hmmm, okej. så jag skall tömma ur oljan och ta av kopplingskåpan och sen vad? Syns den eller skall jag gräva igenom halva växellådan för att hitta den?:va
Förklara gärna exakt hur jag gör för att kontrollera, kanska i punktform, och idiotförklara mig gärna, det brukar bara bli bättre då!

Käre gode gud låt det vara nåt enkelt:)
// Mayer

# Ta av sidokåpan
# Tappa ur olja
# Lossa vänster motorkåpa (ca 10 insex)
# Sen ser du tryckplattan

Dock ska du se till att fixa sprängskiss först

Är det de som är felet så tar de lång tid att få hem saker:näsblod

Mr Helmut skrev:
2485466 # Ta av sidokåpan
# Tappa ur olja

okej, tack! K#%/!""(#%" om det är det...iofs skall jag väl vara jävligt glad att det är slutet av septemer och inte slutet av mars eller liknande:näsblod

Jag får helt enkelt öppna och kolla nån gång i veckan så fort jag får lite tid över. Ingen som vet var jag kan få tag på en sprängskiss?
// Mayer

PacMan skrev:
2485520 Här är ett lite "kul" fel jag hade på min hoj nyligen:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2485514#post2485514
Jag hade liknande symptom, fast + kopplingsslir. Bara ett tips om du inte hittar något annat fel.

Hoppas det är nåt billigt. :)
Hehe okej, du hade väl lite tur i oturen. Jag gillade verkligen inte faktumet att jag märkte det först när jag var ute i mölnlycke och körde när jag bor i västra frölunda...gött att känna att man typ sparkar i växlarna halva vägen, en sak om man kan ligga på 1-2000 varv när man växlar men på min 125 2-takts så går inte det så bra:rolleyes:

Själv hade man hoppats på något ännu billigare än din variant, typ motsvarande dödarknappen när hojen inte startar...:tungan
// Mayer

Mr Helmut skrev:
2485466 # Ta av sidokåpan
# Tappa ur olja

Nu har jag äntligen fått tid över till att plocka lite, om jag förstår dig rätt angående tryckplattan så är det inte det som är problemet...kulorna låg som de skulle (missförstå mig inte) och det gick med motstånd att dra i "armen" (fortfarande inte) och den åkte tillbaka som den skall! Jag hittade inget märkbart fel i låddan för övrigt.
Hur är det med oljan tror ni? kan det bero på den? Det var ju inte samma viskositet som det står i boken att det skall vara men det visste han och påstod att det skulle funka ändå...
// Mayer

Bifogat

• Kopia (2) av IMGP4003.JPG
    Kopia (2) av IMGP4003.JPG
    130.4 KB · Visningar: 93
  • Kopia av IMGP4009.JPG
    Kopia av IMGP4009.JPG
    112.5 KB · Visningar: 55
  • Kopia av IMGP4010.JPG
    Kopia av IMGP4010.JPG
    100 KB · Visningar: 54
Mayer skrev:
2503231 Nu har jag äntligen fått tid över till att plocka lite, om jag förstår dig rätt angående tryckplattan så är det inte det som är problemet...kulorna låg som de skulle (missförstå mig inte) och det gick med motstånd att dra i "armen" (fortfarande inte) och den åkte tillbaka som den skall! Jag hittade inget märkbart fel i låddan för övrigt.
Hur är det med oljan tror ni? kan det bero på den? Det var ju inte samma viskositet som det står i boken att det skall vara men det visste han och påstod att det skulle funka ändå...
// Mayer

Om du kollar på din bild (uppe till vänster) så är det bekräftat det jag trodde.

Om du drar i armen så åker den ut och trycker i centrum på kopplingskorgen. Som du ser är det metalspån där. Du får byta själva tryckplattan och den armen med 99,9% säkerhet.

Bilder på centrum av tryckplattan vore intressant!

edit kom på hur konstruktionen är, i centrum på din tryckarm sitter det en justerbar bult (där du kan justera från utsidan av kåpan) den bulten och tryckplattan är det du kommer få byta. Kollar du på tryckplattan har du spår runt centrum antagligen!

edit 2
Kör du med hårdare kopplingsfjädrar löper du större risk att det ska bli sådär

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2503695 Om du kollar på din bild (uppe till vänster) så är det bekräftat det jag trodde.

Om du drar i armen så åker den ut och trycker i centrum på kopplingskorgen. Som du ser är det metalspån där. Du får byta själva tryckplattan och den armen med 99,9% säkerhet.

Bilder på centrum av tryckplattan vore intressant!

edit kom på hur konstruktionen är, i centrum på din tryckarm sitter det en justerbar bult (där du kan justera från utsidan av kåpan) den bulten och tryckplattan är det du kommer få byta. Kollar du på tryckplattan har du spår runt centrum antagligen!

edit 2
Kör du med hårdare kopplingsfjädrar löper du större risk att det ska bli sådär

Arghh:mad:
Jobbigt!
Då blir det ingen mera körning i år iaf...:näsblod

Bilder på centrum av tryckplattan? är det inte centrum av tryckplattan som är på min bild uppe till vänster?
När det gäller kopplingsfjädrar så tror jag iaf inte att de är bytta.
Man kan inte justera tryckplattan med den justerbara bulten då så att den tar längre in?:va
// Mayer

Mayer skrev:
2504305 Arghh:mad:
Jobbigt!
Då blir det ingen mera körning i år iaf...:näsblod

Bilder på centrum av tryckplattan? är det inte centrum av tryckplattan som är på min bild uppe till vänster?
När det gäller kopplingsfjädrar så tror jag iaf inte att de är bytta.
Man kan inte justera tryckplattan med den justerbara bulten då så att den tar längre in?:va
// Mayer

Den bilden visar trykarmen.

Man kan justera med den bulten med inte i ditt fall då det är paj.

Mr Helmut skrev:
2505246 Den bilden visar trykarmen.

Man kan justera med den bulten med inte i ditt fall då det är paj.
Okej...jag fick som tips att kontrollera så att inte stålskivorna var böjda av värme också, så jag skall försöka göra det ikväll! Fan va surt om det tar lång tid att få hem, jag lär ju inte få köra mer denna säsongen iaf...jag som klarade mitt körkort idag!:yoparty
Bra att jag har något att vara glad över iaf:)

Hur var det när du hade samma problem? var symptomen samma? tog kopplingen när hojen var kall?
// Mayer

Mayer skrev:
2505821 Okej...jag fick som tips att kontrollera så att inte stålskivorna var böjda av värme också, så jag skall försöka göra det ikväll! Fan va surt om det tar lång tid att få hem, jag lär ju inte få köra mer denna säsongen iaf...jag som klarade mitt körkort idag!:yoparty
Bra att jag har något att vara glad över iaf:)

Hur var det när du hade samma problem? var symptomen samma? tog kopplingen när hojen var kall?
// Mayer

Nu har jag förklarat tydligt vad det är som är fel. Om du tar loss bulten i mitten av tryckarmen borde du själv också kuna inse att det inte ska de ut så och garanterat har den bulten skadat centrum på tryckplattan.

Nu har jag gett dig alla info du behöver veta.

Oavsett hur mycket jag spände wiren så funkade inte kopplingen.

edit; Grattis!

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2506111 Nu har jag förklarat tydligt vad det är som är fel. Om du tar loss bulten i mitten av tryckarmen borde du själv också kuna inse att det inte ska de ut så och garanterat har den bulten skadat centrum på tryckplattan.

Nu har jag gett dig alla info du behöver veta.

Oavsett hur mycket jag spände wiren så funkade inte kopplingen.

edit; Grattis!
Hehe, jag ursäktar för min okunnighet angående kopplingar.
Det är bara det att kopplingen funkar finfint när hojen är kall som förvirrar mig, det är inte förrän hojen har gått några minuter i arbetstemp som det börjar strula. Om man har i åtanke hur metall beter sig när det blir varmt så kan jag ju förstå att böjda stålskivor kan böja sig ännu mera när de bli uppvärmda, och därför tar inte kopplingen. Om problemet är i tryckplattan/tryckarmen så borde kopplingen ta dåligt/inte alls även när hojen är kall...
Eller är jag helt ute och cyklar som vanligt?:tungan

Bli inte sur på mig bara för att jag tjatar nu :)
// Mayer

Mayer skrev:
2506245 Hehe, jag ursäktar för min okunnighet angående kopplingar.
Det är bara det att kopplingen funkar finfint när hojen är kall som förvirrar mig, det är inte förrän hojen har gått några minuter i arbetstemp som det börjar strula. Om man har i åtanke hur metall beter sig när det blir varmt så kan jag ju förstå att böjda stålskivor kan böja sig ännu mera när de bli uppvärmda, och därför tar inte kopplingen. Om problemet är i tryckplattan/tryckarmen så borde kopplingen ta dåligt/inte alls även när hojen är kall...
Eller är jag helt ute och cyklar som vanligt?:tungan

Bli inte sur på mig bara för att jag tjatar nu :)
// Mayer

Visa en bild på tryckplattan så kan jag svara.

Mr Helmut skrev:
2506430 Visa en bild på tryckplattan så kan jag svara.

Sådär ja:)
Man ser ju klart och tydligt små spår runt om men det är ju inte särskilt mycket om man kollar från sidan, knappt så att det känns heller...:va

Bifogat

• Kopia av IMGP4020.JPG
    Kopia av IMGP4020.JPG
    100.1 KB · Visningar: 45
  • Kopia av IMGP4017.JPG
    Kopia av IMGP4017.JPG
    128.4 KB · Visningar: 50
Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången