Kopplingsstrul - crossen

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Hej,
Jag har problem med min koppling, när jag försöker koppla så händer ingenting. Jag har skruvat bort kopplingskåpan och ser att den yttersta plattan (den som bultarna sitter i) rör sig utåt när jag drar in kopplingen - Är det nåt mer som jag kan kolla, eller känner någon igen problemet? Det är en KTM 250SX från 1996.

Annars funkar den klockrent. Jag har alltid bytt olja efter ca 5 timmar, och motorn renoverades av förra ägaren.

mvh
Mattias

mlundstrom skrev:
Hej,
Jag har problem med min koppling, när jag försöker koppla så händer ingenting. Jag har skruvat bort kopplingskåpan och ser att den yttersta plattan (den som bultarna sitter i) rör sig utåt när jag drar in kopplingen - Är det nåt mer som jag kan kolla, eller känner någon igen problemet? Det är en KTM 250SX från 1996.

Annars funkar den klockrent. Jag har alltid bytt olja efter ca 5 timmar, och motorn renoverades av förra ägaren.

mvh
Mattias

Menar du att den inte frikopplar alls?
Om du ändå har tagit loss kopplingskåpan så kan du ju lossa bultarna och ta loss lamellerna och stålplattorna för att kolla att det inte är nåt konstigt med dom.

Hur ser oljan ut är den gråblaskig om så är det nog vatten i oljan och då funkar inte kopplingen så bra. Ta lös lammelerna och olja in dom med fräsch olja så borde den funka.Gör det susen så får du nog byta pbox till vattenpumpen. Eller nånting kanske sitter fel i kopplingen (fel ihopsatt av förra ägaren)

jupp

Den frikopplar inte alls. Jag ska skruva isär hela skiten nån dag o kolla, det jag behöver veta är ifall alla plattor o grejer ska följa med yttersta plattan som bultarna sitter fast i?

Har aldrig skruvat isär en koppling förut, känner mig lite osäker på hur f-n den funkar... men får man isär den kanske man får ihop den :)

mlundstrom skrev:
Den frikopplar inte alls. Jag ska skruva isär hela skiten nån dag o kolla, det jag behöver veta är ifall alla plattor o grejer ska följa med yttersta plattan som bultarna sitter fast i?

Har aldrig skruvat isär en koppling förut, känner mig lite osäker på hur f-n den funkar... men får man isär den kanske man får ihop den :)

När du plockar isär den så ser du nog hur den funkar.
Plattorna och lamellerna följer inte med när du tar loss plattan, dom får du plocka ur själv.

Tjena, har plockat isär allting o rengjort och satt ihop det igen och fyllt på ny olja. Kopplingen funkar bättre nu än tidigare, men den är fortfarande inte riktigt ok.

Hur sliten kan en kopplingskorg bli? Min hade lite småvågor som man kände på själva "taggarna".

Vad heter själva grejen som ligger i kopplingskorgen som man lägger in lameller och plattorna i?

//Mattias

ja för tusan, 2-takts växellådsolja köpt på MCVaruhuset. Har sett att del använder automatlådsolja i sina crossar - är det nåt att rekommendera?

mlundstrom skrev:
Hur sliten kan en kopplingskorg bli? Min hade lite småvågor som man kände på själva "taggarna".

//Mattias

Vågorna gör minst två negativa saker. Kopplingen blir trögare och koplingshantagskraften går förlorad en del eftersom klackarna måste klätra över. Fjädrarnas kraft går förlorad till dessa vågor/dalar. Kan iofs inte tänka mig att detta kan göra att den inta kopplar ur utom möjligen i extremfall. Skadar ändå inte att testa. Om det är många-bäckar-små så är det i alla fall helt i rätt riktning att göra.

Ta en fil och fila av topparna så att det blir jämnt och fint. Försiktigt och lika på alla.

Plocka nu ner allt igen! :D

Back