Kopplingsslir?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Börjar nästan misstänka att min hoj slirar lite på koppligen..
Hur beter sig era ER6or om ni ligger på tvåa, vid 4000rpm drar in kopplingen och varvar upp rätt friskt och snärtar ut kopplingen?
Sticker den iväg med ett ryck? Kan ni snärta upp den på bakhjulet på det viset?

Jag tycker att min liksom slirar sig iväg om jag gör så, vilket känns oroväckande som fan. Hur felsöker man det på bästa sätt? Min uppfattning är att det absolut inte borde slira och kännas mjukt när man snärtar koppling på tvåa?

Tacksam för svar.

Börja med att kolla så wiren inte är för spänd. Det ska finnas ett litet slack uppe i handtaget.

Dels har du väl knappast marknades sportigaste koppling, eller slitstarkaste, dels tar den ordentligt med stryk av (misslyckade) wheelningsförsök. Har du måhända varit flitig när du har försökt lära dig slanga?

Prova på 5:an, då märker du om kopplingen slirar. Men var försiktig.

Det räcker oftast med att du bara juckar till handtaget vid normalkörning!

Tack för er input!

Jag har inte varit särskilt flitig med kopplingen vid slangning då det går att gasa upp den.. Men jag märkte av det en kväll när jag tänkte prova koppla upp den på tvåa..
Ska se över justeringen, och se om den är för spänd.. Det är ju lite lurigt att kolla då man även kan justera "fingerlängden", vilket ger ett visst glapp i handtaget även det.

Nikel - Prova på 5an? Hur menar du att jag ska göra? Hålla jämn hastighet och flippa på handtaget och se om det slirar eller?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard