Kopplingsslir, WHY!?

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Jag hatar min hoj. Kan ingen bara köpa den av mig så jag slipper eländet?? :4skrika
Läget är alltså följande: Kopplingen slirar, jättemycket(Fullgas på femman=Sliiiiiiiiiir!). Men bara när den är kall, så fort hela motorn är genomvarm efter en kvart eller så funkar den helt felfritt, även om man dumpar kopplingen på ettan. Så, min fråga är därmed: Var sitter felet?
Jag har funderat lite på om det kan vara så enkelt som oljan. Det skulle vara skönt, för jag har tröttnat på att meka med den här. Sist jag fyllde på blev det 5W-40 olja eftersom det fanns gratis :yoparty ! Jag är rätt säker på att dte borde vara 10W-40. Vet egentligen inte riktigt vad den första siffran står för, men jag har fått för mig att det är viskositeten vid kalla temperaturer, och OM det nu är så att den är för "hal" vid låga temperaturer stämmer det ju jättebra med alla faktorer... Den har börjat slira nu när det är lite kyligt, den slutar slira när den är varm osv... Någon som kan sprida lite ljus över detta? :confused:
 
Hehe..jag får med lite så ibland...fasst jag tycker inte de är så farligt för min koppling greppar vid typ 10k rpm och den drar fint...som om man har aoutomatisk kopplingsslir på första och andra växeln...=)
 
Speedsoda skrev:
Jag hatar min hoj. Kan ingen bara köpa den av mig så jag slipper eländet?? :4skrika
Läget är alltså följande: Kopplingen slirar, jättemycket(Fullgas på femman=Sliiiiiiiiiir!). Men bara när den är kall, så fort hela motorn är genomvarm efter en kvart eller så funkar den helt felfritt, även om man dumpar kopplingen på ettan. Så, min fråga är därmed: Var sitter felet?
Jag har funderat lite på om det kan vara så enkelt som oljan. Det skulle vara skönt, för jag har tröttnat på att meka med den här. Sist jag fyllde på blev det 5W-40 olja eftersom det fanns gratis :yoparty ! Jag är rätt säker på att dte borde vara 10W-40. Vet egentligen inte riktigt vad den första siffran står för, men jag har fått för mig att det är viskositeten vid kalla temperaturer, och OM det nu är så att den är för "hal" vid låga temperaturer stämmer det ju jättebra med alla faktorer... Den har börjat slira nu när det är lite kyligt, den slutar slira när den är varm osv... Någon som kan sprida lite ljus över detta? :confused:

Du har rätt angående oljan, byt till 10w-40 så ordnar det sig förhoppningsvis
 
Ljunghusen skrev:
Du har rätt angående oljan, byt till 10w-40 så ordnar det sig förhoppningsvis

trodde också på 10w 40 ett tag men kör nu på 75w 140 med bättre resultat Qaker state tror jag oljan heter
 
Kan var oljan,eller så är det dax att byta lameller.

Slir på högre växlar bruka betyda att lamellerna är slut.

:)
 
Långa farbron skrev:
Kan var oljan,eller så är det dax att byta lameller.

Slir på högre växlar bruka betyda att lamellerna är slut.

:)

:skrämd
Efter en snabb titt i plånboken kan jag snabbt konstatera att du har jättefel. Lamellerna är nog finfina! :hihi
 
Exakt vad är det för olja du har i den nu? Det är en olja för hojmotorer med våtkoppling, right? Annars: :fatta!
 
Speedsoda skrev:
:skrämd
Efter en snabb titt i plånboken kan jag snabbt konstatera att du har jättefel. Lamellerna är nog finfina! :hihi
lameller är itne speciellt dyrt... har för mig att dom till min gammla tzr ja hade gick på typ 50kr st. :tomten
bör inte va mer än 100st för dom iaf.
 
Fluxir skrev:
lameller är itne speciellt dyrt... har för mig att dom till min gammla tzr ja hade gick på typ 50kr st. :tomten
bör inte va mer än 100st för dom iaf.

Det är ju 5 st, det blir 500 ju :(. Gissa varför jag har en Rd125 från hedenhös tid? :hihi

Flummo skrev:
Exakt vad är det för olja du har i den nu? Det är en olja för hojmotorer med våtkoppling, right? Annars: :fatta!

Jadå. Lite slaskig vid låga temperaturer bara, 5w-40 4T motorcykelolja. Nåt som farsans jobb köpte, så jag snattade lite från dom. :banana
 
Speedsoda skrev:
Jag hatar min hoj. Kan ingen bara köpa den av mig så jag slipper eländet?? :4skrika
Läget är alltså följande: Kopplingen slirar, jättemycket(Fullgas på femman=Sliiiiiiiiiir!). Men bara när den är kall, så fort hela motorn är genomvarm efter en kvart eller så funkar den helt felfritt, även om man dumpar kopplingen på ettan. Så, min fråga är därmed: Var sitter felet?
Jag har funderat lite på om det kan vara så enkelt som oljan. Det skulle vara skönt, för jag har tröttnat på att meka med den här. Sist jag fyllde på blev det 5W-40 olja eftersom det fanns gratis :yoparty ! Jag är rätt säker på att dte borde vara 10W-40. Vet egentligen inte riktigt vad den första siffran står för, men jag har fått för mig att det är viskositeten vid kalla temperaturer, och OM det nu är så att den är för "hal" vid låga temperaturer stämmer det ju jättebra med alla faktorer... Den har börjat slira nu när det är lite kyligt, den slutar slira när den är varm osv... Någon som kan sprida lite ljus över detta? :confused:

Prova med att byta olja, kopplingsfjädrar och lameller så ska de nog fixa sig.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top