Kopplingsslir; renoveringstips/frågor

Annchua skrev:
... E ju inte så haj på detta med växellådsrenoveringar, bara hört bekanta göra det och det slutade inte så bra :( ...
Det behöver du inte kunna men läs gärna på om kopplingen (sitter utanför lådan på de flesta hojar) i en verkstadshandbok.

AlpinA skrev:
... Men hur är det med lameller, hur olika är dom beroende av modell på hoj när du säger att det borde finnas hoper med gamla lameller? Kan lameller från större hojjar passa min 125a oxå? För cagiva är inte så lätt att hitta delar till, men det kanske är likadan lameller som tex. aprilia rs125?
Dom skiljer markant mellan olika hojar. Endast hojar med samma motor (Cagiva och Aprilia kanske?) passar. Allt övrigt som passar mellan olika motorer är rena turen.

Är det helt säker att det inte finns någon microskopisk chans att brickerma som man sätter vid fjädrarna kan lossna och ställa till med en väldans massa besvär, vill ju ha så lite lösa delar som möjligt i motorn.

Ninja Racer skrev:
Är det helt säker att det inte finns någon microskopisk chans att brickerma som man sätter vid fjädrarna kan lossna och ställa till med en väldans massa besvär, vill ju ha så lite lösa delar som möjligt i motorn.
Sätter man brickor för att förspänna så sitter dom ju runt skruvarna till tryckplattan och kan alltså inte lossna förrän skruvarna lossnar.
Och lossnar dom så är brickorna det lilla probelemt så att säga. :)

Edit: Och lite Loctite (behöver inte vara jättestark) på skruvarna är ju aldrig fel.
Glöm inte att tvätta rent skruvar och gängorna i korgen innan ni applicerar Loctite. Loctite gör inte så stor nytta på oljiga ytor.

Åh fan. Visste inte.
Men det känns ju åtminstone "tryggare" om man tvättar rent.

Robban_C skrev:
Det behöver du inte kunna men läs gärna på om kopplingen (sitter utanför lådan på de flesta hojar) i en verkstadshandbok.

Oj oj oj :) detta ska bli intressant! Jag har ingen verkstadshandbok till min zxr400 - ett h-vete att få tag i oxå, däremot kan jag glutta lite i killens zx7rs manualer..
Jag e bara orolig att det inte är lamellerna som spökar, men så är jag alltid :)
Kopplingen slirar på högre varvtal, precis som beskrivs i tråden, o då kan man vara säker på att det är lamellerna?? *skithoj* :p

/AC

Annchua skrev:
Jag e bara orolig att det inte är lamellerna som spökar, men så är jag alltid :)
Kopplingen slirar på högre varvtal, precis som beskrivs i tråden, o då kan man vara säker på att det är lamellerna?? *skithoj* :p
/AC
Att kopplingen slirar kan inte ha med växellådan att göra, troligen är lamellerna slitna och då kan man antingen byta dom eller slänga dit en extra stålskiva som dom beskriver i den här tråden.
Kopplingen kan även slira i fall man använder fel motorolja, om den började slira just efter att du bytt oljan så kan det vara det som är fel.

Dez skrev:
Japp, det är så illa att den slirar...uppåt 10000varv samt vid ovarsam växling över 6-7varv märker man att den drar.
Har därför lite frågor;

1, Kan man pilla med skiten utan att tömma ut motoroljan? Har kört runt 100-150 mil med olja+filter.
....................................

Tacksam för svar :Bugar

Rådet ja fick när jag skulle byta lameller va att ja skulle byta oljan oxå. Kan ligga rester från de gammla slitna lamellerna som kan påverka de nya negativt, låter rimligt men va vet jag...

Nu har man läst massa om att "bra" oljor är dåliga jada jada. Vad fan ska man ha då? Jag har en Kawasaki zx6r -97 och ska byta olja om ett par hundra mil. Vore kul å veta vad folk tycker :)

Micke_Lindstrom skrev:
Att kopplingen slirar kan inte ha med växellådan att göra, troligen är lamellerna slitna och då kan man antingen byta dom eller slänga dit en extra stålskiva som dom beskriver i den här tråden.
Kopplingen kan även slira i fall man använder fel motorolja, om den började slira just efter att du bytt oljan så kan det vara det som är fel.

Jo, den började slira efter det att jag böt olja, så jag köpte ny. Bättre blev det men ändå inte riktigt bra tydligen.
E inte så haj på det där med oljor, jag köpte okq8 racing olja nu och det blev ju betydligt bättre. I samband med oljebytet så började det även sipra ut liiiite liiiiite olja ifrån oljekylar tätningen, vilket även det blivit bättre.
Men med tanke på att hojen är ifrån 91 så kan ju lamellerna behöva bytas oxå? så har jag en tiptop hoj sen! :) då är allt bytt tror jag! :D

Ska jag försöka få tag på en tjockare olja tycker du?
/AC

Olja till bilar kan ställa till det med lamellerna eftersom sån olja inte är avsedd för våtkoppling. Fick erfara detta för många år sen och då var det ändå en av de absolut värsta bilojor man kan köpa, Castrol RS (samma som jag då körde i min dåvarande Alfa Romeo på bana).
Dessutom kan biloja "ta skada" av de höga yttryck som blir mellan drev etc i låddan. Bilolja är helt enkelt inte avsedd för hojar.
Använd alltså olja avsedd för hojar. Hygglig kvalitet brukar räcka till de flesta hojar såvida man inte har en hoj med ökända probelm eller använder hojen till banåka respektive ständig toppning på Autobahn.

AlpinA skrev:
Okey, då förstår jag!

Men hur är det med lameller, hur olika är dom beroende av modell på hoj när du säger att det borde finnas hoper med gamla lameller? Kan lameller från större hojjar passa min 125a oxå? För cagiva är inte så lätt att hitta delar till, men det kanske är likadan lameller som tex. aprilia rs125?

Har ett gäng metall lameller över.. du kan få köpa för mkt pengar.. ;)

Annchua skrev:
Jo, den började slira efter det att jag böt olja, så jag köpte ny. Bättre blev det men ändå inte riktigt bra tydligen.
E inte så haj på det där med oljor, jag köpte okq8 racing olja nu och det blev ju betydligt bättre. I samband med oljebytet så började det även sipra ut liiiite liiiiite olja ifrån oljekylar tätningen, vilket även det blivit bättre.
Men med tanke på att hojen är ifrån 91 så kan ju lamellerna behöva bytas oxå? så har jag en tiptop hoj sen! :) då är allt bytt tror jag! :D

Ska jag försöka få tag på en tjockare olja tycker du?
/AC
Jag vet inte om tjockare olja gör kopplingen mindre benägen att slira, det viktiga är att den är avsedd för våtkoppling vilket inte bilolja är.
Prova tipset med att stoppa i en extra stålskiva så blir det nog bra.

Robban_C skrev:
Olja till bilar kan ställa till det med lamellerna eftersom sån olja inte är avsedd för våtkoppling.

Jag forskade massa (genom att fråga så mycket branschfolk som möjligt, högst ovetenskapligt alltså) kring det här med oljor när jag skulle köpa en större mängd till hojen. Det som kom fram då var att de biloljor som har lågfriktionstillsats (de som ofta marknadsförs som bränslebesparande) är de som kan orsaka kopplingsslir. Det skulle alltså inte vara så att det fattades någon tillsats i vanliga biloljor som förhindrar kopplingsslir, utan de skulle vara i princip likvärdiga med mc-oljor. Yttrycksproblematiken har jag inte alls hört talas om, men borde inte en högpresterande bil ha ett i princip lika högt yttryck mellan dreven som en hoj?

URRninja skrev:
Yttrycksproblematiken har jag inte alls hört talas om, men borde inte en högpresterande bil ha ett i princip lika högt yttryck mellan dreven som en hoj?
Jo, men bilarna har väl normalt växellådsolja i lådan. Fast det gäller kanske bara gamla bakhjulsdrivna m separat låda o motor....Och dom flesta BMW-hojar.
/u

ulf_lundin skrev:
Jo, men bilarna har väl normalt växellådsolja i lådan. Fast det gäller kanske bara gamla bakhjulsdrivna m separat låda o motor....Och dom flesta BMW-hojar.
/u

Såklart. Jag är trött, eller bara korkad..

Micke_Lindstrom skrev:
Jag vet inte om tjockare olja gör kopplingen mindre benägen att slira, det viktiga är att den är avsedd för våtkoppling vilket inte bilolja är.
Prova tipset med att stoppa i en extra stålskiva så blir det nog bra.

Använder inte bilolja, utan har fått rekomendationer om Okq8 racing olja för motorcyklar. :(
får testa mig fram :)

/AC

Har kikat lite på oljan som är i hojen nu, det är en helsyntetisk olja.
Fick höra att det kanske räckte med att byta till en bra delsyntetisk??

Jag har ju inga j*vla manualer eller ngt till hojen, blir tokig. *grrrrrrrrr*

/AC

Jag kör med bilolja i min enduro och det har gått jätte bra i ett år iallafall. Inget slir, inte så mkt effekt heller men det kopplar ju ganska mycket så den får jobba en del!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...