Kopplingsslir; renoveringstips/frågor

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Japp, det är så illa att den slirar...uppåt 10000varv samt vid ovarsam växling över 6-7varv märker man att den drar.
Har därför lite frågor;

1, Kan man pilla med skiten utan att tömma ut motoroljan? Har kört runt 100-150 mil med olja+filter.

2, Om lamellerna ser bra ut, byter jag bara fjädrarna då?

3, Stålplattorna...behöver man göra nåt med dem? Har sett att vissa blästrar, funkar lite sålull isf?

Självklart gäller det ZXR:en.
Har Haynesmanual, packning, 15% hårdare fjädrar samt nya lameller liggande.

Tänkte också skita i att plocka ur hela huset eftersom det verkar kräva något mothåll. Inga problem eller?

Tacksam för svar :Bugar
 
Kolla servicegränserna för lameller, fjädrar o stålskivor, du mäter upp dessa värdena står i mekboken. Gixxern går att klara sig utan o byta olja, bara ställa den på stödet så lutar det nog för att kåpan ska gå att ta loss utan att oljan rinner ut!

/ hannes
 
HanneZ skrev:
Kolla servicegränserna för lameller, fjädrar o stålskivor, du mäter upp dessa värdena står i mekboken.

:tummenupp
Tyvärr står det "not specified" i boken :huvet

HanneZ skrev:
Gixxern går att klara sig utan o byta olja, bara ställa den på stödet så lutar det nog för att kåpan ska gå att ta loss utan att oljan rinner ut!

/ hannes

Kom på att oljenivåfönstret sitter i kopplingskåpan. :( Är det kört då?

Hmm, madrass :hihi
 
På min gamla z550 så bytte jag lameller genom att lägga hojen helt på sidan som en pankaka. Då kunde jag skruva av kopplingskåpan utan att oljan rann ut. Det blir lite trixigare att göra så med en kåphoj dock.
 
Luta omkull hojen ca 45 grader, då ska det inte rinna ut ut nån olja. Sätt i en extra stålamell som tar upp förslitningslacket. Har funkat på mina hojar, men har i för sig inte ägt nån ZXR, men he bara att prova då vet du ju :)
 
Blästring är prima på dragracinghojar men ingen större finess på en gathoj eftersom den blästrade ytan går bort på typ 100 mil.
Eller 10 mil på en turbohoj, tro mig!
 
oljan kan du väl använda igen.. det är ju bara å tömma ner i en uppskuren dunk eller liknande...
mindre kladd å om lamellerna e helt slut så ligger det nog en massa skit i oljan ändå...

vad för sorts olja kör du med.. syntet eller mineral?
syntet e inte bra för kopplingen om man inte har sintrade lameller...
jag fick slirande koppling med syntet så jag fick lägga lamellerna i ett bad med rengörningsmedel.. sen var det bara å slå i mineral olja... funkar bra nu.

edit/jag hade hunnit köra ca 150 mil innan det började slira.

/Roger
 
MoosE skrev:
oljan kan du väl använda igen.. det är ju bara å tömma ner i en uppskuren dunk eller liknande...
mindre kladd å om lamellerna e helt slut så ligger det nog en massa skit i oljan ändå...

vad för sorts olja kör du med.. syntet eller mineral?
syntet e inte bra för kopplingen om man inte har sintrade lameller...
jag fick slirande koppling med syntet så jag fick lägga lamellerna i ett bad med rengörningsmedel.. sen var det bara å slå i mineral olja... funkar bra nu.

edit/jag hade hunnit köra ca 150 mil innan det började slira.

/Roger

Semisyntet 20W50 kör jag. Tror faktist att kopplingen slirade lite innan jag bytte olja också.

Vad menas med sintrade lameller?

Jag blir nog tvungen att byta olja snart igen eftersom det droppar lite nånstans vid drivaxeln :(
 
Bandit skrev:
Luta omkull hojen ca 45 grader, då ska det inte rinna ut ut nån olja. Sätt i en extra stålamell som tar upp förslitningslacket. Har funkat på mina hojar, men har i för sig inte ägt nån ZXR, men he bara att prova då vet du ju :)

Nån extra stålskiva tänker jag inte köpa. Isf sätter jag i de nya lamellerna+fjädrarna istället.
 
Dez skrev:
Nån extra stålskiva tänker jag inte köpa. Isf sätter jag i de nya lamellerna+fjädrarna istället.

Det är ju ditt val, men det låter dyrt och onödigt att byta hela kopplingen när en extra stållamell har samma verkan och livslängd på din gamla koppling. Extralamellen tar du bort nästa gång du måste köpa en ny koppling, om typ 3 - 4 år.
 
MoosE skrev:
... vad för sorts olja kör du med.. syntet eller mineral?
syntet e inte bra för kopplingen om man inte har sintrade lameller...
jag fick slirande koppling med syntet så jag fick lägga lamellerna i ett bad med rengörningsmedel.. sen var det bara å slå i mineral olja... funkar bra nu....
Säker på att det är oljan som ställer till det?
Jag kör enbart syntet och har inga problem. Men jag har testat med syntet till bil, bland annat Castrol RS som är bland det absolut bästa man kan köpa i oljeväg. Men det är inte bra till våtkoppling, tro mig, börjar slira efter ett tag.
Sen är inte biloljorna bra för puffror som har växellåda i samma bad heller eftersom bilojorna oftast inte är avsedda för de höga yttryck som blir mellan kuggarna i låddan.

Var hittar du sintrade lameller?
 
andersbrink skrev:
Det är ju ditt val, men det låter dyrt och onödigt att byta hela kopplingen när en extra stållamell har samma verkan och livslängd på din gamla koppling. Extralamellen tar du bort nästa gång du måste köpa en ny koppling, om typ 3 - 4 år.

som sagt har jag redan köpt lameller och fjädrar som är hårdare än orginal...sätter heller dit det än köper ännu mer prylar.
 
andersbrink skrev:
Det är ju ditt val, men det låter dyrt och onödigt att byta hela kopplingen när en extra stållamell har samma verkan och livslängd på din gamla koppling. Extralamellen tar du bort nästa gång du måste köpa en ny koppling, om typ 3 - 4 år.

Kan någon förklara hur det funkar att sätta dit en extra stål lamell och vad det ger för effekter?
 
AlpinA skrev:
Kan någon förklara hur det funkar att sätta dit en extra stål lamell och vad det ger för effekter?

Som jag fattat det:

Fjädrarna blir lite "slappa" och en del av lamellerna slits bort, vilket får till följd att trycket minskar. En extra stålskiva (du får 2 st brevid varandra) ökar självklart spänningen och kopplingen slirar inte mer.
 
Dez skrev:
Som jag fattat det:

Fjädrarna blir lite "slappa" och en del av lamellerna slits bort, vilket får till följd att trycket minskar. En extra stålskiva (du får 2 st brevid varandra) ökar självklart spänningen och kopplingen slirar inte mer.

Är det någon speciell stålskiva som behövs eller går det att tillverka en egen i lagom tjocklek?
 
AlpinA skrev:
Är det någon speciell stålskiva som behövs eller går det att tillverka en egen i lagom tjocklek?

Du monterar en helt vanlig kopplingslamell av stål bredvid en annan stållamell - som ersättning för det material som har förslitits från fiberlamellerna. Det borde finnas hopers gamla lameller liggandes på "bra-att-ha-hyllan" hos hojägare som du kan få av. Effekten kommer sig av att fjädrarna får lite mer fjong pga av det tjockare lamellpaketet - så tjockt som det var när det är nytt. Till slut funkar det inte längre, dvs när fiberlamellerna är helt slut - men det lär dröja lika länge till.
 
andersbrink skrev:
Du monterar en helt vanlig kopplingslamell av stål bredvid en annan stållamell - som ersättning för det material som har förslitits från fiberlamellerna. Det borde finnas hopers gamla lameller liggandes på "bra-att-ha-hyllan" hos hojägare som du kan få av. Effekten kommer sig av att fjädrarna får lite mer fjong pga av det tjockare lamellpaketet - så tjockt som det var när det är nytt. Till slut funkar det inte längre, dvs när fiberlamellerna är helt slut - men det lär dröja lika länge till.

Okey, då förstår jag!

Men hur är det med lameller, hur olika är dom beroende av modell på hoj när du säger att det borde finnas hoper med gamla lameller? Kan lameller från större hojjar passa min 125a oxå? För cagiva är inte så lätt att hitta delar till, men det kanske är likadan lameller som tex. aprilia rs125?
 
Hmm, detta låter ju precis som de symptomen killen säger att min hoj har.
Kan det räcka med att bara byta lamellerna eller måste man renovera upp hela alltet? :(

Jag känner ju inte detta då jag ligger o fiskör, men killen som kör lite hårdare säger att uppåt 12000rpm så knasar det.
E ju inte så haj på detta med växellådsrenoveringar, bara hört bekanta göra det och det slutade inte så bra :(

*hoppas på det bästa*

/AC
 
Är det nån som har en extra stlålskiva liggandes till en kawa zx9r-98 så kan de ju hojta till eller skicka ett pm, det borde ju göra susen mot mitt kopplingsslir. :Bugar
 
Ett annat billigt sätt (än sätta dit en extra stållamell) att öka fjädertrycket är
brickor under kopplingsfjädrarna, 1 - 2 mm kanske. (För tjocka brickor och den blir stenhård eller kopplar inte hur helt för att fjädrarna bottnar; lagom är bäst.) Lite pyssligare, men om man inte har nån extra lamell så.....

Fö1: kopplingen släpper pga vridmomentet, inte effekten. Därför börjar den oftast slira vid max.vrid-varvtalet.

Fö2: Man kan faktiskt kolla ungefär vad kopplingen tål med momentnyckel på vevaxelns primärdrevmutter. I med hög växel, fotbroms, och prova hur mycket den tål innan det slirar. Prova inte mer än åtdragningsmomentet på muttern bara.
Troligen inget exakt rättvisande värde, men är lamellerna vettigt välsmorda så borde det ligga någorlunda rätt. Får man mindre än vad motorn lämnar (100-110 Nm/l) så är det fara å färde. Skulle själv vilja se minst 10-20 % mer.
/u
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top