Kopplingsslir/Recluse/Launch control/Normalt?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Håller på fixar till tjejens XJ600 -93 hon ska ha för övningskörning. Tycker dock den beter sig lustigt vid låga varv på typ tvåan, har inte tänkt på hur det är med andra växlar. Det går att få den att rulla utan problem på ettan, växlar upp och försöker få den att sticka. Det händer i princip inget upp till 4K och sen tjoff så rycker den till och sticker. Som natt och dag.

Jag vet att kopplingen är ett vanligt problem på dessa men har bara läst mig till att det brukar vara ett rassel.

Tankar om vad som kan vara orsak? Antar man får tömma oljan och riva kopplingen men kan vara bra att veta vad man kan kolla efter.
 
Om det vore kopplingsslir så skulle den varva upp utan att något hände typ.
Lättast att upptäcka är på en högre växel på låga varv, 4an kanske från 2k rpm, dra fullmutter. om varvet går upp snabbare än du känner acceleration så är det kopplingslir.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top