Kopplingsslir efter stunting

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
För någon dag sen tränade lite "stunts" på en parkering i 2 timmar. Tränade cirklar på bakhjulet (nej, jag har inte lyckats än) och drevningen är hög så det blev väldigt mycket slirande på kopplingen. Efter den turen så slirar kopplingen ganska ordentligt, räcker med att man gasar så slirar den. Har testat med att släppa på vajern men det hjälper inte. Tog isär kopplingen och den verkar vara som ny, både fjädrar och lameller ligger gott och väl innom tolleransen. Drog då slutsatsen att kopplingen måste vara "glasad" p.g.a. värmen. Vågar man sig på att putsa av lamellerna med smerjelduk så att den översta ytan försvinner och så att dom blir bra och sedan rengöra dom i bensin? Eller har dom blivigt hårda rakt igenom så att dom fortfarande kommer slira? Är det lika bra att beställa nya på än gång?

Min koppling började också slira efter liknande övningar för ett par veckor sen. Frågade runt lite ibland folk som kan sånt där och alla sa att det var lika bra att byta lamellerna. Visserligen kan din metod funka men är det värt jobbet?

En glasad yta botas med att lägga fiberskivorna i ett oljebad över natten och sen rugga upp ytan med en Scotch Brite "Extra Heavy Duty". Doppa sen lamellerna en extra gång och montera. Låter kopplingen vila 5 minuter efter lika lång körning. Kör du för länge eller för intensivt kommer stållamellerna att slå sig.

Har hört att man ska bada dom i ättika ett dygn för att torka ur dom vet ej om de funkar men men...

Tog mitt förnuft till fånga och köpte nya lameller för en 500:ing utan en massa daltande. Lät dom ligga i olja i förväg efter konstens alla regler och nu bettar den som aldrig förr.

:hojbusa

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...