kopplingsschema till cre 250 92:a Heeeeelp

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
CC Dominator
sådärja .då har man äntligen inhandlat en enduro.. en cre 250 92:a tyvärr så ville inte föreföreföregående ägare ha den sånn.. utan kablar och sådant är klippta.. men inga problem där för jag har klurat ut hur plus och minus går från den lilla distrubtionsblocket eller vad det är..

men elektriker som jag är så dunkar jag huve i vägen på varifrn den lilla klumpen från kräm. den är ju liksom fastskruvad i ramen och den kan ju liksom inte bara magiskt frammana el.

så min fråga är om det finns någon som har enn kopplignsschema eller liknande eller vet hur elen ser ut på s´ånna här maskiner. antar att det borde vara samma på alla gamla tvitakter yamaha som honda..

iallafall så är det ett stort problem och jag need hjälp..

tack på förghand

Den lilla klumpen, är det voltregulatorn du menar. En fyrkantig sak. Är det semsystem på den? Eller bara en extra ljusspole ditsatt.

den lilla klumpen ja. det är nog voltregulatorn.. semsystem har jag aning om va du menar med..all el som sitter på den är nog orginal tror jag. det jag behöver är vilka kablar som skall från generatorn upp till den klumpen..

vänta lite ritar upp hur det ser ut..

det är alltså dom tre trådarna som jag inte vet hur dom skall kopplas som är problemet..
*suckar*

Bifogat

• cr250.jpg
    cr250.jpg
    45 KB · Visningar: 136
En bild på stator utan svänghjul skulle underlätta.

pratade med honda. och kom fram till att det suttit semsystem på den. då jag ahr fyra tåtar från statorn och alla går till cdi-boxen.. nu skall jag bara leta internet och komma på vad ett semsyste mär och hur jag får tag på det jag behöver.

vet du ?

Det finns ju ljusspolar på 30w typ som kostar 1000 spänn ca. Men det får man ju inge monsterlyse av direkt.

sådär då har jag skruvat isär.. och som sagt det kommer ju 4 kablar från statorhuset. alla fyra går in i den boxen som ser ut att ha med tändningen att göra. och när jag öppnar ser ag att två av kablarna går till en pickup av något slag. och två går som man kan se på två av bilderna ner. bakom hela molijoksett men det skall kanske vara så.dom går ju trots allt till tändningsboxen .. men det som är längst ut ser ut att vara någon typ av statorhjul eller vad man skall kalla det. och om man tittar på kopplingskåpan så ser man att det är något som är pluggat , ser ut som kabelinföringar.. ser iallfall inte helt orginal ut.. kan det vara så att det skall sitta en pickup där som skall vara för ljuset och att det är den dom har plockat bort. och sedan plugat genomföringen och så..?. jag bara spekulerar . men det känns som det. någon som är mer haj på detta kanske har något bättre svar..

ingoberra ? =)

Bifogat

• DSCN1206.jpg
    DSCN1206.jpg
    68.8 KB · Visningar: 82
  • DSCN1209.jpg
    DSCN1209.jpg
    88.6 KB · Visningar: 76
  • DSCN1210.jpg
    DSCN1210.jpg
    92.6 KB · Visningar: 93
  • DSCN1211.jpg
    DSCN1211.jpg
    101 KB · Visningar: 67
  • DSCN1212.jpg
    DSCN1212.jpg
    77.8 KB · Visningar: 75
Det där är ett megawattsystem. Dock så är spolarna bortplockade. I det du kallar för kopplingskåpan ska det sitta spolar. Du har alltså inget lyse med dessa prylar. Tändningen är helt separerad i detta fall till skillnad från SEM.
Magneten kan du skruva bort om du inte vill ha den kvar för lite lugnare gång på motorn. Är den av aluminium så vill jag köpa den ;-)

sådär då har jag skruvat isär.. och som sagt det kommer ju 4 kablar från statorhuset. alla fyra går in i den boxen som ser ut att ha med tändningen att göra. och när jag öppnar ser ag att två av kablarna går till en pickup av något slag. och två går som man kan se på två av bilderna ner. bakom hela molijoksett men det skall kanske vara så.dom går ju trots allt till tändningsboxen .. men det som är längst ut ser ut att vara någon typ av statorhjul eller vad man skall kalla det. och om man tittar på kopplingskåpan så ser man att det är något som är pluggat , ser ut som kabelinföringar.. ser iallfall inte helt orginal ut.. kan det vara så att det skall sitta en pickup där som skall vara för ljuset och att det är den dom har plockat bort. och sedan plugat genomföringen och så..?. jag bara spekulerar . men det känns som det. någon som är mer haj på detta kanske har något bättre svar..

ingoberra ? =)

är mer sugen på att köpa spolar isfall så att jag få ljus..det har ju så att säga varit ljus på cykeln förut. och antar det dom gjort bara är att plocka loss spolarna . och det p.g.a att orginallampan såg ut som skrot..även orginalbakskämr var utbytt. men den fick jag dock med..

vart hittar man spolar till detta system som sitter på ?

Verkar vara svårt att hitta nuförtiden. Ring till Tibro mcservice
Ev. på http://www.elineaccessories.com/Shop/LightingCoils.asp
Är det en alu rotor du har? Den ger c:a 60 watt. Jag har en järnrotor över som ger 180-200w.

är mer sugen på att köpa spolar isfall så att jag få ljus..det har ju så att säga varit ljus på cykeln förut. och antar det dom gjort bara är att plocka loss spolarna . och det p.g.a att orginallampan såg ut som skrot..även orginalbakskämr var utbytt. men den fick jag dock med..

vart hittar man spolar till detta system som sitter på ?

jag kan kolla vad det är för rotor jag har..

sugen på byte om jag har alu ?

skall ta mig en tripp in till tibro lite senare sen..

Last edited:
Har du hört med han du köpte den av om han har spolen kvar eller nån ägare före han som har tagit bort den. Kanske går å snoka rätt på den med lite tur.

tänkte ta en chansning där också..borde ju gå att få tag på på något sätt tycker man ju. .

som tur är bor föregående ägare i tibro. nära och bra vill säga,

om din spole skulle rasa.. vart skulle du vända dig då ? fan verkar bara som att man får söka som fan efter begagnat.. *suckar*

Det är bara att acceptera att 2-taktarna är på väg bort......E-line prylarna ser lika ut på bild åtminstone. De svarar på mail, kolla måtten och beställ därifrån. De har även åf i england.
om din spole skulle rasa.. vart skulle du vända dig då ? fan verkar bara som att man får söka som fan efter begagnat.. *suckar*

Det är bara att acceptera att 2-taktarna är på väg bort......E-line prylarna ser lika ut på bild åtminstone. De svarar på mail, kolla måtten och beställ därifrån. De har även åf i england.

glädjande besked. jag har fått tag på en spole..

så nu hoppas jag att den passar..

tack så mycket för all hjälp och vägledning annars hade jag fortfarande kliat mig som fan i huvet.

:Bugar

tack grabbar nu lyser det.. hade tur som fan.. tibro mc service hade en enda ligandes på vinden..ny dessutom.. sen hade dom inte fler.. men en räcker juh =) så nu lyser hon

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back