Kopplingsrenovering

hakankj

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2008
Ort
huddinge
Hoj
ktm 625 smc 2005
Hej, Jag har en cbr 954 som slirade lite på kopplingen i slutet av förra säsongen. Nu har jag tagit mig ork att skruva isär den. Vet dock inte exakt hur alla delar ska se ut och vill gärna ha hjälp och råd med vad som behöver bytas. Här är bilder på korg samt lammeller.
 

Bifogat

  • DSC01817.jpg
    DSC01817.jpg
    75.3 KB · Visningar: 163
  • DSC01820.JPG
    DSC01820.JPG
    193.8 KB · Visningar: 157
  • DSC01818.JPG
    DSC01818.JPG
    236.3 KB · Visningar: 142
  • DSC01819.jpg
    DSC01819.jpg
    87 KB · Visningar: 165
Bara att byta ut komplett lameller stålskivor OCH FJÄDRAR

Endast orginal duger

Innerkorgen ser heller inte så fin ut , Den kan du kanske hitta på skroten
 
kass.jpgdin kopplingskorg e kass, den skall INTE ha dessa slitagen som jag markerat.

hur ser stålplattorna/mellanläggen ut ? svarta? blåa ?

mät med en micrometer tjocklek på plattor & lameller. sedan kollar du i en verkstadshandbok vilka toleranser det finns. när man bör byta
 
Stålplattorna ser fina ut och lamellerna ser enligt mig fina ut men dom kanske kan vara slitna utan att det syns??
Fjädrarna kan man väl mäta höjden på i viloläge? Någon som vet vad det ska vara på 954/929?
Var hittar man en mc skrot som är lite välsorterad då? Tar gärna emot alla tips :)
 
Om man ska tro bilden så ser dom väldigt mörka ut dina stålskivor , Då är dom kass ( bilden kanske ljuger?)

Om en koppling slirar så byter man den , Alla delar annars blir det bara haltande

Man kan också peta dit monsterhårda fjädrar men det finns ingen anledning på en standardmotor

Turbo och feta sugmotorer , Då får man modda kopplingarna
 
Stålplattorna ser fina ut och lamellerna ser enligt mig fina ut men dom kanske kan vara slitna utan att det syns??
Fjädrarna kan man väl mäta höjden på i viloläge? Någon som vet vad det ska vara på 954/929?
Var hittar man en mc skrot som är lite välsorterad då? Tar gärna emot alla tips :)
är dom svarta eller blånerade, så är det en anledning till kopplinsslir.
jag har själv haft samma problem på en av mina äldre R1:or ... då har jag "fulmeckat" lite
använt en scotch brite för att få bort det svarta/blå på stålplattorna.
men kopplinskorgen måste du nog byta iaf
Scotch_Brite_Clean_and_Strip_XT_Disc.jpg
 
Om ekonomin är tajt kan du slipa ner "jacken" på kopploingskorgen så lamellarna inte tjärvar. Vanligt på crosscyklar att man gör detta för att slippa byta korgen vid lamellbyte:rolleyes:. Ger lite extra körtid på korgen men den kommer säkert ändå behövas bytas. Men viktigast är att byta lamellerna + stålskivorna om dessa är slitna och kanske smeta på lite styvare fjädrar när du är i farten :)
 
Om man ska tro bilden så ser dom väldigt mörka ut dina stålskivor , Då är dom kass ( bilden kanske ljuger?)

Om en koppling slirar så byter man den , Alla delar annars blir det bara haltande

Man kan också peta dit monsterhårda fjädrar men det finns ingen anledning på en standardmotor

Turbo och feta sugmotorer , Då får man modda kopplingarna

Okej, men dom är inte mörka bilden förvränger nog lite. De är i alldeles fin "stålfärg".

Ja jag ska se efter vad det kostar med ny kopplingskorg. Tycker det verkar lite becht att slipa på den.... =)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top