Kopplingspump/kopplings problem

petterzzon

Medlem
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
GSX1100R
Hej jag köte en ny pump till kopplingen och det är en nissin radial 19mm pump
och jag försöker att lufta men det verkar inte hjälpa tillräckligt för att orka tryka ut pinnen in i lammelerna. jag köpte en bättre beg slavcylinder till kopplingen då den gamla läckte, den nya är bättre men lite sliten,

det jag undrar mest är om den nya pumpen jag köpte helt enkelt inte kan skicka i väg tillräckligt med vätska, den gamla pumpen som sitter orginal är också nissin men 16 mm ej radial.
Jag vet att kolven i den gamla pumpen är längre eftersom det inte är en radialpump men tycker dock att den nya pumpen som är 19mm borde räcka till...

Tips är det bara att skaffa annan pump eller vart ligger felet är lite dålig på att lufta men tycker det ska funka ändå....

Hojen det gäller är en GSXR 1100, 1989

Last edited:
Ingen som är bra på koppling/broms pump?

har du diameter och slag kan du ju räkna ut enkelt om det fungerar bra eller inte.
Det kan du mäta upp om du inte hittar...
Att kolven är längre måste du förklara hur det påverkar? Bild kanske?
Eller menar du cylinder / slag är längre?

Lufta kan vara en hel vetenskap. Jag säger fyll på underifrån med spruta exemeplvis största oralsprutan från apoteket och lufta även kopplingar och banjo då det gärna fastnar luft på sådana ställen.

Jag tror orginal kopplingspumpen är på 16mm och den har som du säger längre slaglängd men jag tycker att
en mindre slagläng men större volym (19mm) borde jämna ut lite kanske inte helt men iallafall tillräckligt,
men som det är nu så trycker det in lamellerna lite men inte tillräckligt.

är det pumpen eller vad är det jag är dålig på att räkna ut volymskillnaden då jag inte har exakta slaglängd kontra volym i bägge fallen.

tänker mest om det finns något annat sätt enkelt att klla vart felet ligger.

när jag hade kopplingspumpen kopplad mot slavcylinder på arbetsbänken såg den ut att mata ut "pinnen" bra,

Öppna locket och nippeln/nipplarna och låt det stå och rinna igenom, brukar funka på frambromsarna.
Kopplingar är jobbiga att lufta, det är inte samma motstånd som bromsar.

kanske ska förska plocka loss den ifrån motorn och sätta motstånd och sen lufta på nytt och se om det hjälper....

Köp en spruta som du fyller med mineralolja sen sätter på nippeln på slavcylindern, sen trycker du upp ny olja nerifrån och upp, vilket kommer leda till att du inte får nå olja i systemet. Därmed kommer din koppling funka finfint. Kolla också om pumpen läcker lite där handtaget trycker in kolven, för då måste du köpa rep kit för då är packningarna slut :)

Köp en spruta som du fyller med mineralolja sen sätter på nippeln på slavcylindern, sen trycker du upp ny olja nerifrån och upp, vilket kommer leda till att du inte får nå olja i systemet. Därmed kommer din koppling funka finfint. Kolla också om pumpen läcker lite där handtaget trycker in kolven, för då måste du köpa rep kit för då är packningarna slut :)

Skall det vara mineralolja på gammelgixxern verkligen?

Nu har jag luftat på alla olika vis som går...
men blev lite osäker, jag nyss bytt lameller och nu när jag har kopplingen intryckt
så känns det som mc rullar lite trögt altså den rullar inte lika lätt som vid friläge....
hur lätt rullar rullar dom ska det rulla lika lätt som vid friläge???

kommer inte ihåg hur trögt den rulla med den andra pumpen...

tacksam för lite olika åsikter

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...