Kopplingsproblem

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Har problem med kopplingen på min Z1000. Problemet yttrar sig som den slirar konstant. Har rivit och en mc-firma har kollat på lameller samt stålskivor. Säger att de är ok. Kan vara oljan enligt meken. oljan kommer från firman ifråga!!!Allt annat verkar ok. Något jag bör kolla på innan jag pytsar i olja igen.
Om jag trots användandet av momentnyckel till de bultar som håller lamellerna
mm drar av en bult kan jag då ta en valfri m6 eller måste det vara någon speciell av någon anledning???

Långa farbron skrev:
Hur uppstog det ?

Plötsligt eller smygande ?
Plötsligt vill jag påstå. Skulle gå upp från 4:an till 5:an "för att blåsa ur lite". Trodde först att vajern gått av men så var ej fallet.

MC-Rider skrev:
Plötsligt vill jag påstå. Skulle gå upp från 4:an till 5:an "för att blåsa ur lite". Trodde först att vajern gått av men så var ej fallet.

Min gissning är att det är dax att kolla över lamellerna och speciellt stålskivorna på den.

Slir på höga växlar brukar betyda att lamellerna är slut.(Eller slirar den på lägre växlar också?)

Har firman mätt upp dom ?

Har du kört på den oljan hela tiden så verkar det långsökt att det skulle komma plötsligt.

MC-Rider skrev:

Den slirar inte om vajern gått av..

Därimot kolla så att den inte hugger i vajern, och att du har spel på kopplingen.
Släng i en stålplatta till eller byt fjädrar

Långa farbron skrev:
Min gissning är att det är dax att kolla över lamellerna och speciellt stålskivorna på den.

Slir på höga växlar brukar betyda att lamellerna är slut.(Eller slirar den på lägre växlar också?)

Har firman mätt upp dom ?

Har du kört på den oljan hela tiden så verkar det långsökt att det skulle komma plötsligt.
Firman mätte inte upp dom. Räcker det med micrometermått. Är det olika tjocklek i olika motorer ?
Slirar på samtliga växlar. Jag mätte lamellerna med skjutmått. De var 3 mm + någon 10-del. Rep handboken säger min 2,8 mm. Mätte aldrig stålskivorna

Last edited:
SM 570 RR skrev:
Den slirar inte om vajern gått av..

Därimot kolla så att den inte hugger i vajern, och att du har spel på kopplingen.
Släng i en stålplatta till eller byt fjädrar
Vajeravbrott var min första tanke men den var "korttänkt"

MC-Rider skrev:
Firman mätte inte upp dom. Räcker det med micrometermått. Är det olika tjocklek i olika motorer ?
Slirar på samtliga växlar. Jag mätte lamellerna med skjutmått. De var 3 mm + någon 10-del. Rep handboken säger min 2,8 mm. Mätte aldrig stålskivorna

Ok rent teoretiskt så är dom ovanför tolerranserna,men ändå nästan slut.

Jag skulle byta,när du ändå har det nere.

Du kan prova att stoppa in en extra stålskiva innerst för att testa om det är så att dom verkligen är slut eller inte.

Stålskivor slits kanske inte som lameller utan har oftast problem med att dom blir för släta så dom inte greppar i lamellerna,eller att dom går för varma så dom slår sig.

Funkar det då så är det bara att byta lameller och blästra upp stålskivorna och byt fjädrar.

Långa farbron skrev:
Ok rent teoretiskt så är dom ovanför tolerranserna,men ändå nästan slut.

Jag skulle byta,när du ändå har det nere.

Du kan prova att stoppa in en extra stålskiva innerst för att testa om det är så att dom verkligen är slut eller inte.

Stålskivor slits kanske inte som lameller utan har oftast problem med att dom blir för släta så dom inte greppar i lamellerna,eller att dom går för varma så dom slår sig.

Funkar det då så är det bara att byta lameller och blästra upp stålskivorna och byt fjädrar.
Ok. Om jag ska blästra stålskivorna kan det vara av typ "lackeringstålbläster"??
Hur länge kan jag åka med dessa stålskivor innan de skall bytas

MC-Rider skrev:
Ok. Om jag ska blästra stålskivorna kan det vara av typ "lackeringstålbläster"??
Hur länge kan jag åka med dessa stålskivor innan de skall bytas

Ta det lungt med blästren bara så att du inte tar för mycket på dom,det viktigaste är att rugga ytan på dom.

Ja greppar dom som dom skall och inte har slagit sig så kan du ha dom länge.

Men vill ha fräscha grejer så byt allt ihop samtidigt,stålskivor kostar gissningsvis en 80-120 kr styck.

Det brukar finnas färdiga paket med lameller,stålskivor och fjädrar att köpa.

Köp ett medel som heter breklin man rengör bromsar med det å tvätta av både stålskivor å lammeler med detta sen montera.Kan även borsta stålskivorna med roterande stålborste som man har på borrmaskin.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN