Kopplingsproblem

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
Har bytt lameller på min DR (våt flerskivs) och vid en första provkörning funkade allt precis som det skulle. När jag körde en längre tur idag fick jag allt mindre och mindre drivning tills drivningen försvann och justeringsmöjligheterna tog slut. Verkar precis som om lamellerna inte är ihoppressade. När jag monterade kopplingsfjädrarna pressade jag ihop dem så att handtaget var ganska stumt men fortfarande gick i bott utan att ngt tog emot. Kan muttrarna som pressar ihop fjädrarna skruvat upp sig eller har jag missat ngn väsentlig detalj i återmonteringen och exakt hur mycket ska fjädrarna spännas?
 
Banco skrev:
Har bytt lameller på min DR (våt flerskivs) och vid en första provkörning funkade allt precis som det skulle. När jag körde en längre tur idag fick jag allt mindre och mindre drivning tills drivningen försvann och justeringsmöjligheterna tog slut.

Lät först som om dina lameller kanske fick arbeta i torrt tillstånd (men de kanske borde ha blötts efter första provturen?). Blaskade du på lite olja på lamellerna vid monteringen?

/J
 
Nej vid monteringen var de "torra" men nu är de garanterat inoljade. Kan det vara anledningen till att drivningen inte fungerar nu men gjorde det i början och i så fall varför?
 
Dom ska dras en del, drog åt dom lite lagom hårt tyckte jag på en Suzuki RM 125 en gång i tiden, utan locktite dessutom. Första provturen gick bra.. under den andra började det rassla lite man vi fortsatte, sen började det bara att slira mer och mer.. isär med skiten och precis alla muttrar hade gängat upp sig, fjädrarna helt krokiga osv.. + ett hål i kåpan, metallspån i nyrenoverade lådan och lagren. Då var man inte glad..
 
är locktite det jag missat i min återmontering, är det ett allmänt faktum att locktite ska användas för att hålla kopplingsfjädrarna i schack, mer erfarenheter?
 
Om jag förstår det rätt så har du inte dragit åt muttrarna/skruvarna för fjädrarna så dom har bottnat, det ska inte bottna mot gängen utan mot en skuldra av nåt slag. Jag har inte använt loctite men det kan man kanske göra för att vara säker.

Vad jag vet så ska det alltid göras, om du inte gjort det så är det ganska säkert där felet är, skruvarna har gängats upp och därför du förlorat drivning.

Nu vet jag ju inte riktigt hur det ser ut i en DR, men så har det varit på allt jag skruvat i alla fall.

/lastu
 
lastu skrev:
det ska inte bottna mot gängen utan mot en skuldra av nåt slag.

Ok, till saken hör att när jag beställde lamellerna sa han att det var 6 st och när jag plockade isär var det 7st (Kanske en tidigare ägare som satte på en extra när kopplingen började ta slut?). Jag tog en gammal + de sex nya och satte ihop. Antagligen blev lamellpaketet för tjockt med de nya lamellerna för att "skuldran" ska funka (för mycket tryck på fjädrarna). Någon som vet om det är 6 eller 7 lameller i en DR. Om det ska vara 6 river jag bara bort den gamla lamellen och drar fast skruvarna mot skuldran och problemet borde vara löst.

Kanon :tummenupp
 
Banco skrev:
Ok, till saken hör att när jag beställde lamellerna sa han att det var 6 st och när jag plockade isär var det 7st (Kanske en tidigare ägare som satte på en extra när kopplingen började ta slut?). Jag tog en gammal + de sex nya och satte ihop. Antagligen blev lamellpaketet för tjockt med de nya lamellerna för att "skuldran" ska funka (för mycket tryck på fjädrarna). Någon som vet om det är 6 eller 7 lameller i en DR. Om det ska vara 6 river jag bara bort den gamla lamellen och drar fast skruvarna mot skuldran och problemet borde vara löst.

Kanon :tummenupp
Ett tips, Ta reda på vilket MOMENT skruvarna ska dras med
så vet att det är rätt.

/Mattias
 
Tjolahoppsan va det kan bli fel....ibland!!
Har själv haft problem med ett nyligen gjort kopplingsbyte..bla bla bla...

Våtkoppling ja, du skrev att lamellerna var torra när du satte dit dom...eh!? ska dom inte läggas i oljebad i ca 4tim eller nåt innan du monterar dom??
Sen ska du ju smörja in lamellerna med olja innan du monterar dom.
Stålskivorna, dom var raka och fina eller?
Räcker med att en stålis e lite skev, så blir kopplingen inte rolig.
:zpy

Sen e det ju bra att veta om du ska ha 6 eller 7 lameller, ganska väsentligt nämligen :fakta

Tjipp!
 
får mototn puttra runt på tomgång med koppling så blir ju lamellerna saftiga och fina. Ringde schneiders och frågade. Problemet var att en lamell är en halv mm tunnare är de övriga och ska sitta innerst i kopplingskorgen och 6 "vanliga" utanför (tidigare var lamellpaketet för tjockt och skruvarna hade skruvat upp sig). Nu e skrotet på plats i rätt ordning och funkar som det ska. En erfarenhet rikare. Tack för tips och ideer :tummenupp
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top