Kopplingsproblem RM250 -98

FloatR

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2004
Hoj
N/A
Om jag startar hojjen, låter den gå på tomgång och kopplar ur så dör den direkt när jag lägger i en växel. Om jag däremot startar hojjen, kopplar ur och varvar till en gång och sedan lägger i växel så är det inga problem. Samma händer om jag åkt en sväng, varvar jag inte till en gång innan jag lägger i växel från neutral så dör den.

Om jag kommer och åker och kopplar ur så fortsätter den att driva sakta framåt tills att jag varvar till, varvar jag till så kopplar den ur riktigt. Lite sådär att man får bromsa fast den och varva till en gång när man skall stanna.

Dragläget är minimalt gentemot tidigare hojjar jag ägt/kört. Vill mer påstå att den är som en sinterlamell i en bil. Typ av och på, inget där emellan.

Det låter som att det saknas någonting i kopplingen. Oftast sitter det en stor konvex fjäderring längst bak i kopplingskorgen som ökar slaglängden och gör den mjukare i övergången men det kan lika gärna vara oljan som är boven.

FloatR skrev:
Om jag startar hojjen, låter den gå på tomgång och kopplar ur så dör den direkt när jag lägger i en växel. Om jag däremot startar hojjen, kopplar ur och varvar till en gång och sedan lägger i växel så är det inga problem. Samma händer om jag åkt en sväng, varvar jag inte till en gång innan jag lägger i växel från neutral så dör den.

Om jag kommer och åker och kopplar ur så fortsätter den att driva sakta framåt tills att jag varvar till, varvar jag till så kopplar den ur riktigt. Lite sådär att man får bromsa fast den och varva till en gång när man skall stanna.

Dragläget är minimalt gentemot tidigare hojjar jag ägt/kört. Vill mer påstå att den är som en sinterlamell i en bil. Typ av och på, inget där emellan.

FloatR skrev:

Så var oxå min kx 80. Den blev bättre när den blev varm. Jag bara spände kopplingen så var det löst. Ändra muttrarna nere vid kopplingsarmen så att kopplingen "tar" mer vid normalläge.

\Masonit

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck