Kopplingsproblem R1-05

GYMNAST

Mjuk
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
R1 -05
Har lite mystiska kopplingsproblem. Vid växlingsläget när man har kopplingen indragen och petar i en ny växel så hugger växeln i ändå, det märker man att varvtalet sjunker direkt. Ungefär at man växlar utan koppling. Och när man frikopplar med hastighet så tar det mellan 1-2 sek innan den slutar driva. Vet att detta går på garantin men är det någon som har några tips?

Min gissning är (beronde lite på hur långt den har gått)att det beror på att allt är nytt tex lameller dom behöver slita in sig lite.

Du är inte den enda med probblem Hornet här på forumet åker en 05:a & kommer nu efter mycket trixande att få koplingen från 04:a Jag har själv en 04:a & den tickar så dom ska byta ut koplingen på den med :tummenupp

//Simon

Japp låter som min det. En R1 05 200mil Nu är den inne för tredje gången på Mc varuhuset

S.k "Sticky clutch" enligt amerikanarna. Lösningen är simpel. Bada kopplingen i oljan från motorn över natten (12 timmar iaf). Sedan installera igen och kör hojen varm o go o sen testa att köra.

Har själv lite problem med att kopplingen vill hänga kvar en stund så det blir lite klonkiga växlingar. Ska ta och orka göra ovan själv nån vacker dag :)

Jag har samma problem med min ZX10R, dvs den vill inte koppla ur direkt utan det är ca 0,5sek fördröjning vilket gör att hojen är tungväxlad. Jag har varit i kontakt med AVA MC som sa att jag skulle prova att byta olja först och om det inte blir bättre så skulle dom höra med Kawasaki om garanti åtgärd. Jag har nu kört drygt en vecka med ny olja och det blev inte bättre så AVA MC byter nu hela kopplingspaketet.
Det har varit mycket kritik mot AVA här på forumet men jag ger dom :tummenupp för deras snabba handlägning och smidighet i detta fall.

Swedie skrev:
S.k "Sticky clutch" enligt amerikanarna. Lösningen är simpel. Bada kopplingen i oljan från motorn över natten (12 timmar iaf). Sedan installera igen och kör hojen varm o go o sen testa att köra.

Har själv lite problem med att kopplingen vill hänga kvar en stund så det blir lite klonkiga växlingar. Ska ta och orka göra ovan själv nån vacker dag :)

Ja det där har jag oxå hört att man kan göra. Vet du om det funkar?

//Simon

Körde på en bra bit idag, ca. 50mil men det är fortfarande samma problem. Känns som Yam center får ta hand om detta....

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret