Kopplingsproblem R1 -03

MR. SCH

Mr sch
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
R1 03
Har ett kopplingsproblem med min r1a -03. Efter vinterns stillastående har jag fått problem med kopplingen. När jag startar hojen, trycker in kopplingen o petar i ettan så tvärstannar den med ett ryck framåt, alltså kopplingen biter inte. Samma sak händer om jag har motorn av o växlar, håller jag in kopplingen o försöker rulla den går det inte. Har prövat att rengöra lamellerna som var rätt ihopklibbade och då kunde jag växla o koppla den när jag hade tömt den på olja och hade motorn avstängd. När jag fyllde på med ny olja o prövade händer samma problem igen, o den vill inte rulla med kopplingen itryckt. Vad ska man göra?? Har även kollat kopplingsvajern o ser inget konstigt med den. Frågade en kille om råd som sa att jag kanske skulle pröva att starta den o pröva att rulla utför en backe o lägga i ettan så kanske det skulle gå till sig. Nån som prövat nåt sånt?? Jag tycker det låter lite riskabelt. Snälla Hjälp mig vill ju ut o köra!!

Helt normalt om den fått stå hela vintern. Antingen gör som kompisen säger, rulla på och smacka i en växel eller så bara ge den lite varv och skicka i ettan så lossnar det. Sluta mesa!

Helt normalt om den fått stå hela vintern. Antingen gör som kompisen säger, rulla på och smacka i en växel eller så bara ge den lite varv och skicka i ettan så lossnar det. Sluta mesa!

Finns det nått man kan göra under vinterförvaring som gör att kopplingen inte strular?

Det är ett vanligt problem. Varmkör hojen med intryckt koppling i typ 30 sekunder så brukar den släppa.

Så har min hoj varit hela tiden iaf när den är kall, att den vill driva framåt med kopplingen innen och ettan i och om man försöker stoppa den så dör den...:confused:Dock har jag tagit ner lammellerna nu under vinter så vet itne om det var pga av förra oljan än.

Så har min hoj varit hela tiden iaf när den är kall, att den vill driva framåt med kopplingen innen och ettan i och om man försöker stoppa den så dör den...:confused:Dock har jag tagit ner lammellerna nu under vinter så vet itne om det var pga av förra oljan än.

Du har inte provat å spänna vajern? :tungan

tack för svaren, tur att det finns folk som har haft samma helvete, så man törs rulla i väg den o smacka i en växel eller pröva varva den lite , kanske rentav göra en börnout?

Du har inte provat å spänna vajern? :tungan

Jo har ju pillat med den:näsblod
Fast när man kört ca 3-5 min så försvinner problemet

Kan även tillägga att när man precis startar hojen och sedan lägger i ettan då driver den framåt med kopplingen intryckt om man då gasar så slutar den gå framåt och är "normal"...

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm