Kopplingsproblem på en cross

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Har ett stort problem med min koppling och jag behöver er expert hjälp.
Den kopplar inte ur riktigt utan ligger alltid till lite, tycker det är väldigt jobbigt.
Saker som jag gjort på crossen (Honda CR250R -99).

Byt inre och yttre kopplingskorg.
Byt lammeller och mellanskivor.
Byt fjädrar.
Byt pinnen som trycker på tryckplattan
Kör på riktigt olja som är gjord för 2-taktare.

Har ni någon aning om vad det kan vara för fel?
Funderar på att byta tryckplattan, tror ni det kan hjälpa?

Sliten/osmord/stukad/feldragen vajer ? Fel handtag ? Ing axel till lådan krokig ?
Eller så blir den inte bättre.
/u

Är det inte en sånn där honda där vajern går in på vänstersidan av motorn medan kopplingen sitter på högersidan???

På de hojarna är det inte ovanligt att pinnen genom motorn antingen går av eller kröks pga temperaturskiftningar.

I övrigt verkar det hyperseriöst att byta så stor del av kopplingen. På min KX 125 bytte jag yttre kopplingskorg efter 240 h då den sprack men för övrigt är allt orginal :tummenupp

Kopplar den inte ens ur när den är riktigt varm?
Det låter som om nått sitter fel, kan inte tro att kopplingsarmen skulle vara så sliten på en 99:a så att detta problem skulle uppstå.
Har du sprängskisser?
http://216.37.204.203/Honda_OEM/HondaDB.asp?Type=13&A=88&B=40

mheel skrev:
Har ett stort problem med min koppling och jag behöver er expert hjälp.
Den kopplar inte ur riktigt utan ligger alltid till lite, tycker det är väldigt jobbigt.
Saker som jag gjort på crossen (Honda CR250R -99).

Byt inre och yttre kopplingskorg.
Byt lammeller och mellanskivor.
Byt fjädrar.
Byt pinnen som trycker på tryckplattan
Kör på riktigt olja som är gjord för 2-taktare.

Har ni någon aning om vad det kan vara för fel?
Funderar på att byta tryckplattan, tror ni det kan hjälpa?

Olja

Min var likadan, har en ktm 250 sx från -96. Bytte olja till ATF olja efter rekommendation från Lelles MC. Då blev kopplingen bra mycket bättre. Är den lika jobbig hela tiden, eller bara när motorn är kall?

Borsiin : Jepp det stämmer med kopplingen , har bytt den pinnen då den var full av jack.

farmerlip: Har sprängskisser och mek bok. Men tack ändå. Allt verkar sitta som det ska. Funderar snart på att lämna in den. Har åkt i baken rätt många gånger pga av att den inte kopplar ur ordentligt.

mlundstrom: Har testat 3-4 olika oljor. Likadant på alla.
Den blir lite bättre när jag bråkar med den dvs. drar in kopplingen och varvar och håller kvar cykeln. Tror jag kan ha hittat felet, har inte hunnit undersöka det ordentligt än. Armen som man fäster vajern är troligtvis utsliten. Måste fixa ihop ktmn först.
Men tack för era tips.

När vi ändå är inne på ämnet crosskoppling kan jag ju passa på att fråga varför kopplingen på min RM250 '00 är så 'greppig'. Det är väldigt svårt att slira iväg mjukt och fint. Det är mer på/av som gäller med min. Detta är besvärligt när man kör endurospår. Oljan är bytt och kopplingskorgen ser bra ut. Nån som känner igen fenomenet? Jag har inte bytt lameller än...

Back