Kopplingsproblem på crossen "Kx250 -03"

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Tja!

Nu är det så att jag lyckats höra ett knepigt ljud från motorn.
Vet inte riktgt hur jag ska förklara ljudet inget rassel eller skrammel ....
Hade samma ljud på min KTM 640sm -03 om det gör någon klokare

Måste vara kopplingen för det blir tyst när man trycker in den.
Vet ej om jag haft det länge men reagerade på det idag.

Är det här något att bry sig om? Bara att köra på och se glad ut?
Vad kan det vara för fel?

Jag hade en kx250 -01 en gång i tiden som lagret till kopplingskorgen blev dåligt på, korgen skrapade i motorkåpan..

Kan nog va bra om du undersöker det...

Jag hade en kx250 -01 en gång i tiden som lagret till kopplingskorgen blev dåligt på, korgen skrapade i motorkåpan..

Riktigt så illa tror jag inte det är ,eftersom ljudet försvinner vid intryckt koppling.
Men vad vet man...

Finns ju en inspektionslucka eller vad man ska kalla det på transmissionskåpan, den man plockar av för att byta lameller. Jag hade nog öppnat och kollat efter om du ser något konsigt typ som ett kass urkopplingslager.
Du behöver inte ens tappa ur oljan det är bara och lägga hojen ner.

Last edited:
Finns ju en inspektionslucka eller vad man ska kalla det på transmissionskåpan, den man plockar av för att byta lameller. Jag hade nog öppnat och kollat efter om du ser något konsigt typ som ett kass urkopplingslager.
Du behöver inte ens tappa ur oljan det är bara och lägga hojen ner.

Ok ska kolla.

Är det vanligt att laget på tryckplattan blir dåligt?

Hade typ samma fel på min 660 -04 och det ljudet försvann också när man drog in kopplingen.

Det sitter ett nållager till kopplingskorgen som börjar bli sletet när det låter om det, det slutar låta när man kopplar efterssom det då blir axialbelastning på det.

Supplier Information
Part Number 92046-1304

Description: BEARING-NEEDLE,K30X30
Package Quantity 1

Här kan du hämta hem part diagram och manualer :)
http://www.buykawasaki.com/home/home.aspx

Last edited:
Så låter spritt nya crossar också. Ingenting att oroa sig för. Alla mina hojar har låtit så iaf.

Var och hämtade hojen idag och märkte att den inte kopplar ur riktigt heller, ligger och drar lite grann.
Ska plocka upp och kolla efter fel imorrn.
Vad tror ni att jag kan stöta på för fel vid dessa problem.

Problem just nu:
Låter illa från kopplingen men det slutar låta när man trycker in kopplingen.
Och att den inte frikopplar riktigt.

byt nållagret vid inre kopplingskorgen kostnad ca 100-lappen, sen byter du mellanskivorna eftersom dom förmodligen slagit sig en aning (då kopplar den inte ut och ligger liksom och hugger) kostnad 175 kr...sen e det bara att åka igen :tummenupp

Så där låter cirka alla motordrivna ting jag någonsin kört som har haft koppling, så jag skulle tro att det inte är någon större fara med just det. Fast det beror ju på hur högljutt väsenet är också. Angående att den inte kopplar ur ordentligt kan det ju vara så enkelt att spännaren till vajern på handtaget har lossats lite. Eller så håller jag med föregående BananBosse. :)

När man får typ sådan ljud kan det även vara att muttern på vevaxeln har släppt något, så att drevet som driver lammelkorgen skakar.. vanligt fel på ktm 520 ,tt600,xt600 säkert flera modeller..värt att kolla, Åtgärd.... skruva bort drevet rengör gängorna noga gärna med startgas!! på med starkaste locktite dra åt över angivet moment...

Så har alla KTM jag haft låtit från start när de varit nya, bara att tuta o köra. Fungerar inte kopplingen som den ska, ska man naturligtvis riva o kolla slitaget på lameller stålskivor lager o korg, efter att man checkat spel i vajer eller hydralsystem så klart.

Det sitter ett nållager till kopplingskorgen som börjar bli sletet när det låter om det, det slutar låta när man kopplar efterssom det då blir axialbelastning på det.

Supplier Information
Part Number 92046-1304

Description: BEARING-NEEDLE,K30X30
Package Quantity 1

Här kan du hämta hem part diagram och manualer :)
http://www.buykawasaki.com/home/home.aspx

Lagret du nämner BEARING-NEEDLE,K30X30 tänkte jag byta nu när allt är löst.
Men jag kan inte hitta det i skf:s katalog på nätet.

Måtten där lagret ska sitta är 34/30x30. (Utv/Inv x Bredd)

Verkar även finnas en annan beteckning på lagret enligt part diagramet?

Part Number 92046-1190
Description: BEARING-NEEDLE,FNTA-1326
Package Quantity 1

Är det någon annat märke och K30x30x29,8 SKF?

Last edited:
Back