Kopplingsproblem MT-09

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Hoj
Yamaha Mt-09
Hejsan
Har problem med att hojen vill till att slira på kopplingen vid full belastning (känns mest på 3 växel)
Hojen har gått 1400mil och är alltid servad hos märkesverkstad, har testat med olika slack på kopplingen men gör ingen skillnad.
Har rivit isär lamellpaketet men hittar inget fel på varken lameller eller stålplattor, hittar bara märken i kopplingskorgen och värst är det där fjädrarna sitter.
Så frågan är vad kan det bero på och vad göra åt saken
koppling 1.jpgkoppling2.jpgkoppling3.jpg

Har själv en mt 09 lämna in till återförsäljaren du har 5 års garanti, samt har läst på forum att några har råkat ut för problem med kopplingen på sina MT09

En koppling som lägger av efter 1400 mil borde garantin täcka anser jag.. :)

vet en MT 09 som kopplingen rasade på tror kopplingskorgen gick i bitar han fick på garanti ,bara lämna in så får dom undersöka vad som är fel

Gå med i denna grupp i facebook YAMAHA MT 09 SWEDEN där har du massa att läsa samt höra vad folk har haft för problem med sina hojar och fått fixat genom yamaha återförsäljaren

Bromsar lameller däck bromsklossar m.m är inte garanti på
Jo ;) Det är garanti på funktionen, men inte på slitaget! Slutar en koppling i bra skick fungera så är det garanti, har du slipat ner lamellerna och gjort skivorna blåa och krokiga så är det inte garanti.

Jag har tex garantianmält cykeldäck som har gått sönder och/eller fått bulor i livet, och fått ut nya, det har aldrig varit några konstigheter, trots slitage på slitytan.

En koppling som lägger av efter 1400 mil borde garantin täcka anser jag.. :)

Varför då ?
Nu gäller detta visserligen en Honda bil.
Men när den började gå dåligt efter 6 månader och lämnades in så visade det sig vara spricka i fördelarlocket och det var ingen garanti på fördelarlock.

Eller ta den här tråden som ger en bra inblick i vad garanti är
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270670-BMW-S-1000-R-drar-lite-åt-höger

Det är väl inte händelsevis så att Märkesverkstaden använder Castrol olja för Castrol olja verkar vara överrepresenterat bland slirande kopplingar på SH.

Varför då ?
Nu gäller detta visserligen en Honda bil.
Men när den började gå dåligt efter 6 månader och lämnades in så visade det sig vara spricka i fördelarlocket och det var ingen garanti på fördelarlock.

Eller ta den här tråden som ger en bra inblick i vad garanti är
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270670-BMW-S-1000-R-drar-lite-åt-höger

Det är väl inte händelsevis så att Märkesverkstaden använder Castrol olja för Castrol olja verkar vara överrepresenterat bland slirande kopplingar på SH.

Ingen aning vilken olja det är de använder men jag ska ta ett oljaprov och skicka (gratis via jobbet) så jag får se om de hittar rester och vad för typ av olja de använt

Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen