Kopplingsproblem med hojbygget

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Efter 80 repor på strippen förra året var det dags att se över kopplingen då den slirade sista turerna. När jag rev kopplingen fann jag att stålskivorna var blånerade, men friktionslamellerna såg bra ut (original).

Det inhandlades nya Barnett friktionslameller (kevlar), nya kopplingsfjädrar - hårdaste 79 lb. Allt monterades nu i vår. Första provruterna gick kanoners, men under min resa söderut mot Göteborg tog allt slut i Flen, kopplingen slirade satan :huvet

Skruvade isär kopplingskåpan ikväll för att kika vad som kan ha hänt.

Vad jag kunde finna var att:

- Stålskivorna = OK, ej slagit sig.
- Friktionslamellerna (nya barnett) såg oslitna ut, men jag kunde finna vissa spår i kopplingskorgen efter slitage (se bild).

Frågan är nu:
- Vill minnas att jag adderade en bricka som jag hade glömt vid byte av kopplingskorgen. Någon som vet om den skall ligga utanpå rullagren eller ej? Det känns som om korgen glappar vid urtagna fjädrar och lameller, men inte om jag tar bort brickan. Då ligger lagret å andra sidan direkt mot tryckplattan.
- Skall stålskivan längst in bytas (följde ej med kitet) den som är fastlåst med en stålring.

Vad fasen kan ha gått fel?
Har blivit varnad i efterhand för Barnetts friktionslameller, men är de verkligen så här kassa?

Bild 1: Friktionsmaterial
Bild 2: Nya kopplingsfjädrarna, ännu hårdare än de jag satte dit sist
Bild 3: Barnett friktionslameller
Bild 4: Tryckplatta
Bild 5: Rullager utan bricka
Bild 6: Rullager med bricka
Bild 7: Stålskiva med "låsring", ej bytt. Visar inga tecken på blånering.
 

Bifogat

  • panzaa_betty11_1.JPG
    panzaa_betty11_1.JPG
    61.2 KB · Visningar: 39
  • panzaa_betty11_2.JPG
    panzaa_betty11_2.JPG
    91.3 KB · Visningar: 29
  • panzaa_betty11_3.JPG
    panzaa_betty11_3.JPG
    49.3 KB · Visningar: 40
  • panzaa_betty11_4.JPG
    panzaa_betty11_4.JPG
    82.7 KB · Visningar: 36
  • panzaa_betty11_5.JPG
    panzaa_betty11_5.JPG
    106 KB · Visningar: 36
  • panzaa_betty11_6.JPG
    panzaa_betty11_6.JPG
    118.3 KB · Visningar: 33
  • panzaa_betty11_7.JPG
    panzaa_betty11_7.JPG
    61.6 KB · Visningar: 39
Kanske bör tillägga att hojen i grunden är en Yamaha Dragstar 1100.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top