Panzaa
Bättre att verka än att förverkas
- Gick med
- 16 Aug 2007
- Hoj
- 2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!
Efter 80 repor på strippen förra året var det dags att se över kopplingen då den slirade sista turerna. När jag rev kopplingen fann jag att stålskivorna var blånerade, men friktionslamellerna såg bra ut (original).
Det inhandlades nya Barnett friktionslameller (kevlar), nya kopplingsfjädrar - hårdaste 79 lb. Allt monterades nu i vår. Första provruterna gick kanoners, men under min resa söderut mot Göteborg tog allt slut i Flen, kopplingen slirade satan
Skruvade isär kopplingskåpan ikväll för att kika vad som kan ha hänt.
Vad jag kunde finna var att:
- Stålskivorna = OK, ej slagit sig.
- Friktionslamellerna (nya barnett) såg oslitna ut, men jag kunde finna vissa spår i kopplingskorgen efter slitage (se bild).
Frågan är nu:
- Vill minnas att jag adderade en bricka som jag hade glömt vid byte av kopplingskorgen. Någon som vet om den skall ligga utanpå rullagren eller ej? Det känns som om korgen glappar vid urtagna fjädrar och lameller, men inte om jag tar bort brickan. Då ligger lagret å andra sidan direkt mot tryckplattan.
- Skall stålskivan längst in bytas (följde ej med kitet) den som är fastlåst med en stålring.
Vad fasen kan ha gått fel?
Har blivit varnad i efterhand för Barnetts friktionslameller, men är de verkligen så här kassa?
Bild 1: Friktionsmaterial
Bild 2: Nya kopplingsfjädrarna, ännu hårdare än de jag satte dit sist
Bild 3: Barnett friktionslameller
Bild 4: Tryckplatta
Bild 5: Rullager utan bricka
Bild 6: Rullager med bricka
Bild 7: Stålskiva med "låsring", ej bytt. Visar inga tecken på blånering.
Efter 80 repor på strippen förra året var det dags att se över kopplingen då den slirade sista turerna. När jag rev kopplingen fann jag att stålskivorna var blånerade, men friktionslamellerna såg bra ut (original).
Det inhandlades nya Barnett friktionslameller (kevlar), nya kopplingsfjädrar - hårdaste 79 lb. Allt monterades nu i vår. Första provruterna gick kanoners, men under min resa söderut mot Göteborg tog allt slut i Flen, kopplingen slirade satan

Skruvade isär kopplingskåpan ikväll för att kika vad som kan ha hänt.
Vad jag kunde finna var att:
- Stålskivorna = OK, ej slagit sig.
- Friktionslamellerna (nya barnett) såg oslitna ut, men jag kunde finna vissa spår i kopplingskorgen efter slitage (se bild).
Frågan är nu:
- Vill minnas att jag adderade en bricka som jag hade glömt vid byte av kopplingskorgen. Någon som vet om den skall ligga utanpå rullagren eller ej? Det känns som om korgen glappar vid urtagna fjädrar och lameller, men inte om jag tar bort brickan. Då ligger lagret å andra sidan direkt mot tryckplattan.
- Skall stålskivan längst in bytas (följde ej med kitet) den som är fastlåst med en stålring.
Vad fasen kan ha gått fel?
Har blivit varnad i efterhand för Barnetts friktionslameller, men är de verkligen så här kassa?
Bild 1: Friktionsmaterial
Bild 2: Nya kopplingsfjädrarna, ännu hårdare än de jag satte dit sist
Bild 3: Barnett friktionslameller
Bild 4: Tryckplatta
Bild 5: Rullager utan bricka
Bild 6: Rullager med bricka
Bild 7: Stålskiva med "låsring", ej bytt. Visar inga tecken på blånering.
Bifogat
-
panzaa_betty11_1.JPG61.2 KB · Visningar: 39
-
panzaa_betty11_2.JPG91.3 KB · Visningar: 29
-
panzaa_betty11_3.JPG49.3 KB · Visningar: 40
-
panzaa_betty11_4.JPG82.7 KB · Visningar: 36
-
panzaa_betty11_5.JPG106 KB · Visningar: 36
-