Kopplingsproblem - Lameller?

Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Jo... Nu efter den långa vinterdvalan börjar man se över hojen lite extra inför den kommande våren, den har stått prydligt och fint i garaget. :tomten

Jag har ett litet problem bara, det är ett väldigt trögt motstånd när man kopplar och har växel i! Den vill knappt röra sig frammåt...
Har jag friläge rullar hojen fint, men när jag har växel i och kopplar fullt så vill den inte alls... :5sure

Vad är det nu som har hänt? Kopplingen verkar må hyffsat, den tar tillräckligt.. Men det går ändå inte.. Kan det vara lamellerna som strular?

Var över till grannen och pratade lite, som är mycket erfaren med crossar... Han sa att det troligvis var lamellerna, de var bara och plocka isär.. Aha, bra då.. Fick tipset att lägga hojen ned (med kopplingen nedåt) och därmed slippa tömma ut oljan. Väl hemma ser man hur de ser ut... Helt tjockt med grejer på höger motorkåpa... :kocko

Kan de vara lamellerna? :va
Misstänker även att oljenivån i hojen inte är så kanon...
Lite mektips vore kanon, och jo.. Denna tråd skulle kunna vara på teknikforumet, men näe... Fick bli här! :)

Tacksam för svar!

/Mvh Johan
Yamaha Dt 125 R - 98
 
menar du att motorn inte kopplar ur när den är avstängd och du ska gå med den ( på ettans växel )?

lägg i tvåan och koppla ur och gå med den så ska du se att det funkar.
 
Last edited:
spectre skrev:
menar du att motorn inte kopplar ur när den är avstängd och du ska gå med den ( på ettans växel )?

lägg i tvåan och koppla ur och gå med den så ska du se att det funkar.

Nej, det är samma problem på alla växlar.. Inte lika trögt på 6:an men fortfarande onormalt. :död

Ja, avstängd motor...

/mvh Johan
 
spectre skrev:
jao, det låter ju inte speciellt bra, men släng ut tråden i teknik forumet också så får du nog bättre svar en här inne :)

Skulle tro att det är lamellerna... hade samma problem på min gammla Dt125
 
Allt jag har haft på 2 hjul e trögt o rulla med kopplingen inne på 1ans växel med avstängd motor dom första 10 metrarna, sen går det ju lättare, men hela växellådan ska ju snurra runt.
 
spectre skrev:
ja, men han skriver ju att det är så på alla växlar.


Mina har alltid varit tröga o rulla på alla växlar.

Växellådan måste fortfarande röra sig inuti motorn, har jag rätt?

Man kopplar från motorn från växellådan med kopplingen ju, om det nu går så trögt så borde ju kolven gå upp o ner i cylindern.
 
Solid snake skrev:
Mina har alltid varit tröga o rulla på alla växlar.

Växellådan måste fortfarande röra sig inuti motorn, har jag rätt?

Man kopplar från motorn från växellådan med kopplingen ju, om det nu går så trögt så borde ju kolven gå upp o ner i cylindern.



ja, min crm är tung att rulla på ettan när jag har kopplat ur, men på dom andra växlarna så är det som på neutralen..
 
Dra ut tändstiftet och kolla om det går lika trögt.. :tummenupp
Så har vi kommit lite längre i felsökningen.
 
Så är det på alla hojar i mitt garage!... iaf de första metrarna. Så jag skulle tro att det är normalt, åk ut och kör lite... om det nu går.. och värm upp växellådsoljan å så.. kolla sen om det går lika trögt...

Jag skulle tro att det är normalt att det är trögt att rulla den så i början om jag har förstått allting rätt.. :)
 
Extreem_ skrev:
Jo... Nu efter den långa vinterdvalan


Tacksam för svar!

/Mvh Johan
Yamaha Dt 125 R - 98


Svaret är där.


När hojen står så "klibbar" lamellerna ihop.(inget farligt bara normalt)

Kolla olja ,och kör en liten sväng så släpper det säkert.
 
Långa farbron skrev:
Svaret är där.
När hojen står så "klibbar" lamellerna ihop.(inget farligt bara normalt)
Kolla olja ,och kör en liten sväng så släpper det säkert.

Okej... :tomten
Verkar vara nästan tomt med olja, ska till statoil och köpa en dunk.. Har rekomenderad typ i manualen.

Sen ska den bara startas, blir nog o springa igång den första gången eftersom den verkar vara hyffsat blöt vid stiftet. Hur nu det ska gå när växlarna är lite mysko... :va Det fixar sig, ska snarast köpa in olja.. Tack för svar! :)

/mvh Johan
 
Du bytte inte oljan i höstas innan du ställde in den i garaget. Oljan i motorn kontamineras via packboxarna i vevhuset. Det betyder att det alltid finns en viss mängd vatten emulgerad i oljan. Vatten och luft gör att saker... rostar. Dina kopplingslameller har fått en smått oxiderad yta.

Åtgärd? Byt olja innan säsongen (helst på hösten) och vid första provturen, gör en dragrace-start, dvs slira iväg på kopplingen väldigt hårt på ettans eller tvåans växel. Fixat!

Blött tändstift? Du vet hur en tändstiftsnyckel används, väl? :tummenupp
 
Extreem_ skrev:
Okej... :tomten
Verkar vara nästan tomt med olja, ska till statoil och köpa en dunk.. Har rekomenderad typ i manualen.

Sen ska den bara startas, blir nog o springa igång den första gången eftersom den verkar vara hyffsat blöt vid stiftet. Hur nu det ska gå när växlarna är lite mysko... :va Det fixar sig, ska snarast köpa in olja.. Tack för svar! :)

/mvh Johan
Om du har väldigt lite motorolja så kan det hända att växlarna är lite konstiga.
I våras efter att jag spräckt motorn så efter att jag monterat ihop allt och hälde i ny olja var jag tvungen att pumpa på kopplingen bra många ggr innan den började ta över huvudtaget.
 
andersbrink skrev:
Du bytte inte oljan i höstas innan du ställde in den i garaget. Oljan i motorn kontamineras via packboxarna i vevhuset. Det betyder att det alltid finns en viss mängd vatten emulgerad i oljan. Vatten och luft gör att saker... rostar. Dina kopplingslameller har fått en smått oxiderad yta.

Åtgärd? Byt olja innan säsongen (helst på hösten) och vid första provturen, gör en dragrace-start, dvs slira iväg på kopplingen väldigt hårt på ettans eller tvåans växel. Fixat!

Blött tändstift? Du vet hur en tändstiftsnyckel används, väl? :tummenupp
Bra svar! :Bugar

/Mvh Johan
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top