Kopplingsproblem - KTM 65 SX 2009

AndieB

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2015
Hoj
2015, Husqvarna FE 250
Hej,

grabbens KTM 65 SX 2009 har börjat få problem med kopplingen.
Drar man in kopplingshandtaget och lägger i ettan, så hugger det till och motorn dör.

Är ingen fena på sånt här, men med lite logiskt resonemang, så verkar det som att när man drar in kopplingshandtaget, så sker inte det som bör ske till fullo, att det inte verkar frigöra "någonting".

Vad kan detta bero på och vad kan jag göra för att kolla vad det kan bero på?

Kan det vara något som enkelt som att fylla på vätska?
Kikade i manualen för KTM 65 SX 2009 och där framgick att man kan fylla på vätska av typen bromsvätska DOT 4 / DOT 5.1 för hydralkoppling. Kan detta räcka måntro?

Tips mottages tacksamt!

Lagomt trådlyft...

Har införskaffat en ktm sx65 2017 till grabben men efter några vändor så slutade kopplingen att koppla ifrån. Inga egentliga problem då jag bara tänkte lufta den och fylla ny vätska. Men tji fick jag när jag försökte fylla nerifrån och det är helt stumt i fyllsprutan....
Aldrig fyllt koppling tidigare men väl många bromsar och det är ju inte äpplen och päron.
Jag har justerat handtaget i alla jävla riktningar och skruvat upp luftskruven 4varv och lik förbannat är det helt stumt. Det läcker ingenstans var jag kan se och det hade ju inte gjort det stumt.
Jag antar att det är stopp någonstans eller att jag gör något fel men vad?

Lagomt trådlyft...

Har införskaffat en ktm sx65 2017 till grabben men efter några vändor så slutade kopplingen att koppla ifrån. Inga egentliga problem då jag bara tänkte lufta den och fylla ny vätska. Men tji fick jag när jag försökte fylla nerifrån och det är helt stumt i fyllsprutan....
Aldrig fyllt koppling tidigare men väl många bromsar och det är ju inte äpplen och päron.
Jag har justerat handtaget i alla jävla riktningar och skruvat upp luftskruven 4varv och lik förbannat är det helt stumt. Det läcker ingenstans var jag kan se och det hade ju inte gjort det stumt.
Jag antar att det är stopp någonstans eller att jag gör något fel men vad?
Det kan vara stopp i slangen, händer att de separerar invändigt.
Jag hade nog gjort så här (om du försöker fylla nerifrån)

- Kolla att det inte är stopp i luftnippeln.
- Lätta lite på slangen på slavcylindern och kolla att det kommer vätska när du trycker på med sprutan.
- Dra fast nere och lossa slangen uppe vid handtaget och kolla att vätskan kommer igenom.
- Om båda funkar, ta av locket till behållaren och ta ur membranet, kolla flöde nerifrån och upp, ja du hajar...

Det kom lite vätska ur nippeln när jag lossade den första gången men jag antar att det kan vara stopp i den.
Locket till cylinder är såklart borttaget samt membranet men jag ska lossa slangen i båda ändar och kolla.

På den KTM 65SX vi hade var det samma fenomen. Det var inte hydrauliken som felade utan lamellerna som fastnade efter stillestånd. Högsta växeln, koppling indragen, full fart & bromsa ordentligt några gånger så släppte det. Bytte lamellerna efter ett par gånger men metoden funkade.

Gjorde rent nippeln men samma fenomen.
Lossade slangen både uppe och nere och när jag tryckte på så kom det vätska från banjon uppe. Det leder mig att tro att det är huvudcylindern som spökar och inte släpper igenom något.
Ska prova att ta isär den för att se om jag kan få upp flödet. Har inte rivit kopplingen men det har jag tänkt göra i vinter.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt