Kopplingsproblem ktm 640 -05

• Thread starter Thread starter copse
  • Start date Start date

copse

Guest
Efter att jag har gjort 100-mila service och bestyckning, nya ljuddämpare osv så är hojen ännu roligare.

Har bara kört lite men upptäckte att kopplingen var lite skum, jag hade den helt intryckt men ändå så drog hojen lite..jag lade i friläge och kopplade ur. I med ettan igen och då kände jag inget.

Skulle rulla fram hojen idag i garaget, hade ettan i och tryckte in kopplingen, tvärstumt! Gick fan inte rulla, var som att jag INTE kopplade. Hoppade på hojen å då gick den rulla lite iaf, men mycket tungt.

Läste manualen och såg att kopplingen var självspännande. Jag letade efter läkage osv men hittade inget. Är kopplingen slut eller vad är problemet?

//Roger

Det där med självspännande är väl mest att den är hydralisk och inte har nån vajer som måste justeras.

Jag skulle ha lämnat in den och fått det åtgärdat på garantin. Låter som att nåt sitter löst i motorn.
Om en koppling är slut så är det väl mest att den inte tar, frikoppla ska den göra i vilket fall som helst.

Be dem kolla upp hydraulkopplingen den brukar strula på en del KTM,er alt lufta den!

Kopplingen klistrar ihop om den står stilla ibland. Fullt normalt. Lägg i neutralen och dra runt motorn några varv så lossnar det. Om det nu inte uppstått några andra riktiga problem med din koppling då förstås...

Snackade med ragnar igår. Han trodde kanske att det var luft i kopplingen.

Provkörde en längre sträcka och den verkar funka som den ska nu. Kanske var att den hade klibbat ihop.

Uppstår det igen så åker jag in med skiten.

Tack för alla svar!

Last edited:
Hej igen

Har snackat med ragnar och han sade att det var en sommarolja.

Dvs nu när det har blivit lite kallare så blir oljan tjock och då klibbar kopplingen ihop. När den blir varm sen så blir det mer flytande och då funkar det.

Det stämmer ju att den uppför sig så men vafan är det för jävla olja? Är samma sak när jag har hojjen i varmgarage.

Jag är skeptisk...

Vad tror ni?

Back