Kopplingsproblem?!! -Hjälp!!

[vedder]

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
GPX 600-R -91, KTM 525 EXC, Husaberg FE501
Kan någon förklara det här med kopplingen för mig?
Jag har sådant knepigt problem på en gammal YZ250 från tidigt 80-tal och vet inte om jag tänker ologiskt.
Jag behöver föra kopplingsarmen så otroligt lång väg för att den ska 'trampa ur' från uppsläppt läge. Som ett litet bond-mek-altarnativ så provade jag att fila ur ett gammalt kopplingshandtag så jag fick nästan en centimeter längre kopplingsväg, men ändå så funkar det inte!

Om jag spänner av på vajern så att kopplingen är helt frisläppt så fattas det en bra bit för att kopplingen ska koppla ur. Det rör sig om en dryg centimeters vajerväg, eller uppskattningsvis 20° på kopplingsarmen.

Nedslitna lameller??
Den slirar ju ingenting på kopplingen om jag kör utan vajer. Kan det ändå vara lamellerna som är nedslitna??
Har provat andra handtag också för att se om det löser problemet med att jag behöver en längre 'urtampningsväg' men inget handtag fungerar för detta?

Oerhört tacksam för svar, jag blir ju gråhårig här!

(nog för att det är coolt och enkelt att crossväxla, men ändå..)

Tack på förhand - Jonny

Det är nog metallskivorna som ligger mellan lamellerna(eller själva lamellerna) som är skeva, det får som följd att dom fortfarande greppar i lamellerna ganska mycket även när dom dragits isär så mycket att dom normalt ska frikopplas.
Du får nog ha isär kopplingen och kolla.

Hmmm... hur kan detta isf ha kommit sig?
Löser man det bäst med en helt ny koppling eller nya metallskivor?
Ja jag vet ju inte ens hur lamellerna ser ut än - så det lär ju säkert ge sig av sig självt =)

Rekommenderade lameller? Inköpsställe?
Tack för detta - jag måste nog slita isär härligheten som jag befarade då =)

Jag vet hur problemet kan uppkomma, för hög värme och belastning samtidigt kanske?
Om det inte är nåt fel på lamellerna borde du kunna använda dom igen, så det räcker kanske att byta metallskivor, eller bara
rikta dom gamla om du vill bonn-mecka lite.
Om lamellerna är skeva kanske det är bäst att köpa nya, om man riktar dom kanske det finns risk att friktionsmaterialet lossnar när du kör.
Jag är ingen lamell-expert, men det går väl säkert bra att köpa hos lelles eller hos nån lokal mc-handlare.

[vedder] skrev:
Hmmm... hur kan detta isf ha kommit sig?
Löser man det bäst med en helt ny koppling eller nya metallskivor?
Ja jag vet ju inte ens hur lamellerna ser ut än - så det lär ju säkert ge sig av sig självt =)

Rekommenderade lameller? Inköpsställe?
Tack för detta - jag måste nog slita isär härligheten som jag befarade då =)

Så här kan ett par se ut.. *informera* :fakta

Bifogat

• lameller.jpg
    lameller.jpg
    6.3 KB · Visningar: 185
Lamellerna och metallskivorna såg jättefina ut.
Ett problem jag märkte var att ena skruvfästet i korgen var av och därför satt historian bara fastskruvad i fem skruva resp. fem fjädrar.

En annan sak jag funderade över: (idiotförklara mig nu inte för mina beskrivningar)

När jag plockat bort korgen och lamellerna och för kopplingsarmen för hand fram och tillbaka - ska då inte axeln (som går genom lamellerna) röras MER än c:a en halv millimeter???

Någon som är speciellt hemma på YZ-motorer från tidiga 80-talet?? Finns det ingen ställskruv för kopplingsspelet så man kan ställa tryckstången??

Oerhört tacksam för svar igen och tack för era svar hittills =)

Jag har aldrig meckat med en YZ, men om du tycker att nåt verkar vara fel på tryckstångens rörelse så borde du skruva isär hela mekanismen med kopplingsarmen och tryckstången och se om nån del är trasig eller utsliten.
Om en av fjädrarna inte trycker på kopplingen så borde ju det kunna ge samma effekt som om nåt var skevt.
Risken finns att det inte går att få kopplingen att fungera bra om ett av fästena är av, då måste du nog byta kopplingskorgen.(eller bonn-mecka till det så att det går att använda den gamla, det kanske går att använda heli-coil och en längre skruv.)

Ja det vankas nog att riva ner motorn och klyva den.
Jag bara undrade om det där med förspänningen på kopplingsarmen eftersom en kompis kan ställa det på sin Husqvarna 350 med en liten insexskruv.
Jag tänkte att det kanske fanns något liknande på min oxå, men kanske inte - eller vem vet??

Ja den här är en tillfällig 'köra-in-i-träd-hoj' så det blir nog lite bonn-mek även om jag skäms för att säga det!
Men jag har ju fått lacka den mattsvart i alla fall :tummenupp

*Host-host*

Efter demonterin, montering och yttligare en demontering så såg jag ju att jag visst hade en sådan där justerskruv =)
Så eftersom lamellerna såg helt respektabla ut så spände jag tryckstången lite mer, så nu har jag koppling igen!!!
Tack alla vänliga för era svar och tips och tankar.
:bow

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...