Kopplingsproblem GSXR 750

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Hej.

Vill bara börja med att skriva att allting fungerade som det ska innan jag ställde hojen i garaget.

Nu tog jag ut den ur garaget. Satte in neutral växel och värmde hojen. När jag sedan var klar att köra, drog in kopplingen och satte in första växel så ryckte hojen fram och slocknade som att jag inte ens hade använt mig utav kopplingen.

Det är väldigt lite spel i kopplingen. Det borde vara definitivt mycket mer än det jag har nu. Det går inte att dra åt mer kopplingsvajer och då tänker jag på runda hjulet som sitter till höger vid slangen på kopplingen, den är redan snurrad till max läge...

Jag förstår att det hela är pga koppling... men är lamellerna slut eller är det något annat?

När hojen inte var på så testade jag att sätta i ettan och efter det starta hojen...den ryckte som på en rodeo... dvs död koppling.

Hur återgärder jag detta? Ska jag ta bort locket och byta ut lameller och mellanskivor med detsamma??? Räcker det att byta ut bara lameller?

Och hur fan kunde hojen funka bra innan jag ställde in den i garaget :) ?

Jag skulle ju ut och köra imorgon :huvet

Du får ge fan i kopplingen när du kör! jag har en likadan ;) eller rättare sagt, stanna inte för någon o växla utan kopplingen, när du växlar ner så drar du i gasrullen så varvtalet ökar o trycker i en lägre växel, de funkar bra, men som sagt. gefan i o stanna!

On Topic: Fan va konstigt? Vad kan ha hänt under vintern som påverkar koppling, Kan de vara så att dom sitter ihop o skulle behöva värmas upp lite? hur långt har hojen gått och hur kör du normalt sätt?
min har 3k mil, kändes dålig under försommaren så jag hade våldtagit :tuttar kopplingen lite, körde lugnare (i kopplingens synpunk) resten av sommaren o nu känns den jätte bra

Som sportbike säger har lamellerna klibbat ihop. Starta upp hojen i neutralen och hoppa på. Rulla lite framåt, i en liten nerförsbacke eller så, bara så du får upp några km/h. Sedan lägger du i 1an och då kommer du skutta framåt lite grann och sen släpper lamellerna från varandra väldigt fort och saken är löst.

Jag har just idag satt på nylackade kopor för jag lekte lite för mkt med gas å koppling. Så är du seriös angående att dlm klibbat ihop och det är bara att försöka köra/växla lite? Kommer jag få stopp på skiten :)?

Jag har just idag satt på nylackade kopor för jag lekte lite för mkt med gas å koppling. Så är du seriös angående att dlm klibbat ihop och det är bara att försöka köra/växla lite? Kommer jag få stopp på skiten :)?
Hallå, det är en Suzuki, vad kan gå fel?

Kan du inte starta med koppling så lägg i ettan, ha en raksträcka framför dig (till fördel), starta den med startmotorn med växeln i o bara rulla framåt så ska du nog se att de släpper, kör lite o dra in kopplingen då o då för o se va som händer :banana

Jag åkte upp och ned för en lååång backe ( ca 1km ), det vill inte släppa. Märker ingen skillnad, har försökt all pumpa fram och bak kopplingen på alla växlar, ingen effekt alls... Men vi vet ju att det är lamellerna för att vajern dras åt både vid handtaget och vid ingång till motor.

Så vad ska jag göra nu? Jag har tillgång till garaget imorn efter 15,00. Ska jag svänga förbi mc boden lr 24mx å inköpa lameller och mellanskivor? Eller tror ni att det räcker med att jag lägger ner hojen i garagen imorn och öppnar upp lådan? Kommer jag att kunna dra isär lamellerna då :) ?

Fan :4skrika

Jag pratade med en mekaniker och kom fram till att jag har knappt ngn spänning i kopplingsvajer darför kopplas i to lamellerna loss från varandra. Ska lägga ner hojen i garaget idag och spänna åt kopplingen.

Då ska d fan funka! :banana

Spännde kopplingen och testade...det dunkar fortfarande inte. Ska man testa på någon speciell växel? Mycket gas lr köra bara på en växel och leka med kopplingen?

Du ska dra in kopplingshandtaget och snärta till på gasen, lämpligen på tvåan eller trean så du slipper göra en 12:a.
Låt mig förtydliga: för att få lamellerna att släppa från varandra ska du alltså ha kopplingen indragen, och inte bara mjölka på gasen, och med handtaget indraget gasa och släppa med en snabb rörelse.
Du hänger med va?

Last edited:
I morgon ska det bli pissväder så då åker du inte i alla fall, om du inte är helt desperat.
På lördag kan jag komma förbi och ge den lite smisk om du vill ha hjälp.

Jag hänger med! Men OM det inte släpper, är det någon ide att öppna upp och kika på lamellerna??? Gjorde det idag när jag spände kopplingen och det såg inte konstigt ut eller ''annorlunda''.
Jag har ingen möjlighet att testa nu men jag ska göra det om fyra timmar. Hoppas det fungerar.
Du ska dra in kopplingshandtaget och snärta till på gasen, lämpligen på tvåan eller trean så du slipper göra en 12:a.
Låt mig förtydliga: för att få lamellerna att släppa från varandra ska du alltså ha kopplingen indragen, och inte bara mjölka på gasen, och med handtaget indraget gasa och släppa med en snabb rörelse.
Du hänger med va?

Nej, skruva inte på hojen, det är inget fel på den, den är byggd i Japan och där dricker man saké och har dörrar i papper.

I morgon ska det bli pissväder så då åker du inte i alla fall, om du inte är helt desperat.
På lördag kan jag komma förbi och ge den lite smisk om du vill ha hjälp.
Jag som trodde att jag kan en del om meck :))), nu funkar allting! Tack så mycket för din hjälp,
jag har bara behövt att dra in kopplingen och snabbgasa på ettan och sen så släppte det :D !!!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman