Kopplingsproblem gsxr 750 -90?

Hibbi

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2014
Hoj
1990 Suzuki Gsxr 750
Hej!

Har en gammal riskokare dvs en gsxr 750 -1990

I slutet av förra året märkte jag att kopplingen började slira lite grann vid kraftiga gaspådrag.

Trodde först att det var den fina mc oljan från biltema som ställde till det hela så slog till och köpte motuls 5100 som folk rekommenderade till i år. men kopplingen började nästan slira mer nu tycker jag. Men det är som sagt bara vid större gaspådrag.

Men då började jag att fundera om det är lamellerna som börjar bli dåliga?
Och isf vilka ska man köpa går det med vilka som helst som finns på ebay till min gixxer eller ska det vara original? och vad är skillnaden mot utbytes?

//Andreas

Låter som lamellerna behöver bytas. Kör inte runt och slira på kopplingen så skivorna går för varma och slår sig.

Köp original om det finns tillgängligt.

...eller kör med snikvarianten, montera en extra stållamell näst längst in - dvs om det finns material kvar på fiberlamellerna.

Låter som lamellerna behöver bytas. Kör inte runt och slira på kopplingen så skivorna går för varma och slår sig.

Köp original om det finns tillgängligt.

Okej. Vad är det för skillnad på original jämfört med utbytes?
Borde det inte finnas bättre idag jämfört med då 1990?
Hur ofta/ länge brukar lameller generellt hålla innan man måste byta?

...eller kör med snikvarianten, montera en extra stållamell näst längst in - dvs om det finns material kvar på fiberlamellerna.

Behåller alltså allt som det är i befintligt skicka och bara sätter in en till stållamell?

//Andreas

Okej. Vad är det för skillnad på original jämfört med utbytes?
Borde det inte finnas bättre idag jämfört med då 1990?
Hur ofta/ länge brukar lameller generellt hålla innan man måste byta?

//Andreas

Det är bara min åsikt - jag brukar köra original tills dess att jag behöver högprestanda grejer. Kopplingen orkar med en originalhoj, om du inte har för avsikt att plocka fler hästar ur spisen.
Sen finns det såklart billigare alternativ om det är skralt i kassan.

Livslängden beror helt och hållet på hur du kör. Vanligtvis tusentals mil.

Jag skruvade isär och kollade hur det såg ut igår och nu har lag lite bilder och frågor.

image1.jpg
Varför står det 7 på skruvarna till fjädrarna?

image2.jpg
Mätte lamellerna och fick dom till att vara mellan 2,20mm och 2,15mm

image3.jpg
Någon som vet hur tjocka nya original är?

image4.jpg
Misstänkte nästan att det skulle se ut så här. Den har trots allt gått 9600 mil på mätarn. Räcker det att slipa ner äggen så att lamellerna glider fritt? Kommer mitt problem att vara borta då?

image5.jpg
Behöver också slipas ner och den innersta stållamellen syns.

image6.jpg
Enligt service handboken så är mina lameller inom toleransen så dom borde vara ok?
Jag har dock inte hunnit med att kolla om stålskivorna är vinda men dom såg ok ut iaf.
Men fjädrarna står att dom ska vara 47,5mm och jag fick mina till att vara 49mm?

Slipa ner är nog ingen hit. Vad kostar ny korg komplett med lameller? Eller om det finns nått skrotat med mindre mil på mätaren. Bör väl finnas ganska stor eftermarknad till dom hojarna.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti