Kopplingsproblem GSX750E -1981

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Hilfe!
Har precis servat upp gamle 750:in med olja, filter och stift,
Bekymmret är att den vill inte koppla ur riktigt, drar lite försiktigt med ettan i och kopplingen indragen, det funkar att växla i fart men står man still är det bara att glömma att få i neutral.

Bekymmret fanns innan service med men inte i samma usträckning. Óljan är golden spectro mineral 10w40.

Kopplingshandtaget var även det lite glappt men det är åtgärdat, spelet är ok, ca 1 mm innan kopplingen börjar ta.

Vad göra! finns det någon enkel lösning!?

/Felix

Felix skrev:
Hilfe!
Har precis servat upp gamle 750:in med olja, filter och stift,
Bekymmret är att den vill inte koppla ur riktigt, drar lite försiktigt med ettan i och kopplingen indragen, det funkar att växla i fart men står man still är det bara att glömma att få i neutral.

Bekymmret fanns innan service med men inte i samma usträckning. Óljan är golden spectro mineral 10w40.

Kopplingshandtaget var även det lite glappt men det är åtgärdat, spelet är ok, ca 1 mm innan kopplingen börjar ta.

Vad göra! finns det någon enkel lösning!?

/Felix

Hej du.

Hade samma problem på min GSX750e från 82.
Men det försvann på ett kick när jag bytte till en helsyntetolja.

MickeXJR1300 skrev:
Hej du.

Hade samma problem på min GSX750e från 82.
Men det försvann på ett kick när jag bytte till en helsyntetolja.
Tjenare,
Har tänkt tanken, men kommer det inte läcka? mineralen är ju milt sagt mer lättflytande, kanske en delsyntet är lösningen på problemet??

Fler förslag i denna riktning? helsyntet har jag inte ens kört i mina fetare hojar..

/F

Felix skrev:
Tjenare,
Har tänkt tanken, men kommer det inte läcka? mineralen är ju milt sagt mer lättflytande, kanske en delsyntet är lösningen på problemet??

Fler förslag i denna riktning? helsyntet har jag inte ens kört i mina fetare hojar..

/F

Tror inte att den kommer läcka.
Tjockleken på oljan har med viskositeten att göra. Dvs, 15-40 eller 20-50.

jupps, menade att mineralen var mer trögflytande.. "tvättar" inte en helsyntet ur rovan rätt ordentligt?

Vad tror du om en delsyntet?

/Felix

Qwerty skrev:
Jag tror snarare att stål plattorna är skeva.
Om det är så... depp... orkar verkligen inte hålla på att riva i det gamla liket.. undrar vad det kostar att byta koppling?

/F

Felix skrev:
jupps, menade att mineralen var mer trögflytande.. "tvättar" inte en helsyntet ur rovan rätt ordentligt?

Vad tror du om en delsyntet?

/Felix

De flesta oljefabrikanter använder idag samma tvätt/rengörningstillsats i sina oljor, oavsett om det är syntet, delsyntet eller mineral.
Så har du kört på ny ojla innan ska det inte vara något problem.

Själv hällde jag i statoils helsyntet mcolja 15-40. Den funkade utmärkt. Inte en droppe har läckt ur min gammla 82a.

Men det kan ju även vara mekaniskt fel.

Kanske skall testa med en härlig syntetolja först då innan jag ruinerar mig med kopplingsbyte...

/Felix

Innan du börjar mecka i vild förtvivlan med kopplingen. Gör först följande enkla test/åtgärd:

1. Lägg i ettans växel när du står still.

2. Gasa så mycket du kan (och vågar) och slira iväg, ungefär som en dragracingstart - dvs slira på kopplingen vid det varvtal motorn drar mest, dvs runt 7000 varv, precis bara så att framhjulet håller sig i asfalten.

3. Upprepa samma förfarande 3 ggr efter att kopplingen har fått vila i
MINST 5 minuter (genom att köra normalt och lugnt) innan du slirar en gång till.

Om din koppling tjuvdrar efter den här proceduren är dina lameller krokiga. Lamellerna blir inte krokiga av den här "testen", iaf inte om du väntar 5 minuter mellan körningarna.

andersbrink skrev:
Innan du börjar mecka i vild förtvivlan med kopplingen. Gör först följande enkla test/åtgärd:

1. Lägg i ettans växel när du står still.

2. Gasa så mycket du kan (och vågar) och slira iväg, ungefär som en dragracingstart - dvs slira på kopplingen vid det varvtal motorn drar mest, dvs runt 7000 varv, precis bara så att framhjulet håller sig i asfalten.

3. Upprepa samma förfarande 3 ggr efter att kopplingen har fått vila i
MINST 5 minuter (genom att köra normalt och lugnt) innan du slirar en gång till.

Om din koppling tjuvdrar efter den här proceduren är dina lameller krokiga. Lamellerna blir inte krokiga av den här "testen", iaf inte om du väntar 5 minuter mellan körningarna.
Tackar Anders,
Litar på din vishet och skall testa detta, funkar inte det så antar jag att det bara är att byta lameller. Du tror inte ett oljabyte kan lösa problemen?

Sen att se till att framhjulet håller sig på marken är inga bekymmer med den här hojen :D

/Felix

Hej Anders,
Testade att reparera med dragracemetoden och det funkade faktiskt utmärkt!! Tackar för tipset, ytterligare några mil kändes hela hojen fräschare på något sätt, den hade stått ett tag..

Hälsningar Felix

Märkte igår att jag har samma problem med min gsx. Ska väl testa slirmetoden ja med :tummenupp

Det kostar en kopp kaffe om vi ses! Bike Weekend 2004?

Felix skrev:
Hej Anders,
Testade att reparera med dragracemetoden och det funkade faktiskt utmärkt!! Tackar för tipset, ytterligare några mil kändes hela hojen fräschare på något sätt, den hade stått ett tag..

Hälsningar Felix

Skall bli farsa i sommar så jag är ännu osäker om bike weekend, kommer jag dit så bjuder jag på kaffe, eller något starkare om du vill :D skall hålla detta i minne och hör av mig per PM när det drar ihop sig

/Felix

Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!