Kopplingsproblem Gsx-r 750 -90

FredrikForsberg

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2010
Hoj
Yamaha YFZ 750R
Lyckas inte få min gixxer att koppla ur!

Den har stått sen i mitten på sommaren och jag har precis köpt den :glömdet

Symptomet är att när jag står stilla med neutral i och kopplar ur samt lägger i ettan såhoppar den en decimeter för att sedan dö (fortfarande med kopplingen inne)
så jag antar att den inte kopplar ut som den ska!

Några tips?

Wire på den modellen va?

Har den stått stilla länge, så kan man testa att hålla i bromsen och samtidigt slira lite lagom med koppligen.

Lamellerna har klibbat ihop.
Släpper det inte på första försöket med ovan nämnda tips så är det bara att lossa kopplingskåpan, ta loss bultar och fjädrar i kopplingskorgen.
Ta ur lamellerna och dela dem, gör rent och lägg i olja sen montera tillbaka.
Oljan skall vara den modell du kör på så klart...

Klibbar ihop gör den inte, däremot så rostar stållamellerna om man har fjöskört motorn med många kallstarter och inte bytt olja.

Hur kan det påverka kopplingen?

Ska testa ställa den på depåstödet och bromsa, funkar inte det så får det plockas isär!

Tack för svaren!!

Tror också på att lamellerna har fastnat. sedan om det är rost eller klibb får någon annan tjaffsa om.

En del kör hadcore och slänger i lite diesel och kör runt på startmotorn lite och byter olja ett par gånger tätt därpå. Detta är inget jag rekomenderar utan en fulvariant som verkar funkat för många.

Bäst är att ta isär lamellerna och göra rent dem, kontrollera dem och återmontera.

Ibland kan det räcka att motorn blir rejält varm för att det skall släppa.
När jag körde cross fick vi lära oss att vi skulle sätta kopplingshandtaget i innerläget med hjälp av snöre, tejp eller buntband för att undvika klibb. Detta tar ju stryk på vajer och fjädrar istället så helt lyckat är kanske inte det heller men ger ändå en indikation på hur "vanligt" det är.

Ett sätt att dra loss en koppling som sugit fast efter längre stillestånd är att ställa hojen på tex ett bakre depåstöd så att hjulet kommer i luften. Sedan startar man hojen och växlar upp några växlar. Sedan kramar man in kopplingen och ruppar med gasen samtidigt som man möter med bakbromsen.

Men jag förutsätter då att det inte är ngt ihopsättnings- eller justeringsfel i kopplingen, samt att man har ett stadigt depåstöd eller lyftanordning så hojen ej kan falla ned. Observera även att bakbromsen blir varm fort, så om motorn inte orkar dra isär kopplingen tämligen omgående så får man avbryta försöket och demontera kopplingen enligt tidigare inlägg.

Edit. Missade att det redan tipsats om tricket i tråden.

Last edited:
Fler tips!

Steg 1.
Varmkör och byt olja och filter (om den inte är nybytt! om så, till vilken olja?)

Steg 2.
Till våren. Om hojen står parkerad på nåt "mindre tätbefolkat" ställe, (och om du kan vänta tills dess!-) rulla ut den när det blir barmark, starta upp och låt den bli varm, jogga sedan upp den i ca 10km/h, hoppa på, håll in kopplingen och lägg i ettan.

Fortsätt sedan att hålla in koppl och växla försiktigt upp några steg. när du kommit upp på t.ex 3'an, 4'an och har lämpliga varv, gasa till och försök att "knycka" lös den på det viset! :yoparty

Steg 3.
Finns inte utrymme för den manövern eller att det inte lyckas, så är det nog bara att demontera och peta isär och tvätta dom. (Men det har alltid funkat till 100% på mina vårstela Harleys)

Steg 3.1.
Är motoroljan då tämligen nybytt, så luta bara cykeln åt det håll som kopplingen INTE är, och vänta någon minut (det "bör" bli rätt när den står på sidostödet om jag inte minns helt fel!). Då blir det lättare att komma åt att skruva och oljan rinner inte ut! (Det kan komma ca 17 dropp, så ha en trasa beredd under cykeln!)

Var till garaget igår och det funkade utan bekymmer att bromsa loss kopplingen! :yoparty

Var och köpte ett nytt oljefilter och tömde ut den gammla oljan (som såg fin ut) men vad ska jag hälla i? duger en vanlig 10w40 helsyntet för motorcykel?

Tack för alla tips!!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard