Kopplingsproblem - far o jag blir tokiga!

Aldrig varit med om att skruvarna till kopplingsfjädrarna inte ska dras i botten, nu har du inget som håller dom så dom kan gänga upp sig själv.

Tittar man i manualen för nyare KX så är brickan som ligger mot kopplingslagret det som man justerar in kopplingens med, finns med olika tjocklek. Är säkert samma med brickan på din men det förklarar ju inte ditt problem, ville bara nämna det så du vet.

Visst kan lamellerna vara dåliga men då brukar det börja slira vid belastning istället, eftersom din inte frikopplar så är det nog fortfarande något strul med kopplingsarmen/tryckstången och när ni släppte på skruvarna motverkade ni felet lite.

Skruvarna ska dras i botten annars är det bara att vänta på ett ras.

Bästa vore om du kan hitta en service manual för där borde det stå hur mycket kopplingsarmen ska röra sig innan den börjar trycka på tryckplattan. Den uppgiften finns iallafall i KX125 03-05 manualen.

Har sökt men hittar ingen manual till -02 tyvärr.

Är du säker på att skruvarna ska dras i botten?

För nu fungerar den ju, men inte optimalt.

Säker kan jag inte vara utan en manual, man vet aldrig vad tillverkare hittar på men som sagt har jag aldrig varit med om det.

Skulle själv aldrig ens startat motorn utan att skruvarna varit dragna till rätt moment och helst lockade med lock-tite.

Ring till någon Kawasaki-återförsäljare och hör vilket moment dom ska dras med, du kan ju inte få något moment så länge skruvarna inte är dragna i botten + lite till.

-03:an ska dras med 8,8Nm och det är nog något liknande på din.

Säker kan jag inte vara utan en manual, man vet aldrig vad tillverkare hittar på men som sagt har jag aldrig varit med om det.

Skulle själv aldrig ens startat motorn utan att skruvarna varit dragna till rätt moment och helst lockade med lock-tite.

Ring till någon Kawasaki-återförsäljare och hör vilket moment dom ska dras med, du kan ju inte få något moment så länge skruvarna inte är dragna i botten + lite till.

-03:an ska dras med 8,8Nm och det är nog något liknande på din.

Okej, tror det kan stå i en service manual, tycker jag har sett det nånstans. Då ska skruvarna skruvas in imorgon.

Men då återstår ju fortfarande problemet.

Vad kan det då vara?

Är du säker på att skruvarna ska dras i botten?

För nu fungerar den ju, men inte optimalt.

Skruvarna ska dras i botten som sagts tidigare. Annars kommer dom gängas ut och det kommer bara bli smulor kvar av koppling o kåpor. Dras med moment. Är det M6 så är det troligtvis 10-12 Nm.

Råder dig att ta kontakt med närmast cross-klubb och höra om det finns någon som skruvat Kawasaki där, tävlar man med crossar brukar man bli duktig på att skruva koppling. :)

Annars om du är säker på att allt sitter som det ska i kopplingen får du nog riva andra sidan och kolla om det hänt något med kopplingsarmen.

Låter som stången hamnade fel vid kopplingsarms-axeln när vajern brast första gången.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back