Kopplingsproblem - far o jag blir tokiga!

johannes2k

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2011
Ort
falun
Hoj
Kawasaki 125
Hej.

Jag tar allt från början så att ni hänger med, vill inte missa någon detalj.

Modell: Kawasaki kx125 2002

Jag tog ut hojen från garaget för att varmköra den innan jag skulle iväg, så jag kopplar, vips så går kopplings vajern av.

Inget mer med det...

Jag beställer ny vajer, vajern kom.

Jag monterar den nya vajern, tror att allt är frid och fröjd men kopplingen vägrar fungera!

Vajern är rätt, har den gamla att jämföra med.

Problem:

Kopplingsarmen på motorn går inte att rubba mer än 1 centimeter, den är totalstum = det går inte att koppla, växel ligger på oavsett om jag trycker in kopplingshandtaget. Går inte att vrida kopplingsarmen med våld (vrider med en tång).

Vad har jag gjort för att kolla vad som är fel?

Jag har tagit bort kåpan för kopplingen
Jag har skruvat bort de fyra bultarna som håller kopplingsfjädrarna
Kollat lamellerna samt stålskivorna, de ser bra ut dock så klibbar dem rejält

Kopplingsarmen puttar ju vidare en ännu längre arm, eller stag genom hela motorn till kopplingen som i sin tur trycket ur kopplingsplattan, ska det sitta en lagerkula någonstans där? DET FANNS INGEN när jag tog isär kopplingen.

Jag satt sedan dit en lagerkula i änden på den långa staget som går till kopplingen, i en lite grop i mitten på en lagercirkel. Ska den sitta där?

Diametern på lagerkulan var 6mm.

Så för att sammanfatta:

Kopplingsarmen går inte att rubba mer än max 1 cm, den öppnar eller stängen inte kopplingen.

Vad har hänt?

Den gick hur fint som helst innan.


FÖRSTÅR NI INTE VAD JAG BESKRIVER/FÖRKLARA, FRÅGA GÄRNA I TRÅDEN SÅ FÖRSÖKER JAG FÖRKLARA BÄTTRE, KOM GÄRNA MED FÖLJDFRÅGOR.


Johannes

Edit:

Allt verkar löst nu!

Det som hade hänt var att vi hade skruvat alla fyra skruvarna max in till botten som sitter på fjädrarna till kopplings plattan. Därav vart fjädrarna för spända och det gick inte att rubba kopplingen.

Men fortfarande så känner jag att den slirar en aning. När jag håller inte kopplings handtaget så driver den lite lite granna ändå, utan lite gas så dör den. Far säger att lamellerna är slut.

Vad tror ni?
 
Last edited:
Last edited:
Försök hitta en manual på google !
genom att söka på google efter
kawasaki kx 125 manual pdf
hittade jag den här
http://www.mediafire.com/?ny0fmygyz2m (engelska)
och den här
http://www.megaupload.com/?d=OAD8A42A (tyska)
vänta 30 sekunder och kolla reklamen så kommer
Vanlig nedladdning fram, klicka på Vanlig nedladdning

Dom där hjälpte mig inte speciellt mycket...:/

Annars kan man komma långt med en sprängskiss också.
http://www.ronniesmailorder.com/fic...Motorcycles&make=Kawasaki&year=2002&fveh=8793

Kollar du under "engine cover(s)" eller "clutch" så kanske det besvarar dina frågor.

Har kikat på en sådan där hela dagen, men ger inte mig något...
 
Last edited:
Enligt microfichen för KX125 -02 ska det inte vara någon kula, den kom -03.
Tryckstången går emot en medbringare som sitter i urkopplingslagret.

Är nog enklast att plocka lös tryckplattan och se om tryckstången rör sig som den ska om
du rör på kopplingsarmen, funkar det så kolla mot microfichen att alla delar sätts ihop på rätt sätt.

Var ett tag sedan jag plockat med en KX så jag kommer tyvärr inte ihåg
hur det ser ut vid kopplingsarmen och hur den påverkar tryckstången men
det är bara att skruva.

Länk till microfiche: http://www.ronayers.com/Fiche/TypeI...D/2947/Model/KX125/GroupID/71331/Group/Clutch
 
Enligt microfichen för KX125 -02 ska det inte vara någon kula, den kom -03.
Tryckstången går emot en medbringare som sitter i urkopplingslagret.

Är nog enklast att plocka lös tryckplattan och se om tryckstången rör sig som den ska om
du rör på kopplingsarmen, funkar det så kolla mot microfichen att alla delar sätts ihop på rätt sätt.

Var ett tag sedan jag plockat med en KX så jag kommer tyvärr inte ihåg
hur det ser ut vid kopplingsarmen och hur den påverkar tryckstången men
det är bara att skruva.

Länk till microfiche: http://www.ronayers.com/Fiche/TypeI...D/2947/Model/KX125/GroupID/71331/Group/Clutch

Jag tyckte väl att det var konstigt, kulan ska bort så är det.

Men, problemet kvarstår då. För utan kulan så blir händer det ingenting med stången som går från kopplingsarmen, den går visserligen ut en bit, men fastnar sedan där och hoppar ur sin position till kopplingsarmen...

:/
 
Så om du drar i kopplingsarmen så rör sig tryckstången utåt?
Stången behöver inte röra sig mycket för att frikoppla.

Kolla så inte inre kopplingskorgen lossnat från växellådan, då blir ju tryckstången för kort och når inte fram till tryckplattan.
 
Last edited:
Så om du drar i kopplingsarmen så rör sig tryckstången utåt?
Stången behöver inte röra sig mycket för att frikoppla.

Kolla så inte hela kopplingskorgen lossnat från växellådan, då blir ju tryckstången för kort och når inte fram till tryckplattan.

Ja, om jag tar loss tryckplattan då tittar ju någon cm stång fram där, sätter jag fingret där och drar fram och tillbaka på kopplingsarmen så rör sig stången fram och tillbaka, kanske 1 cm, mer ska det väl inte vara?

Har inte kollat om korgen åkt ut eller dylikt, men jag tvivlar på det.
 
Då låter det som att tryckstången jobbar som den ska iallafall, 1cm är fullt tillräckligt.

Urkopplingslagret sitter där det ska och är friskt?
 
Då låter det som att tryckstången jobbar som den ska iallafall, 1cm är fullt tillräckligt.

Urkopplingslagret sitter där det ska och är friskt?

Ja, det ser superfint ut. Den ska väl tryckstången trycka på som sedan trycker på kopplingskåpan?

Ja, det ser superfint ut. Den ska väl tryckstången trycka på som sedan trycker på kopplingskåpan?

Finns det något som är fel/rätt på hur man vänder/snurrar tryckstången?
Det där lagret går att ta löst från både stången och kopplingskåpan.
 
Last edited:
Ja, det ser superfint ut. Den ska väl tryckstången trycka på som sedan trycker på kopplingskåpan?

Jupp, tryckstången trycker mot en medbringare som sitter i lagret och sen trycker lagret tryckplattan utåt. Ser ut som det ska ligga en bricka mellan medbringaren och lagret.

Finns det något som är fel/rätt på hur man vänder/snurrar tryckstången?
Det där lagret går att ta löst från både stången och kopplingskåpan.

Ingen aning på din modell, på en del cyklar ska stången vändas på ett visst sätt. Stången kan vara rundad på en ände mm.
 
Jupp, tryckstången trycker mot en medbringare som sitter i lagret och sen trycker lagret tryckplattan utåt. Ser ut som det ska ligga en bricka mellan medbringaren och lagret.



Ingen aning på din modell, på en del cyklar ska stången vändas på ett visst sätt. Stången kan vara rundad på en ände mm.

Allt verkar vara helt rätt, stången är sig lik i båda ändar, tjocklek samt form.

Det som förbryllar mig är att den fungerade jättebra innan vajern small av, efter det när jag satt på en ny så fungerade kopplingen inte alls.
 
Då låter det som att något ändå hamnat fel mellan kopplingsarmen och tryckstången, på en del cyklar rekommenderar manualen att man vid kopplingsvajerbyte låser armen med tejp eller snöre så den inte hänger lös för då kan den komma ur position på något vis.

Inte mycket till hjälp kanske men om allt är rätt på kopplingssidan av motorn och det är rätt längd på vajern är det ju inte så mycket att välja på.
 
Då låter det som att något ändå hamnat fel mellan kopplingsarmen och tryckstången, på en del cyklar rekommenderar manualen att man vid kopplingsvajerbyte låser armen med tejp eller snöre så den inte hänger lös för då kan den komma ur position på något vis.

Jag är inne på lite samma spår. Ha tryckstången lös och joxa lite med kopplingsarmen till vad du tror är rätt läge, tryck in tryckstången och lirka lite så att de hamnar på rätt sätt mot varandra. Axeln på kopplingsarmen har en urgröpning där tryckstången ska in i. Kan ha hoppat ur läge mot varandra.
 
Jag är inne på lite samma spår. Ha tryckstången lös och joxa lite med kopplingsarmen till vad du tror är rätt läge, tryck in tryckstången och lirka lite så att de hamnar på rätt sätt mot varandra. Axeln på kopplingsarmen har en urgröpning där tryckstången ska in i. Kan ha hoppat ur läge mot varandra.

Efter jobbet ska jag ut och meka lite, så får vi se om det är något speciellt läge kopplingsarmen och stången ska ligga i.

Jag återkommer med uppdatering senare på dagen!

Tack!!
 
Det kan inte vara så enkelt att kopplingen har klibbat ihop undertiden du väntat på en ny vajer?

I så fall är det ju bara att köra lite med hojen så lamellerna släpper.
 
jag hade samma problem med min hoj en gång efter att jag fifflat med kopplingen av ngn anledning. Då visade det sig att jag hade tappat bort en liten distans eller va man ska kalla det som ska sitta på tryckstången. En liten hatt man trär på, åkte te skroten och fixade en ny och sen fungerade det igen!

Nu vet jag iof inte exakt hur din ser ut men så var det iaf på min.
 
jag hade samma problem med min hoj en gång efter att jag fifflat med kopplingen av ngn anledning. Då visade det sig att jag hade tappat bort en liten distans eller va man ska kalla det som ska sitta på tryckstången. En liten hatt man trär på, åkte te skroten och fixade en ny och sen fungerade det igen!

Nu vet jag iof inte exakt hur din ser ut men så var det iaf på min.

Allt verkar löst nu!

Det som hade hänt var att vi hade skruvat alla fyra skruvarna max in till botten som sitter på fjädrarna till kopplingsplattan. Därav vart fjädrarna för spända och det gick inte att rubba kopplingen. Så vi skruvade upp varje skruv (fjäder) ett varv vadera.

Men fortfarande så känner jag att den slirar en aning. När jag håller inte kopplingshandtaget så driver den lite lite granna ändå, utan lite gas så dör den. Far säger att lamellerna är slut.

Vad tror ni?
 
Innan man kan utvärdera vad som är fel eller rätt måste du justera allt enligt tillverkarens specifikationer. Gäller spel i mekanism och vajer samt hur mycket skruvarna ska vara inskruvade.
Sedan kan man prova...
 
Aldrig varit med om att skruvarna till kopplingsfjädrarna inte ska dras i botten, nu har du inget som håller dom så dom kan gänga upp sig själv.

Tittar man i manualen för nyare KX så är brickan som ligger mot kopplingslagret det som man justerar in kopplingens med, finns med olika tjocklek. Är säkert samma med brickan på din men det förklarar ju inte ditt problem, ville bara nämna det så du vet.

Visst kan lamellerna vara dåliga men då brukar det börja slira vid belastning istället, eftersom din inte frikopplar så är det nog fortfarande något strul med kopplingsarmen/tryckstången och när ni släppte på skruvarna motverkade ni felet lite.

Skruvarna ska dras i botten annars är det bara att vänta på ett ras.

Bästa vore om du kan hitta en service manual för där borde det stå hur mycket kopplingsarmen ska röra sig innan den börjar trycka på tryckplattan. Den uppgiften finns iallafall i KX125 03-05 manualen.

Har sökt men hittar ingen manual till -02 tyvärr.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top