Kopplingsolja i ktm 660

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Igår lade jag ner hojen i en rondell, sen dess har trycket i kopplingen blivit succesivt sämre. Idag på väg till jobbet försvann all verkan. Jag är nästan bombsäker på att det kommit in luft i systemet så nu till frågan.

Vilka vätskor kan man använda?

Kan jag hälla i dot5.1 bromsvätska? Finns det nån annan olja jag kan använda, det står magura mineral oil, men den får jag inte tag i till imorgon!

/Tomas

tåberg skrev:
2275478 Igår lade jag ner hojen i en rondell, sen dess har trycket i kopplingen blivit succesivt sämre. Idag på väg till jobbet försvann all verkan. Jag är nästan bombsäker på att det kommit in luft i systemet så nu till frågan.

Kan jag hälla i dot5.1 bromsvätska? Finns det nån annan olja jag kan använda, det står magura mineral oil, men den får jag inte tag i till imorgon!

/Tomas

Inte bromsvätska i det systemet, ska tydligen kunna pajja tätningar. Jag tror vanlig mineralolja går bra, men det får nån annan svara på.

-PLM- skrev:
2275483 Inte bromsvätska i det systemet, ska tydligen kunna pajja tätningar. Jag tror vanlig mineralolja går bra, men det får nån annan svara på.
du skall använda mineralolja.typ LHM+ samma olja som citroen bilarna har i sina fjädringar..finns på biltema för 70kr litern det räcker flera år.... :)

husa harry skrev:
2275608 du skall använda mineralolja.typ LHM+ samma olja som citroen bilarna har i sina fjädringar..finns på biltema för 70kr litern det räcker flera år.... :)
Beror väl på årsmodellen. De aldra nyaste kör ju med vanlig Dot 4 och står även i manualen vad jag förstått att man INTE skalla använda mineralolja. Olika mellan årsmodellerna menar jag.

Vi har Shell Tellus 46 här på jobbet... kan man slänga i den tror ni? det är vanlig hydralolja vad jag förstår...

philsson skrev:
2275652 Beror väl på årsmodellen. De aldra nyaste kör ju med vanlig Dot 4 och står även i manualen vad jag förstått att man INTE skalla använda mineralolja. Olika mellan årsmodellerna menar jag.
har ingen susning om det MEN det står ju på påfyllnadslocket vilken olja du skall använda,,eller????? :gnissla

tåberg skrev:
2275478 Igår lade jag ner hojen i en rondell, sen dess har trycket i kopplingen blivit succesivt sämre. Idag på väg till jobbet försvann all verkan. Jag är nästan bombsäker på att det kommit in luft i systemet så nu till frågan.

/Tomas

Hade samma problem på min KTM 660, men det visade sig att det var ett vanligt fel som gick på garantin (ngt med kopplingscylindern i motorn). Fick det iaf utbytt gratis.

/Magnus

KTM660SMC skrev:
2275813 Hade samma problem på min KTM 660, men det visade sig att det var ett vanligt fel som gick på garantin (ngt med kopplingscylindern i motorn). Fick det iaf utbytt gratis.

/Magnus

jo jag med, men det är redan fixat.. är säker på att jag fick in luft i systemet när jag reste upp hojen från liggande.. tryckte in kopplingen då.. hade jag lite olja i behållaren så bör den sugit in luft...

köpte en liter lhm+ på ok för 100kr. Den funkar prima så här långt iallafall

Jag har använt biltemas bromsolja i ett år o det har funkat klockrent....

Felet med att använda bromsvätska är vad jag vet inte att det fräter på packningarna utan om det skulle bli en läcka så hade det åkt in i motorn och sabba de smörjande egenskaperna i motoroljan!

Jag har kört på 10-40 mineral motorolja från biltema på min husa, haha.. men det har funkat fint..

Det här med kopplingen som ska fixas på garantin är det som sänker kopplingsverkan när man kör hårt? Smått irriterande.

eisbaer skrev:
2279530 Det här med kopplingen som ska fixas på garantin är det som sänker kopplingsverkan när man kör hårt? Smått irriterande.

nja så är det lite fortfarande för mig, väldigt störande...
det som fixas är att den tappar trycket, väldigt mycket..

eisbaer skrev:
2279530 Det här med kopplingen som ska fixas på garantin är det som sänker kopplingsverkan när man kör hårt? Smått irriterande.

Det är denna brickan som skall bytas ut till en som schimsar in lagret en liten bit, den sitter över lagret som är bakom kopplingskorgen...

Bifogat

• radial.JPG
    radial.JPG
    48.9 KB · Visningar: 55
idag när jag var ute och körde så låste sig kopplingen. Handtaget pumpade upp trycket, men den kopplade aldrig ur.. kan det bero på lhm+oljan? eller är det nåt annat fel? väldigt drygt att crossväxla iallafall!

Testade att skruva bort kopplingscylindern nere vid drevet idag, den fungerade verkade det som, men sen pratade jag men en mekaniker på lelles som sa att jag antagligen fyllt på vätskan fel.
Enligt honom måste man dra ut vätskan från nippeln med en spruta tillexempel samtidigt som man fyller på med nytt i behållaren.
Så hade jag inte gjort då jag bytte till lhm+ oljan. Han påstod att kolven hamnade i fel läge eftersom cylindern fylldes med olja, nån som kan bekräfta det?

tåberg skrev:
2295157 Testade att skruva bort kopplingscylindern nere vid drevet idag, den fungerade verkade det som, men sen pratade jag men en mekaniker på lelles som sa att jag antagligen fyllt på vätskan fel.
Enligt honom måste man dra ut vätskan från nippeln med en spruta tillexempel samtidigt som man fyller på med nytt i behållaren.
Så hade jag inte gjort då jag bytte till lhm+ oljan. Han påstod att kolven hamnade i fel läge eftersom cylindern fylldes med olja, nån som kan bekräfta det?

har nu varit loss med cylindern. den har skurit. Kan det berott på oljan?

Innanför cylindern sitter pinnen som går rakt genom motorn för att trycka ut kopplingen. Ska den sticka ut från hylsan i motorn eller ska den vara jäms med, om nån varit isär och sett hur det ska se ut så snälla berätta.. är lite orolig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT