Kopplingsljud ???

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Upptäckte ida att det skrammlar lite när man står på tomgång med hojen och när man trycker in kopplingen så slutar det och blir tyst..

Kanske alltid har varit så och jag inte har tänkt på det men upptäckte det som sagt ida...

Nån som vet vad det beror på och om det ska göra det ?
Är det farligt ? :)

Hoj zx9r-98a den skrammlar och knackar ganska duktigt annars med den modellen.

Svårt att säga utan ha hört den. Rassla kan det väl göra när det börjar bli gammalt. Men om din låter "normalt" eller inte är ju som sagt svårt att bedömma.

Nog vanligt kopplingsrassel... Inget att vara orolig över.

Lite slammer är helt ok. En anledning kan vara att förgasarna inte är 100% synkroniserade. Då går den inte helt perfekt på tomgång, den släpar efter och skenar om vartannat. Fast det gör det så fort att man bara upplever att det skramlar lite från motorn. När man frikopplar går det pyttelite tyngre i motorn, p.g.a en viss friktion mellan lamellerna, och gången blir jämnare.
Det har jag fått för mig i varje fall, rätta mig gärna om jag har fel.

I vilket fall som helst så är det inte farligt, om det inte skramlar utav fan. Men du skrev ju: "skramlar lite" så jag utgår ifrån att det betyder just det :)

Det är värre om det slamrar när du drar in kopplingen...

Lite slammer är helt ok. En anledning kan vara att förgasarna inte är 100% synkroniserade. Då går den inte helt perfekt på tomgång, den släpar efter och skenar om vartannat. Fast det gör det så fort att man bara upplever att det skramlar lite från motorn. När man frikopplar går det pyttelite tyngre i motorn, p.g.a en viss friktion mellan lamellerna, och gången blir jämnare.
Det har jag fått för mig i varje fall, rätta mig gärna om jag har fel.

I vilket fall som helst så är det inte farligt, om det inte skramlar utav fan. Men du skrev ju: "skramlar lite" så jag utgår ifrån att det betyder just det :)

Det är värre om det slamrar när du drar in kopplingen...

den har varit inne på storservice för typ 20 mil sedan så jag hoppas att dom synkronisera förgasarna då det ska göras...

okej nej det skrammlar inte mycket va knappt att jag hörde det först förns jag börja lyssna lite mer och prova att trycka ner kopplingen och insåg att det sluta.... jag kan inte svära på att det inte har varit förut det kan det mycket väl ha varit bara det att jag inte tänkt på det.

Bara det inte är nån fara att åka med så är jag nöjd.

Det här är ett standard fel på bl.a. Honda CBR 600. Det kan vara kopplingskorgen som någon redan skrivit eller också är det ett lager på ingående/utgående axel i växellådan.

Om det är kopplingskorgen kan det bero på att den har blivit nött av lamellerna.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!