Kopplingslameller

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Har gjort mycket i mina dar dock aldrig bytt lameller på en båge. Nu har kopplingen rasat. Har plockat den lameller samt stålskivor. Utgår från att lamellerna är slut. Innan jag åker till verkstad: Kan någon svara på hur "tjock" en fräsch lamell ska vara gentemot en sliten. Kan man principiellt jämföra den med en bromsback, att ju närmare metallen som asbetsen kommit desto mer sliten är backen. Vill ha lite mer "kött på benen" innan jag åker till verkstad.
MC-Rider :

Nu skrev du inte vilken av hojarna det gäller men visst försvinner material på friktionslamellerna vilket minskar måttet vilket tillslut får kopplingen att slira.

En komplikation från slirande koppling är att stållamellerna blivit helt eller delvis blåanlöpta och/eller börjat slå sej.

Även kopplingsfjäder/fjädrar kan mattas med tiden.

Nu var ju egentligen ditt fel lite mer konkret :)

Oavsett om du får fram måttet eller inte så rekomenderar jag dej att hämta hem en repmanual härifrån: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=10383

Ozzian skrev:
Nu skrev du inte vilken av hojarna det gäller men visst försvinner material på friktionslamellerna vilket minskar måttet vilket tillslut får kopplingen att slira.

En komplikation från slirande koppling är att stållamellerna blivit helt eller delvis blåanlöpta och/eller börjat slå sej.

Även kopplingsfjäder/fjädrar kan mattas med tiden.

Nu var ju egentligen ditt fel lite mer konkret :)

Oavsett om du får fram måttet eller inte så rekomenderar jag dej att hämta hem en repmanual härifrån: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=10383

OK, det gällde Z1000. Vad som hände var att vid uppväxling började lådan slira. Trodde att kopplingsvajern gått av. Så var inte fallet. stållamellerna verkar ok. Är inte blåfärgade och jag har lagt dom på keramikhäll. Utifrån detta verkar de helt plana samt ok. Finns det något annat en lamellerna/fjädrarna som kan haverera. Allt annat verkar ok. Har rephandbok.

MC-Rider skrev:
OK, det gällde Z1000. Vad som hände var att vid uppväxling började lådan slira. Trodde att kopplingsvajern gått av. Så var inte fallet. stållamellerna verkar ok. Är inte blåfärgade och jag har lagt dom på keramikhäll. Utifrån detta verkar de helt plana samt ok. Finns det något annat en lamellerna/fjädrarna som kan haverera. Allt annat verkar ok. Har rephandbok.

Kolla mekanismen till kopplingen, kärvar den så slirar kopplingen, utan fjädrar ska du väldigt enkelt kunna koppla.

"Har rephandbok."
Här står alla mått och visst går de att mäta, gärna med micrometer

/fredde

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...