Kopplingslameller (arkiv)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
"Gjutskägget" uppstår i fabriken när man stansar ut lamellerna från en stor plåt.

Jag filar alltid bort "skägget" på sprillans nya stållameller innan de monteras.

Om de nya lamellerna är torra ska de badas i olja innan de monteras. Hur längre? Så länge du orkar vänta. Typ medans du filar till stållamellerna.

Att stållamellerna är blå är inget att oroa sig för. De har gått varmt men biter precis lika bra som icke-blåa. Det är alltså bara en påminnelse att det kan vara idé att kolla så att de inte är skeva.

Blästrar du stållamellerna biter de som satan efteråt, däremot så sliter de våldsamt på fiberlamellerna innan de blir blankpolerade (som de ska vara) igen. Vissa lameller är "dimplade" som golfbollar för att inte hoppa jerka när man ska iväg. Andra har löst det genom att göra fiberlamellerna slitsade eller på annat sätt "bryta" kontinuiteten på fiberlamellytan.

En "slut" koppling kan fräschas upp genom att installera en extra stållamell bredvid en annan stållamell för att ta upp slacket som förslitningen av fiberlamellerna åstadkommit. Är slacket väldigt stort går det ibland att montera en extra fiberlamell. På så sätt kan du "använda upp" hela kopplingen innan det är dags att byta hela paketet.

Den innre kopplingshubben av aluminium kan förslitas så pass mycket att jack bildas så att lamellerna styrs in i bestämda lägen - då räcker inte kopplingsfjädrarna till längre. Är man brutal filar/slipar man bort jacken eller så köper man en nya hubb.

Genom att extra-lamella (dvs montera en extra stållamell innerst på hubben) kan man komma runt inverkan som "jacken" har på lamellerna genom att lamellernas ingrepp hamnar på ett annat ställe i hubben.
 
andersbrink skrev:
"Gjutskägget" uppstår i fabriken när man stansar ut lamellerna från en stor plåt.

Jag filar alltid bort "skägget" på sprillans nya stållameller innan de monteras.

Om de nya lamellerna är torra ska de badas i olja innan de monteras. Hur längre? Så länge du orkar vänta. Typ medans du filar till stållamellerna.

:confused: Vad händer om man inte oljar ner lamellerna före montering vilket jag inte gjort.Måste jag plocka ur dom och olja in dom eller?
 
Det är alltid bra att olja in dom innan men om du inte skall köra hojen just idag så dra in kopplingen, starta motorn, torrkör den lite och vips så har du fått olja på lamellerna :)
 
Freppa skrev:
Det är alltid bra att olja in dom innan men om du inte skall köra hojen just idag så dra in kopplingen, starta motorn, torrkör den lite och vips så har du fått olja på lamellerna :)
:tummenupp Skönt att man slapp tappa ur oljan o börja skruva av kåpor o allt skit igen precis när man satt ihop den :)
 
Nyheter
Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Back
Top