Kopplingshjälp

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Hej

Införskaffade nyligen en till dator som jag nu vill sammankoppla med den gammla. Problemet är att den datorn som ska ha bredbandskabeln in i sig bara har en nätverkskontakt (där bredbandssladden sitter nu), så därför vill jag veta vad jag behöver göra för att koppla ihop dator 1 med dator 2. Bredbandslådan har flera ingångar (utgångar??) men den sitter ungefär 10m bort i ett annat rum och jag har ingen lust att borra ett till hål i väggen.

Ni kan se på bilden jag gjorde lite snabbt i paint hur jag vill koppla datorerna.

Så, vad behövs göras? Tack på förhand :)

Bifogat

• datorkoppling.jpg
    datorkoppling.jpg
    19.5 KB · Visningar: 32
Okej, ett extra nätverkskort går nog att leta reda på. var i själva datorn ska man koppla in det då?

(datorer är inte min starkaste sida)

Skaffa en router istället. Kostar 3-400:-. annars måste dator 1 vara igång så fort dator 2 vill surfa. Bland annat. Plus att du behöver inte in och rota i datorn och mickla med inställningarna för bredbandsdelning i dator 1. Vissa inställningar måste göras i routern, men det brukar följa med en enkel 1-2-3-anvisning med bilder.

Last edited:
Om bredbandsburken inte har inbyggd router (dvs. bara switchfunktion) kan en extern sådan samtidigt hjälpa till att göra ditt interna nätverk lite säkrare mot intrångsförsök. Själv har jag en D-Link DI-704, men det är något dj-a skräp :huvet (Finns det fler som har stabilitetsproblem med denna eller kan rekommendera något annat?)

Ett annat sätt att slippa dra ny kabel är att använda speciella Y-korsningar för nätverkskabel. Det är nämligen bara två av de fyra paren i kabeln som används. Således går det att använda en kabel som två om man bara har rätt prylar.

Som sagt....en router behöver du för att köra internet på båda datornerna även fast huvuddatorn inte är på....
mvh Henke

3 alternativ(1 är bäst, 3 sämst):

1. Försök få en till ip-adress (med bostream pröjsar man typ 10kr extra i månaden)
2. Köp en router. Oj vilket sammanträffande... jag har en till salu, med w-lan också, fy vad fint
3. Köp ett till nätverkskort. Dator 1 (servern) måste vara på för att dator 2´s internet ska funka, inte alltid kul..

Last edited:
Harrysson skrev:
(Finns det fler som har stabilitetsproblem med denna eller kan rekommendera något annat?)

Tell me about it...

Köpte netgear 108mbps, funkar kanoners.. drar inte ner på brandbredden som d-linken gjorde

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år