Kopplingshjälp gsx1100r -89

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Har precis bytt det rasade generatordrevet på kopplinskorgen och får inte kopplingen att funka igen? I Haynes-manualen står det bara att man ska börja med en lamell och därefter varva med varannan stålplatta/lamell. Har plockat delar från två olika kopplingar och fann att jag hadde 21 plattor och 20 lammeller totalt, efter som manualen inte talar om hur många plattor/lameller det ska vara så gissar jag 10 lameller varvat med 10 plattor? Det skumma är att har har testat med både färre och fler och antingen så är kopplingen helt låst eller så blir det ett glapp mellan tryckplattan och yttersta stålplattan. Hjälp mig nu har jag rivigt koppling 3 ggr och får den inte att funka? :död

Ska du verkligen börja med en lamell??
Nu kan man säkert inte gemföra med ducati, men där börjar man med två stålplattor.

Kanske ett litet tips... vad vet jag??

//Peppe

Last edited:
Du ska ha 11 lameller om jag inte minns fel. *EDIT* Kom just på att min morot inte är en 89 utan en 88, så det är inte säkert att det ska vara 11 förresten :brinnerup

OLJEKYLD GSXR skrev:
Du ska ha 11 lameller om jag inte minns fel.

Då blira det alltså avslut med en lamell viket innebär att båda kopplingarna varigt felmonterade innan?, Men jag har även testat med 11 lameller så stämmer trycket mot tryckplattan bra men den värgrar koppla ur, kan det bero på att lamellerna har legat och torkat och att det tar ett tag för kopplingen att gå till sig då man blandat lameller och plattor från flera kopplingar? :confused:

Hightuned skrev:
Har precis bytt det rasade generatordrevet på kopplinskorgen och får inte kopplingen att funka igen? I Haynes-manualen står det bara att man ska börja med en lamell och därefter varva med varannan stålplatta/lamell. Har plockat delar från två olika kopplingar och fann att jag hadde 21 plattor och 20 lammeller totalt, efter som manualen inte talar om hur många plattor/lameller det ska vara så gissar jag 10 lameller varvat med 10 plattor? Det skumma är att har har testat med både färre och fler och antingen så är kopplingen helt låst eller så blir det ett glapp mellan tryckplattan och yttersta stålplattan. Hjälp mig nu har jag rivigt koppling 3 ggr och får den inte att funka? :död

ring "din suzuki" och fråga hur många du får med i en orginalsats,
tycker det låter som jävligt många lameller :tummenupp

PeppeBus skrev:
Ska du verkligen börja med en lamell??
Nu kan man säkert inte gemföra med ducati, men där börjar man med en stålplatta.

Kanske ett litet tips... vad vet jag??

//Peppe

stålplatta först och sits har jag för mig, alltså en fler platta än lamell

jolio skrev:
stålplatta först och sits har jag för mig, alltså en fler platta än lamell

Jag får väl testa 11 plattor och 10 lameller i morrn och se om det funkar jag lita inte riktigt på haynes-manulare då dom är skit om man jämför med fabriksmanualerna, tyvärr så är suzukin den enda av mina hojar som jag inte har en fabriksmanual till så nu står jag här rådlös?

Din stackhöjd på lamellpaketet ska optimalt vara mellan 3.5 till 5 mm. Dvs avståndet från innerkorgens kant in till ytan på den yttersta fiberlamellen när du pressar ihop paketet för hand.

Tryckplattan klarar av max 7 mm stackhöjd, sen bottnar den. Har du för grund stackhöjd är det risk att tryckplattan kuggar över mot innerhubben.

Pussla med stål- och fiberlameller så att du får rätt stackhöjd, sen hur många lameller du lär använda av varje är inte så petnoga - huvudsaken är att du får rätt stackhöjd - och därmed rätt fjädertryck.

Hightuned skrev:
Jag får väl testa 11 plattor och 10 lameller i morrn och se om det funkar jag lita inte riktigt på haynes-manulare då dom är skit om man jämför med fabriksmanualerna, tyvärr så är suzukin den enda av mina hojar som jag inte har en fabriksmanual till så nu står jag här rådlös?

Ja det är rätt, lita inte på haynes det är mycket fel och tryckfel i dem!

/ Hannes

andersbrink skrev:
Din stackhöjd på lamellpaketet ska optimalt vara mellan 3.5 till 5 mm. Dvs avståndet från innerkorgens kant in till ytan på den yttersta fiberlamellen när du pressar ihop paketet för hand.

Tryckplattan klarar av max 7 mm stackhöjd, sen bottnar den. Har du för grund stackhöjd är det risk att tryckplattan kuggar över mot innerhubben.

Pussla med stål- och fiberlameller så att du får rätt stackhöjd, sen hur många lameller du lär använda av varje är inte så petnoga - huvudsaken är att du får rätt stackhöjd - och därmed rätt fjädertryck.

Tackar och bockar, anade att du hade koll :tummenupp

Hightuned skrev:
Tackar och bockar, anade att du hade koll :tummenupp

Jag hade fel, max stackhöjd är 6.7 mm. Jag kollade ikväll på min egen hoj i garaget. Trodde jag fick släpp på de högre växlarna i semifinalen på Tullinge i helgen, men i finalen drog den inte alls efter att jag växlat till tvåan. Som tur var hade motståndaren glömt haft på sin soppapump! :D

Dvs, min diafragmakoppling slirade med 6.7 mm stackhöjd. Numera paketet utbytt (till ett annat begagnat) och satt till 4.00 mm (med hjälp av en extra stållamell).

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...