Kopplingshjälp cross!

Bubben-kx

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2014
Hoj
Kawasaki kx250F -06
Min polare har köpt sig en lika dan cross som jag har alltså en Kawasaki kx250 -06

Men kopplingen är skit skum först är det svårt att få i friläge utan man får i stort sätt vara så jädra försiktig med att trycka upp den från ettan till friläge och ibland får man kriga för att få den i friläge, och kan kicka i vilken växel som än ligger i och det är först precis innan den egentligen ska starta som man märker att man har växel i, och den rullar även med växel i fast lite lite trögare men knappt så man märker det medan det egentligen ska ta stopp som det brukar göra när man har växel i.

Och kör man med den T ex på en grusväg och drar på lite extra för att verkligen dra ut på växlandet för att man ligger på sånt gött ställ så den varvar fullt i stort sätt så går det inte att växla upp eller ner utan det blir lite trögt att trycka in kopplings handtagetet och växlarna låser sig tills den går ner i varv.

Och när man kör med den och släpper gasen t ex ligger jag på tvåans växel i och släpper gasen så går den ner till ett viss en viss fart eller hur jag ska säga så gasar den i jämn fart av sig själv sakta men säkert neråt eller hur man ska uttrycka sig. Har aldrig varit med om detta innan eller ens hört talas om detta..

En annan polare sa att det kunde sitta en race koppling på den men tänkte jag lägger ut här och ser vad ni tror det kan vara.

Tacksam för svar :)

Mvh sebastian

Last edited:
Det behöver inte vara det här felet. Men när jag inte kunde få i Nollan.
Så var det att Centrumskruven på kopplingen på min SV650S hade lossnat.
Inget större problem att fixa.
Tappa ur oljan ur motorn (om du inte lägger hojen på sidan)
Ta av sidokåpan över kopplingen.
Sedan var det så vitt jag minns att skruva loss muttrarna som höll fjädrarna i kopplingen.
Sedan var det att plocka ut delarna.
Lägg dem i ordning och så du vet vilken sida som ska vara inåt.
De kan vara olika på in och utsida.
När allt är urplockat återstår inre kopplingskorgen som hålls fast av en mutter.
Muttern hölls på SV650S av ett uppvikt låsbleck.
Jag kunde direKt trot låsblecket vicka muttern lite med fingrarna, = lös mutter.
Böjde ner låsblecket, tog ut det (efter skruvat loss muttern) och slog låsblecket platt med hammare.
Satte tillbaka låsblecket, skruvade dit muttern.
Petade i högsta växeln, lade en planka genom bakhjulet över svingen, och drog muttern med momentnyckel till det moment muttern ska dras, (se servicemanual, kan nog laddas ner från nätet?)
Böjde upp låsblecket.
Satte ihop kopplingen och på med sidokåpan.
(Fyll på motoroljan om du inte lade hojen på sidan)
Klart.
Men det kan vara många andra orsaker. Än Centrum muttern. Försök får tag i en servicemanual och läs på felsökning.
Jag hade en Haynes manual till SV650S och hade åtgärdat allt enligt felsökningslistan.
Sista punkten på felsökningslistan var Centrummuttern i kopplingen.....

Om man får gissa efter din beskrivning så tror jag det sitter en recluse koppling i den.Dock feljusterad eller trasig/sliten. Riv isär och se vad det är.

Om man får gissa efter din beskrivning så tror jag det sitter en recluse koppling i den.Dock feljusterad eller trasig/sliten. Riv isär och se vad det är.

jaa du har nog helt rätt! öpppnade lite snabbt och kollade men ville inte pilla för mycket med det, men så här ser det ut (bilderna tagna från Google) rekluse-auto-clutch-on-ktm990s-807334.jpg standard7.jpg men hur vet man vilken "modell" man har eller hur man ska säga och finns det någon slags manual man kan hitta så man vågar skruva i sär och kolla, tänkte mer på Nm sen när man väl ska sätta ihop det.:va

Enda namnet jag kommer på är core exp . Googla lite på rekluse kopplingar så kanskemdu hittar nått som liknar din.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT