Kopplingsfråga

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Lyckades paja nåt i kopplingen när jag var ute och körde för en stund sedan. När jag tryckte in kopplingshandtaget så klonkade det till. Märkte att kopplingshandtaget inte drogs ut igen av vajern. Vajern har inte gått av, men det verkar som att den inte dras tillbaka in i "kopplingshuset".

Vad kan vara fel? Vore trevligt med lite tips innan jag river hela växellådan. :)

PS. Hojen är en SV650S, -99, med en massa mil på mätaren.

Skulle ju kunna vara en fjäder som gått av därav "klonket" ( för det var väl bara en gång?)

Vet inte hur det ser ut på SV:en men kolla om det sitter någon fjäder på kopplingsarmen.Om inte så brukar det ju gå att ta bort kåpan och kolla va dom som hänt.

Har svårt att tro att du behöver riva växellådan,men kanske lamellerna.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Skulle ju kunna vara en fjäder som gått av därav "klonket" ( för det var väl bara en gång?)

Vet inte hur det ser ut på SV:en men kolla om det sitter någon fjäder på kopplingsarmen.
Ja, det klonkade bara till en gång.

Efter lite läsande skulle jag GISSA på att det kan var denna lilla fjäder som lämmnat in/hoppat av. (Returnspring Nr3)

Bifogat

• SV (Large).jpg
    SV (Large).jpg
    53.2 KB · Visningar: 74
Långa farbron skrev:
Klonket kom gissningvis ifrån när den lilla fjädern släppte/gick av och träffade kåpan.
Ja, det låter troligt. Ska försöka få tag på sprängskisser nånstans och plocka isär grejerna.

Back