kopplingsfråga

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Jag har en liten fråga avseende kopplingen:
När jag lägger i en växel och frikopplar så känns hojen väldigt tung att rulla. Man känner verkligen att det inte är lika lätt som när friläget ligger i. Ett visst motstånd kan jag ju acceptera men det här känns onaturligt tungt.
Jag drog slutsaten att nya lameller borde göra susen men nu börjar jag undra om det kan vara något ytterligare. Känner någon igen det här problemet? Ska man behöva byta "kopplingskragen" (eller vad fän den heter på svenska. "clutch sleeve hub" på engelska ialla fall). Kan detta vara problemet istället för att det är lamellerna som är slitna????? :va

Lameller slirar när de är slut. Kör på högsta spettet så hojen går tungt och ge benet. Om kopplingen börjar slira när puffran kommer upp i de varv där motorn drar som allra bäst så är lamellerna slut eller har fjädrarna mjuknat (troligen inte på din TLS, den är inte så gammal) eller är vajern feljusterad.

Kopplingen draggar alltid något när du rullar hojen men om det är så mycket att du får problem med att växla eller få i friläge så kan det vara läge att titta på korgen.
Edit: Korgarna. Det finns ju både inner- och ytterkorg, jag vet inte vilken som slits först.

Om allt enligt ovan funkar så ska du köra mer och oroa dig mindre. Laga aldrig det som är helt! :)
Återkom i TL-tråden om jag ska checka det där med gänglås. Verkar ju inte säkert att du ska riva kopplingen?

<skojmode>
Finns ett annat sätt att testa kopplingen på en TLS: Åk sakta framåt (10-20 km/h) så att du vet att du har maximalt fäste, ettans växel, varva 11 000 rpm och dumpa kopplingen. Slirar den så är den slut. Slår du runt flera varv så funkade kopplingen. OBS funkade! :D :D :D
</skojmode>

Last edited:
Om det är första provturen för året... lägg i tvåans växel och slira iväg från stillastående. Gör nu om samma test igen när den står still. Är motorns olja uppvärmd och den fortfarande "draggar" med indragen koppling kan någon av dina stållameller vara krokiga/skeva.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP