kopplingsfråga gsx750 -84

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tjenare..
har beställt styvare fjädrar till min koppling då jag tror att den kanske slirar så jag tänkte sätta i styvare fjädrar och se om det blir nån skilnad innan jag köper nya lameller..

men det jag skulle vilja veta är.. jag har läst här att den här modellen har problem med kopplings korgen så jag hade tänkt när jag endå e isär me de att jag skulle ta och kolla hur de ser ut.. den låter lite då den står på tomgång så jag vet inte om de e dax... det e inte så det stör och de försvinner nästan då den har blivit varm så jag vet inte om de e ett normalt ljud eller om de e tecken på det felet som en del skriver e på den här hojen... nån som kan säga vad det är som jag ska kolla efter då jag är isär med grejerna och kanske kan säga hur man märker att de e fel på det.. en jag känner som kört gsx förut sa att det skulle rassla som tusan då de var fel men för mig tycker jag bara att de ett litet rassel då den står på yomgång... men det försvinner då man gasar så de verkar ju som om det skulle vara fel

Är du säker på att det är kopplingen och inte kamkedjan? Har aldrig hört nån med den motorn som haft kopplingsproblem, däremot är kamkedjesträckarna på 80-tals Suzuki inte de bästa.

Fenomenet du beskriver låter nämligen mer som ett typiskt kamkedjerassel tycker jag. Den tystnar om du varvar upp den över 1500-2000 rpm?
I så fall är det inte direkt nån panik i dagsläget, men det vore kanske idé att kolla över sträckaren, glidbanorna och kamkedjans längd nästa gång det är servicedags.

jo eftersom det blir helt tyst då man trycker in kopplingen så.. och jag har lyssnat me skruvmejsel och de låter ifrån kopplingen men blir helt tyst då man trycker in hantaget... dock e de så på min ktm med men där så ska de låta så pga hydralkopplingen ... nåt om kamkedjan har inte jag läst utan bara att korgen e dålig på dom och ska bytas lite då och då.. så de e det jag funderar om de e typ urtrampnings lagret som e slitet eftersom de blir tyst då man trycker in kopplingen eller om det e standard korg felet.. men de låter ju inte så mycke så det stör men endå... så de kanske bara e slitet.. för som jag har förstått det ska de slamra rätt mycke då de e korgen som e felet...

får kolla lite då jag e isär och sätter i starkare fjädrar..

Hm, en gammal cykel från 80talet ska skrammla. Gsx/gsxr oljekylda är kända för att låta lite. Dock så är det en väldig skillnad på låta och rassla.

Är säkert inget fel på din hoj vad gäller kopplingskorgen.

nä visst.. jag tycker så med för de e ju inget metaliskt klingande eller rasslande som stör.. och de e ju enbart på absolut tomgång under 1000rpm annars e de inte ett enda missljud i den.. men man kan ju kolla och rukla lite då de endå e isär menar jag.. de var därför jag frågade om de va nå specielt man skulle kolla efter... om jag inte skulle i me nya fjädrar så hade jag inte tagit isär de.. för så mycke låter de inte så man skulle tro att nåt var trasigt

Så länge ingreppet är jämnt och den inte hugger är det troligen bara det vanliga "gammal suzuki"-slamret då :rolleyes:

En vis man sade: Det är inget fel så länge det bara låter illa. Det är heller ingen fara om det enbart vibrerar. Om det däremot låter illa i takt med att det vibrerar, då är det något som är fel.

:D

hehe den var ju bra...:)
nerå den funkar hur fint som hellst... inge hug lr liknande
men dock så tror jag den slirar lite på högre växlar i motlut då jag tycker att varvet ökar men ej hastigheten så.. ska prova me hårdare fjädrar

Tomgång under 1000rpm? Har inte dessa problem med smörjning på låga varv så som Gsxr.

Tror inte gamla GSX snurran vill ha så låg tomgång, gissar att 1500 vore lagom. Detta kanske någon GSX kille kan bekräfta eller dementera.

ja det skulle faktiskt vara bra att veta.. tycker själv att den går bra sakta på 1000 rpm.. e nästan så den lägger av.. :) kan ju va de som låter.. att de går så sakta så de raslar lite då den nästa lägger av...

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D